اسپری بینی مومتازون و ویژگی های آن

اسپری بینی مومتازون با ترکیب منحصر به فرد اثرات ضدالتهابی، ضدآلرژیک و مهارکننده تولید هیستامین را در ناحیه بینی فراهم می‌کند

اسپری بینی مومتازون و ویژگی های آن

داروی مومتازون در چند شکل اسپری بینی . پماد کرم و لوسیون موجود می باشد. اسپری بینی مومتازون با نام انگلیسی Mometasone nasal spry در بازار موجود می باشد. این اسپری جهت آرام بخشی رینیت ( بیماری التهاب بینی ) مورد استفاده قرار می گیرد. در ادمه بیشتر به این اسپری خواهیم پرداخت.

اسپری بینی مومتازون

مومتازون بینی دارویی است که به شکل اسپری بینی موجود است و حاوی ماده فعال مومتازون فوروات است که به کورتیکواستروئید ها تعلق دارد. این اسپری در درجه اول برای درمان علائم بینی مرتبط با رینیت آلرژیک از جمله احتقان عطسه خارش و آبریزش بینی استفاده می شود. مومتازون بینی با کاهش التهاب در مجاری بینی عمل می کند و در نتیجه علائم بینی را تسکین می دهد.

داروی مومتازون

مکانیسم اثر مومتازون

اثرات درمانی مومتازون با کاهش التهاب در مجاری بینی اعمال می شود. مومتازون با اتصال به گیرنده های گلوکو کورتیکوئید در سلول ها عمل می کند و منجر به مهار واسطه های التهابی و سرکوب پاسخ ایمنی می شود.

فارماکودینامیک

مومتازون بینی به صورت موضعی بر روی مخاط بینی عمل می کند جایی که تولید و انتشار واسطه های التهابی مانند پروستاگلاندین ها لکوترین ها و هیستامین ها را کاهش می دهد.

زمانی که مومتازون به عنوان اسپری بینی تجویز می شود عمدتا از طریق مخاط بینی جذب می شود و حداقل جذب سیستمیک را متحمل می شود و در نتیجه مواجهه سیستمیک کم است.

این دارو در کبد متابولیزه می شود و عمدتا از طریف ادرار و مدفوع از بدن دفع می شود.

موارد مصرف مومتازون

این دارو برای درمان بیمارهای پوستی مانند اگزما پسوریازیس آلرژی استفاده می شود. این دارو تورم التهاب خارش و قرمزی را کاهش داده و یک کورتیکواستروئید با قدرت متوسط است.

مقدار مصرف مومتازون

دوز مومتازون بینی ممکن است بسته به محصول خاص و شرایط فردی متفاوت باشد. پیروی از دستورالعمل های پزشک بسیار مهم است.

دوز توصیه شده معمول برای بزرگسالان و کودکان 12 سال و بالاتر معمولا 2 اسپری در هر سوراخ بینی یک بار در روز است. با این حال دوز دارو ممکن است بر اساس شدت علائم و پاسخ فردی تننظیم شود.

استفاده منظم از این دارو برای اثر بخشی مطلوب بسیار مهم است.

موارد منع مصرف

مومتازون بینی عموما به خوبی تحمل می شود اما ممکن است در افرادی که حساسیت یا آلرژی بیش از حد شناخته شده به مومتازون فوروات یا سایر اجزای محصول دارند منع مصرف داشته باشد.

مهم است که پزشک را در مورد هر گونه آلرژی یا حساسیت شناخته شده مطلع کنید.

  1. حساسیت مفرط
  2. بیماران دچار سرکوب ایمنی
  3. بیماری سل
  4. وضعیت آسم یا سایر دوره های حاد آسم که نیاز به اقدامات شدید دارد
  5. حساسیت مفرط شناخته شده به پروتئین های شیر یا هر ماده دیگر

اسپری مومتازون

عوارض جانبی مومتازون

عوارض جانبی شایع ممکن است شامل سوزش بینی. خشکی بینی. عطسه. سرفه. سردرد و خونریزی بینی باشد. این عوارض معمولا خفیف و موقتی هستند.

عوارض جانبی نادر اما جدی تر ممکن است شامل تحریک یا خونریزی شدید بینی علائم عفونت بینی یا سینوس و تغییرات بینایی باشد.

اگر هر گونه عوارض جانبی نگران کننده ای را تجربه کردید مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

  1. سردرد
  2. عفونت ویروسی
  3. فارنژیت
  4. اپیستاکسی
  5. سرفه
  6. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
  7. دیستموره
  8. از دست دادن حس چشایی
  9. درد عضلانی
  10. تاری دید

تداخلات دارویی مومتازون

مومتازون بینی ممکن است با برخی داروها از جمله سایر کورتیکواستروئیدها. دارو های ضد قارچی ( مانند کتوکونازول ) و مهار کننده های پروتئاز HIV ( مانند ریتوناویر) نداخل داشته باشد.

پزشک را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید مطلع کننید تا از تداخلات احتمالی جلوگیری شود.

هشدار ها

مومتازون بینی باید با احتیاط در افراد دارای سابقه حساسیت یا واکنش های آلرژیک به مومتازون یا سایر کورتیکواستروئیدها استفاده شود. استفاده طولانی مدت یا بیش از حد از این دارو می تواند منجر به عوارض جانبی موضعی مانند تحریک بینی خشکی یا خونریزی شود.

مهم است که دوز تجویز شده را رعایت کنید و از مدت زمان توصیه شده استفاده تجاوز نکنید.

هشدار عفونت های قارچی

عفونت های موضعی دهان و حلق گزارش شده است. که در این موارد پزشک از داروهای ضد قارچی استفاده می کند گاهی اوقات نیز ممکن است که درمان را قطع کند.

نکات قابل توصیه

مومتازون بینی باید با احتیاط در افراد مبتلا به عفونت های فعال یا اخیر بینی استفاده شود زیرا ممکن است علائم عفونت را پنهان کرده یا بدتر کند.

توصیه می شود پزشک خود را در مورد سایر داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنید مطلع کنید زیرا ممکن است با مومتازون بینی تداخل داشته باشد.

هشدار های پزشکی

مصرف در بارداری

مومتازون بینی فقط در صورتی باید در دوران بارداری استفاده شود که مزایای بالقوه آن بیشتر از خطرات آن باشد. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید مهم است که در مورد استفاده از این دارو با یک پزشک صحبت کنید.

مصرف در شیردهی

مشخص نیست که آیا مومتازون بینی وارد شیر مادر می شود یا خیر اما توصیه می شود قبل از شیردهی با پزشک درباره خطرات و فواید احتمالی آن صحبت کنید.

دارو های مشابه

سایر کورتیکواستروئید های بینی که برای درمان رینیت آلرژیک استفاده می شوند عبارتند از فلوتیکاسون. بودزوناید و بکلومتازون. این دارو ها از طریق مکانیسم مشابهی برای کاهش التهاب بینی و تسکین علائم عمل می کنند.

شرایط نگهداری

اسپری بینی مومتازون باید در دمای اتاق نگهداری شود. توجه داشته باشید که تمام دارو های شیمیایی باید دور از دسترس حیوانات کودکان و اطفال قرار گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان