تحلیلگر مسائل منطقه: پاسخ به اسرائیل ترکیبی از برنامه ایران و جبهه مقاومت است

امارات و عربستان و بحرین به نفع اسرائیل امدادرسانی می‌کنند. با توجه به شرایط بخش شمالی فلسطین اشغالی در مرز با لبنان، دانش‌آموزان اسرائیلی این مناطق را برای تحصیل به امارات منتقل کرده‌اند و در مناطق مخصوصی این افراد را اسکان داده‌اند. شرایطی را ایجاد کرده‌اند تا به لحاظ موضوعات روانی هم آنها ساپورت و حمایت شوند.

امیر موسوی با اشاره به اقدام مقابله به مثل ایران در برابر اسرائیل گفت: پاسخ ایران حتمی و می‌تواند پاسخ مرکب باشد؛ یعنی تنها پرتاب موشک نباشد. شاید حرکت‌هایی مانند طوفان الاقصی یا هفتم اکتبر در راه باشد یا آزادسازی مناطقی از فلسطین اشغالی یا آوردن جنایتکاران اسرائیلی به دادگاه‌های ایران.
 
به گزارش تجارت نیوز، «پاسخ ایران حتمی و می‌تواند پاسخ مرکب باشد؛ یعنی تنها پرتاب موشک نباشد. شاید حرکت‌هایی مانند طوفان الاقصی یا هفتم اکتبر در راه باشد یا آزادسازی مناطقی از فلسطین اشغالی یا آوردن جنایتکاران اسرائیلی به دادگاه‌های ایران. بالاخره کار‌های مختلفی می‌توانند انجام دهند.» این را امیر موسوی می‌گوید.
 
دیپلمات و تحلیلگر مسائل منطقه که معتقد است در شرایط فعلی پاسخ ایران به اقدام اسرائیل در خصوص ترور اسماعیل هنیه در تهران حتمی خواهد بود.
 
او در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز تصریح می‌کند: «ما دو برنامه را در دستور کار داریم که یکی برای نیرو‌های مقاومت و دیگری نیرو‌های جمهوری اسلامی ایران است. یک برنامه مشترک اتاق مقاومت است که شامل اهداف و روش برخورد با رژیم صهیونیستی است و دیگری برنامه شورای عالی امنیت ملی ایران است که آن هم برنامه مشخصی است.»
 
این تحلیلگر اما در خلال این مصاحبه تاکید می‌کند که در صورت پذیرفتن شروط مردم غزه نسبت به اعلان آتش‌بس دائمی با ضمانت‌های بین‌المللی، در کنار خروج نیرو‌های صهیونیستی از این منطقه، باز کردن تمامی معابر و گذرگاه‌های غزه برای ارسال سوخت و غذا و دارو و البته با بازسازی مناطق تخریب‌شده و محاکمه جنایتکاران صهیونیستی، ایران و جبهه مقاومت می‌توانند به گذشتن از حقوق خودشان فکر کنند. مشروح مصاحبه با امیر موسوی را در ادامه می‌خوانید.
 

*وضعیت فعلی منطقه خاورمیانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این بیم وجود دارد که در صورت عدم پاسخ ایران، اسرائیل مجدداً اقدامات خصمانه خود علیه ایران را تکرار کند، اما از آن سو نیز مقامات غربی با تهدید‌های خود تهران را از هر گونه اقدام مقابله به مثل علیه تل‌آویو منع کرده‌اند. دیدگاه جنابعالی در این رابطه چیست؟

 
چند نکته اساسی در این میان وجود دارد. ابتدا اینکه رژیم صهیونیستی نزدیک به 11 ماه است که جنایت‌های وحشتناکی را در غزه انجام داده و نسل‌کشی خود را در کرانه غربی دنبال می‌کند. علاوه بر این جنایت‌ها، در خارج از مرز‌های فلسطین اشغالی در لبنان و ایران و سوریه و یمن هم این جنایت‌هایش را در قالب ترور در دستور کار دارد. نکته بعدی سکوت مجامع بین‌المللی و برخورد کشور‌های دیگر است که در نوع خود جدید و بی‌بدیل است.
 
در کنار سکوت سازمان‌های بین‌المللی، برخی کشور‌ها از اسرائیل پشتیبانی هم می‌کنند، چه به لحاظ موضع‌گیری‌های سیاسی و چه از طریق حمایت‌های تسلیحاتی و کمک‌های مالی و بین‌المللی و حتی در پاره‌ای از موارد این کمک‌ها را توجیه و بهانه‌های اسرائیل را تکرار می‌کنند. نکته آخر که از همه جالب‌تر است این است که از ما و محور مقاومت که مورد حمله قرار گرفته‌ایم می‌خواهند خویشتنداری داشته باشیم.
 
به جای اینکه برای آتش‌بس در غزه به رژیم صهیونیستی فشار وارد کنند یا جنایت‌های این رژیم در غزه را محکوم کنند به ایران، حماس و حزب‌الله فشار می‌آورند؛ برای حماس تا شرایط اسرائیل را بپذیرد و برای ایران و حزب‌الله تا با خویشتنداری جواب جنایت‌های اسرائیل را ندهد.
 
وقاحت و پررویی‌شان به حدی است که به نظر می‌رسد ما باید جنایت‌کار را برای جنایت‌هایش تشویق کنیم. لذا فکر می‌کنم برای این قضیه جمهوری اسلامی برخورد‌های منطقی و قانونی را در دستور کار خود خواهد داشت؛ یعنی هم ایران و هم تمامی گروه‌های مقاومت که مورد تجاور قرار گرفته‌اند باید حد و مرزی را برای جسارت‌ها و جنایت‌های اسرائیل تعیین کنند. متأسفانه چین و روسیه هم به خاطر درگیری‌های داخلی‌شان چندان وارد مسائل بین‌المللی نمی‌شوند.
 
از آن سو سازمان ملل، شورای امنیت و اروپا و آمریکا و کشور‌های عربی- بیشتر کشور‌های عربی- سازمان اتحادیه عرب و سازمان کشور‌های اسلامی با خجالت و ترس و لرز در حال پیگیری مسائل هستند و کشور‌های دیگر هم کمک می‌کنند. حتی بعضی از کشور‌های عربی به نفع اسرائیل وارد میدان شده‌اند.
 
تحرکات امارات، بحرین، عربستان، مراکش و اقلیم کردستان عراق به نفع اسرائیل
 

*کدام کشورها؟

 
امارات و عربستان و بحرین به نفع اسرائیل امدادرسانی می‌کنند. با توجه به شرایط بخش شمالی فلسطین اشغالی در مرز با لبنان، دانش‌آموزان اسرائیلی این مناطق را برای تحصیل به امارات منتقل کرده‌اند و در مناطق مخصوصی این افراد را اسکان داده‌اند. شرایطی را ایجاد کرده‌اند تا به لحاظ موضوعات روانی هم آنها ساپورت و حمایت شوند.
 
از سوی دیگر از طریق خط ترانزیت مستقیم از امارات به اردن و فلسطین اشغالی مواد غذایی و دارویی و صنعتی را به این منطقه منتقل می‌کنند. برخی از مزدوران مراکشی در کنار اسرائیلی‌ها با مردم فلسطین می‌جنگند و شاهد آمار کشته‌هایشان هم بوده‌ایم.
 
بعضی از کرد‌های عراق با اسرائیل علیه اهالی غزه در جنگ مشارکت می‌کنند. این شرایط واقعاً نشان می‌دهد که مردم غزه مظلومانه در حال ذبح شدن هستند. همین چند روز پیش شاهد بودیم که نماز جمعه صبح فلسطین به چه صورتی به خاک و خون کشیده شد. 3 تن بمب را بر سر این نمازگزاران خالی کردند با ادعای اینکه چند نفر از نیرو‌های حماس در بین این افراد حضور دارند.
 

*در برنامه تلویزیونی یکی از شبکه‌های خارجی موضوع «تهدید اتمی ایران در صورت پاسخ به اسرئیل» را مطرح کرده بودید. این تهدید واقعاً صورت پذیرفته است؟ از سوی چه کشورهایی؟

 
از جزئیات آن اطلاعی ندارم اما تهدید‌های مختلفی علیه ایران صورت گرفته است.
 

*چه تهدیدهایی؟

 
تهدید‌هایی در رابطه با بحث‌های هسته‌ای، شیمیایی و بمب‌های چند تنی.
 

*الان ما از سوی اسرائیل تهدید می‌شویم یا آمریکا؟

 
الان یک جبهه هستند که ما را تهدید می‌کنند. در نامه‌ای که اخیراً کشور‌های اروپایی به همراهی آمریکا منتشر کردند اعلام شده بود که ما در کنار اسرائیل خواهیم بود؛ یعنی اگر ایران بخواهد از حق خود دفاع کند هم از سوی این کشور‌ها مورد تهدید قرار می‌گیرد. ما دو جمله از مقام معظم رهبری در این رابطه داریم که می‌فرمایند: «آن زمان گذشت که شما بزنید و در بروید» و دیگری اینکه «پاسخ محکم‌تر خواهید گرفت. بالاخره هر چه که باشد.»
 
ایران و جبهه مقاومت به صورت ترکیبی به اسرائیل پاسخ می‌دهند
 

*ما چه جوابی به اسرائیلی‌ها خواهیم داد؟ و اینکه در صورت خویشتنداری ایران، اقدامات اسرائیل مجدداً تکرار نمی‌شود؟

 
بعید می‌دانم بتوانند به ما تضمینی بدند، اما می‌دانم که پاسخ ایران حتمی و می‌تواند پاسخ مرکب باشد؛ یعنی تنها پرتاب موشک نباشد.
 

*مثلاً چه موارد دیگری باشد؟

 
شاید حرکت‌هایی مانند طوفان الاقصی یا هفتم اکتبر در راه باشد. یا آزادسازی مناطقی از فلسطین اشغالی یا آوردن جنایتکاران اسرائیلی به دادگاه‌های ایران. بالاخره کار‌های مختلفی می‌توانند انجام دهند. ببنید ما دو برنامه را در دستور کار داریم که یکی برای نیرو‌های مقاومت و دیگری نیرو‌های جمهوری اسلامی ایران است.
 
یک برنامه مشترک اتاق مقاومت است که شامل اهداف و روش برخورد با رژیم صهیونیستی است و دیگری برنامه شورای عالی امنیت ملی ایران است که آن هم برنامه مشخصی است. این برنامه‌ها یا به صورت جداگانه و یا احتمالاً ترکیبی انجام خواهد گرفت. همه منتظر فرمان مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا، هستند، اما شخصاً فکر می‌کنم جمهوری اسلامی و محور مقاومت حاضر باشند در ازای دستیابی مردم فلسطین به حقوق‌شان از حقوق خود بگذرند.
 
اگر آتش‌بس جدی با تضمین‌های بین‌المللی در کنار خروج نیرو‌های صهیونیستی، باز کردن تمامی معابر و گذرگاه‌های غزه برای ارسال سوخت و غذا و دارو و البته با بازسازی مناطق تخریب‌شده و محاکمه جنایتکاران صهیونیستی همراه باشد شاید برای ما و محور مقاومت از تمامی روش‌های برخورد با اسرائیلی‌ها بهتر باشد.
 
هیچ کشوری جنگ را نمی‌خواهد، اما ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر تجاوزات بیشتر اسرائیلی‌ها باشیم
 

*یعنی اگر اسرائیل تن به آتش‌بس دهد ما دیگر اقدام مقابله به مثل انجام نمی‌دهیم. آقای موسوی ما می‌دانیم که جنگ و درگیری نه خواسته ما و کشور‌های اروپایی و آمریکاست و نه هیچ یک از کشور‌های عربی منطقه، تنها نتانیاهو است که بقای خود و رژیم متبوعش را در کشاندن ایران به جنگ می‌داند. برای این موضوع چه راه‌حلی دارید؟

 
دقیقاً هیچ کشوری این جنگ را نمی‌خواهد. اما ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر تجاوزات بیشتر اسرائیلی‌ها باشیم.
 
اسرائیل در شرایط بدی قرار دارد و اختلافات داخلی‌اش به اوج رسیده است
 

*من نمی‌گویم دست روی دست بگذاریم. سوال من این است برای نتانیاهویی که به دنبال کشاندن ایران به جنگ و درگیری منطقه‌ای است چه نسخه‌ای دارید؟

 
الان اسرائیل در شرایط بدی قرار دارد و اختلافات داخلی‌اش به اوج رسیده است. دعوای وزیر جنگ و نخست‌وزیرشان بحث‌های جدی داشت و هر روز تظاهراتی در داخل این رژیم برگزار می‌شود. فشار‌های بین‌المللی نیز برای توقف حملات رژیم صهیونیستی در حال فزونی است. ما همه منتظر هستیم که ببینیم اجلاس دوحه به چه نتیجه‌ای می‌رسد.
 
نتیجه نشست روز پنجشنبه قاهره وضعیت حمله ایران به اسرائیل را مشخص می‌کند
 

*حماس که قرار نیست در این نشست حضور داشته باشد. نماینده این کشور اعلام کرد ما در نشست دوحه شرکت نمی‌کنیم.

 
مهم نیست و نباید هم شرکت کنند، اما نتیجه اجلاس مهم است. حماس نشست دوحه را قبول ندارد و می‌گوید من قبلاً شرایط خود را اعلام کرده‌ام و تنها برای مکانیزم اجرا در نشست شرکت می‌کنم، نه اینکه بخواهید با وقت‌کشی مباحث پیشین را مطرح کنید. همه برای نتیجه‌بخشی این نشست جمع شده‌اند چرا که تمامی کشور‌ها از وضعیت بحرانی این منطقه احساس خطر می‌کنند. کاری که آمریکا انجام داد و تمامی تسلیحات خود را به این منطقه گسیل کرد به ضرر واشنگتن تمام می‌شود چرا که در صورت درگیری تمامی این تجهیزات مورد هدف قرار می‌گیرند؛ کسی که می‌خواهد بجنگد این تسلیحات را به منطقه نمی‌آورد که مورد هدف قرار بگیرد. شرایط ما در حال حاضر به دو صورت است.
 
اگر آتش‌بس جامعی با لحاظ شرایط جبهه مقاومت و مردم غزه صورت بگیرد در این‌صورت می‌تواند به تأخیر و تجدیدنظر در اقدام مقابله به مثل ایران و جبهه مقاومت- حزب‌الله یا انصارالله یا محور مقاومت عراق و مقاومت فلسطین- کمک کند؛ برای تمامی ما مهم است که خون دیگری از مردم غزه ریخته نشود و کودک دیگری در این منطقه کشته نشود. اگر این روند محقق شود خطر جنگ از منطقه دور می‌شود. در غیر این صورت متوجه می‌شویم که هدف نتانیاهو به هم ریختن امنیت کل منطقه است و روش تنبیه این فرد و رژیم صهیونیستی حاضر و آماده است و بعید می‌دانم که اجرای آن چندان به طول بیانجامد.
 

*سوال آخرم در رابطه با ترور اسماعیل هنیه است. از دیدگاه شما علاوه بر اسرائیل چه فرد و یا کشور‌هایی از ترور این رهبر فلسطینی منتفع شده‌اند؟

 
فکر می‌کنم از لحاظ روانی تنها سود این ترور متوجه اسرائیلی‌هاست چرا که این فرد رابطه خوبی با کشور‌های عربی داشت و غربی‌ها نیز با او مشکلی نداشتند. هنیه فردی دیپلمات بود که زمانی هم نخست‌وزیر تشکیلات خودگران فلسطین بوده است. الان دیگر همه از ترور او پشیمان شده‌اند و به روح او رحمت می‌فرستند چرا که یحیی سنوار جانشین او رویه‌ای کاملاً متفاوت از هنیه را در پیش گرفته است. در حال حاضر و با این شرایط اصرار حماس به ادامه مبارزات گروه‌های فلسطینی در غزه است. با ترور هنیه شرایط صهیونیست‌ها بدتر می‌شود.
 

روی کار آمدن سنوار وضعیت اسرائیلی‌ها را دشوارتر خواهد کرد

*اما حتی مسئولیت این ترور هم از سوی اسرائیل پذیرفته نشد. در رابطه با ترور فرمانده حزب‌الله مسئولیت آن ترور را پذیرفتند اما در رابطه با تروری که در تهران صورت گرفت تا کنون از پذیرش مسئولیت آن خودداری کرده‌اند.
 
نتانیاهو با هدف به هم ریختن مذاکرات این کار را کرد. در زمان حیات هنیه مذاکرات مصر در حال نتیجه‌بخشی بود اما با ترور این رهبر فلسطینی آن را به تأخیر انداختند. بعد هم می‌خواستند فتنه شیعه و سنی را به راه بیاندازند. می‌توانستند هنیه را در دوحه ترور کنند، اما او را درتهران به شهادت رساندند تا علاوه بر عصبانیت ایران، بحث کشته شدن مهمان محور مقاومت سنی در ایران شیعه را به راه بیاندازند. موضوعی که مخالفان ایران و محور مقاومت در جهان به راه انداخته‌اند و با طرح بحث‌های عجیب و غریب ایران را متهم و اسرائیل را مبری کرده‌اند. خوشبختانه با حضور آقای سنوار دیپلماسی و میدان متحد شده‌اند و‌ایشان راحت‌تر می‌تواند تصمیمات استراتژیک خود را محقق کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر