چرا آیفون رجیستر نمی‌شود؟

این تصمیم قطعاً نه به خاطر قیمت و نه به خاطر آمریکایی بودن و حتی به خاطر لوکس بودن نیست؛ از گوشی طلاکوب بگیرید تا گوشی‌های خاصی که برندها فقط با اسم برند می‌زنند و خیلی گران‌تر، خاص‌تر و لاکچری‌تر از آیفون هستند، همه نوع گوشی در بازار فروش می‌رود.

چرا آیفون رجیستر نمی‌شود؟

نمی‌توان گفت آیفون گوشی امن یا ناامنی است، برخلاف اندروید که یک گوشی  اوپن سورس (open source) است، آیفون کلوز سورس (close source) است. وقتی شما با یک محصول کلوز سورس روبه‌رو هستید، نمی‌دانید داخل آن چه خبر است و باعث توهم امنیت می‌شود. از طرفی راه‌های عادی نفوذ به آیفون از راه‌های نفوذ به سامسونگ، بسیار بسیار کمتر است؛ یعنی برای یک دزد یا کسی که می‌خواهد در سطح متوسطی به آیفون نفوذ کند، شاید بتوان گفت این نفوذ غیرممکن است.

در سطوح خیلی خیلی بالاتر نیز نمی‌توان این تضمین را داد که نفوذ غیرممکن است؛ چون دستگاه اوپن سورس نیست و نمی‌توان امنیت آن را اندازه‌گیری کرد. اما بین گوشی‌هایی که در بازار وجود دارد آیفون گوشی امنی به‌حساب می‌آید، حتی شاید از اندروید امن‌تر باشد چون ابزارهای نفوذ به آن، به‌اندازه اندروید دم دست همه افراد نیست.

این موضوع که هر مغازه‌داری می‌تواند به اندروید نفوذ کند یعنی اگر شما  سر کوچه بروید و به مغازه‌دار بگویید قفل این گوشی اندروید را بازکن، تعداد  قابل‌توجهی از آن‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند، اما آیفون را کلاً نمی‌توانند بازکنند و اگر افرادی بتوانند این گوشی را بازکنند، تعداد آن‌ها انگشت‌شمار است؛ بنابراین بحث امنیت اصلاً در این مورد موضوعیت ندارد.

به نظر می‌رسد که دلیل این تصمیم گروه‌های فشار و فضایی است که برای آیفون درست کرده‌اند. البته شایعه‌هایی در مورد رانتی که افرادی به دنبال آن بوده‌اند هم  وجود دارد، رانتی که نتیجه آن استفاده افراد از فرصت و درنهایت ممنوعیتی است که الان می‌بینیم. حداقل می‌توانیم بگوییم که آیفون نه به خاطر قیمت، لوکس بودن و نه امنیت یا آمریکایی بودن ممنوع نشد چراکه گوشی‌های زیادی در بازار به فروش می‌رسند که همه این ویژگی‌ها را دارند.

*کارشناش حوزه فناوری اطلاعات

227322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان