چرا اکثر مساجد پایگاه بازنشستگان شده است؟

یادداشت حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی خراسانی در پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مسجد

چرا اکثر مساجد پایگاه بازنشستگان شده است؟

إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ. آباد کردن مساجد خدا فقط در صلاحیت کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده‌اند.( توبه/ 18)

آبادی مسجد آیا همان ساخت یا تعمیر آن است یا آبادی مسجد استفاده از آن برای انسان‌سازی است؟ آن‌چه مسلم است مسجد می‌تواند محور کارهای خیر و حضور مردمی مومن و کاردان باشد که انسان در آن ساخته شود. پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله صرف‌نظر از اعلام کلمه لااله الا الله در مسجدالحرام برای ادامه راه در مدینه منوره با ورودش مسجد را بنا کرد و از مرکزی مسجد اسلام را گسترش داد که اکثر کارهای اسلامی از مسجد شروع می‌شد و قرارگاه اصلی گسترش اسلام همان مسجد بود.

جوانانی که در صدر اسلام آماده نبرد می‌شدند و اسلام را یاری می‌کردند تربیت شده مسجد بودند. هم‌اکنون که با محکوم کردن به آتش کشیدن مسجدالاقصی در 21 آگوست سال 1969 میلادی در آستانه بیستمین اجلاس بزرگداشت روز جهانی مسجد هستیم خوب نگاهی بکنیم که آیا مسجد همان جایگاه را دارد یا دارای آن پایگاه مطلوب نیست که اگر نیست چرا امروز اکثر مساجد پایگاه بازنشستگان شده است؟

جوانان از مساجد گریزان هستند باید بررسی کرد چه عواملی مسبب وضعیت کنونی شده است. در پاسخ چند عامل را می‌توان برشمرد:

1. تبلیغات سوء دشمنان اسلام در سطح بسیار وسیعی به این نحو در ذهن جوانان القا می‌کنند که مسجد چه مشکلی از مشکلات شما را حل کرده یا می‌کند.

2. بی‌توجهی عده‌ای از خود مسلمانان به مسجد و نماز خواندن در مسجد.

3. حضور نداشتن افراد خبیر و آشنا به مسائل روز به عنوان امام مسجد و کوتاهی کردن در ارتباط برقرار کردن با جوانان.

4. نداشتن پشتوانه مادی مساجد باتوجه به افزایش هزینه‌ها در همه ابعاد که بحث آن مفصل است.

5. نداشتن دستورالعمل واحدی در سراسر کشور برای اداره مسجد.

6.وقت نگذاشتن اکثر ائمه جماعت برای انسجام بخشیدن به برنامه‌های مورد قبول مراجعه‌کنندگان به مسجد.

هر چند این را نباید فراموش کنیم که دفاع هشت ساله در برابر جنگ و دفاع از حرم و ایستادگی در برابر قدرتهای بزرگ را همین مسجدی‌ها تا امروز انجام داده‌اند و ان‌شاءالله ما باید سعی کنیم که حضور جوانان در مسجد افزایش یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان