عکس ؛ رقیب اصلی اف ۳۵ با قیافه‌ای عجیب

بوئینگ X-۳۲ در برابر لاکهید مارتین X-۳۵، برای تبدیل شدن به نسل بعدی جنگنده تهاجمی مشترک (Joint Strike) رقابت کرد، اما در نهایت شکست خورد. این جنگنده می‌توانست جایگزینی برای F۳۵ مشهور باشد.

عکس ؛ رقیب اصلی اف 35 با قیافه‌ای عجیب

امیرمسعود عابدین_ بوئینگ دو نمونه اولیه X-32A و X-32B را توسعه داد که سرعت، ظرفیت تسلیحات و قابلیت‌های پرواز و فرود را به نمایش گذاشت. با این حال، تغییرات طراحی و نگرانی در مورد کارایی، در رقابت با نمونه اولیه X-35 لاکهید، از لاکهید عقب ماند.

بوئینگ با وجود شکست، بی‌سروصدا این تصمیم را پذیرفت و بعداً درس‌های آموخته شده از این پروژه را در پروژه‌های دیگری مانند F/A-18 E/F Super Hornet و خودروی بدون سرنشین جنگی X-45A به کار برد.

چرا X-32 بوئینگ به F-35 لاکهید تبدیل شد؟

عکس ؛ رقیب اصلی اف 35 با قیافه‌ای عجیب

سال‌ها پیش، هر دو بوئینگ X-32 و لاکهید مارتین X-35 برای به دست آوردن حق تبدیل شدن به نسل بعدی جنگنده تهاجمی مشترک می‌جنگیدند. همان‌طور که تاریخ اشاره می‌کند، بوئینگ به لاکهید مارتین F-35 شکست خورد. با این حال، رقابت بین این دو هواپیما ممکن است طراحی و عملکرد F-35 Lighting II را بهبود بخشد.

جنگنده بوئینگ دو مدل داشت: X-32A و X-32B. هر دو در سال 2000 و 2001 در بیش از 140 پرواز آزمایشی پرواز کردند. آن‌ها سرعت خود را در 1٫6 ماخ، توانایی سوخت‌گیری در حین پرواز و عملیات‌های جانبی تسلیحاتی که می‌توانستند شش موشک هوا به هوا را در خود جای دهند، نشان دادند. X-32 در ابتدا دارای بال دلتا بود، اما این طرح بعداً برای طراحی بال معمولی برنامه‌ریزی‌شده برای F-32 نهایی حذف شد.

عکس ؛ رقیب اصلی اف 35 با قیافه‌ای عجیب

X-32B در برخاست کوتاه و فرود عمودی ماهر بود، در حالی که X-32A قادر به برخاستن و فرود معمولی بود و ویژگی‌های پروازهای نزدیک به ناو را برای نیروی دریایی نشان می‌داد. نمونه‌های اولیه دارای یک ورودی‌هایی برای بهبود سرعت خود بودند. این ورودی‌ها نیز هوای بیشتری را به توربین می‌دهد که منجر به مانور بهتر می‌شود. نمونه‌های اولیه X-32 در اوایل به وزارت دفاع نشان دادند که مدل بوئینگ آماده عرضه است.

از طرف دیگر، پروژه لاکهید مارتین می‌تواند هم برخاست و فرود معمولی و هم تیک آف و فرود عمودی را انجام دهد. این یک نیاز مهم برای رقابت بین بوئینگ و لاکهید مارتین بود. بوئینگ قول داده بود که F-32 نهایی قادر به انجام هر دو کار خواهد بود، اما لاکهید مارتین X-35 از این مزیت برخوردار بود که قبلاً قابلیت پرواز و فرود دوگانه را داشت.

عکس ؛ رقیب اصلی اف 35 با قیافه‌ای عجیب

وقتی نوبت به طراحی بال رسید، بوئینگ دیر به بازی اضافه شد. در نهایت بوئینگ رقابت را باخت. به گفته مقامات دفاعی، از تحقیق و توسعه X-32A و X-32B برای کمک به برنامه F/A-18 E/F Super Hornet و ویژگی‌های پنهان‌کاری در هواپیمای جنگی بدون سرنشین X-45A استفاده شده است.

منبع: nationalinterest

322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان