فتوایی که جهان مسیحیت را علیه پاپ شوراند

در نیویورک زنان و مردان جوان آمریکایی به خیابان‌ها ریخته... روی شعارهایی که این عده با خود حمل می‌کردند نوشته شده بود: «پاپ! یک‌دفعه‌ی دیگر خوب فکر کن!» یا «چرا باید مردان روحانی درباره‌ی جسم زنان تصمیم بگیرند؟»

فتوایی که جهان مسیحیت را علیه پاپ شوراند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز پنج‌شنبه 25 ژویه‌ی 1968 برابر با سوم مرداد 1347 پاپ پل ششم رهبر مسیحیان جهان (از 1963 تا 1978 پاپ بود) یکی از جنجالی‌ترین فرامین چند قرن اخیر را صادر کرد. فرمانی که یک‌سره دنیای مسیحیت را تکان داد. او که خود متاهل هم نبود فتوا داد که «استعمال قرص ضد آبستنی و هر نوع وسایل مصنوعی ضد آبستنی از نظر آئین مسیح قدغن است»! آن‌چه در پی می‌خوانید گزارش مجله‌ی زن روز مورخ 9 شهریور 47 است به نقل از مجله‌ی «اشترن» آلمان از واکنش‌ها به این فتوا در سراسر جهان:

فتوای 25 ژوئیه‌ی 1968 «پاپ پل ششم» چنان اثری در جهان گذاشت که در تمام کشورهای مسیحی مرد و زن، سیاه و سفید، روحانی و بی‌دین، دانشمند و هنرمند سر به شورش برداشتند و زمین را زیر پای پاپ سست کردند و برای اولین بار بدون خجالت رو در روی بزرگ‌ترین مرجع تقلید خود ایستادند.

در ایالات متحده‌ی آمریکا 265 اسقف به فتوای پاپ صحه گذاشتند، ولی هنوز چند ساعت از صدور فتوا نگذشته بود که 90 نفر از پروفسورهای علوم الهیات و کاتولیک مذهب آمریکا علیه پاپ قیام کردند.

در نیویورک زنان و مردان جوان آمریکایی به خیابان‌ها ریخته، به نفع قرص ضد آبستنی دست به تظاهراتی عظیم زدند. روی شعارهایی که این عده با خود حمل می‌کردند نوشته شده بود: «پاپ! یک‌دفعه‌ی دیگر خوب فکر کن!» یا «چرا باید مردان روحانی درباره‌ی جسم زنان تصمیم بگیرند؟»

در کالیفرنیا خواننده‌ی سیاه‌پوستی یک ترانه‌ی ضد پاپ سرود و این ترانه‌ی مسخره از رادیو «پاسادانا» پخش شد. این خواننده در ترانه‌اش پاپ را «سایه‌ی بی‌روحی از گذشته‌ها که انگشت رنگ‌پریده‌اش را از اعماق زمان‌های تیره درآورده» مجسم کرده است. اولین مرجع رسمی که فتوای پاپ را نفی کرد و به دلیل همین نفی مجبور به استعفا شد «سه آهرناندز» وزیر خارجه‌ی کلمبیا بود. در کشور شیلی آش از این هم داغ‌تر شد.

در حدود دویست کشیش و روحانی جوان کلیساهای سانتیاگو را اشغال کرده، مانع اجرای مراسم عبادت روز یکشنبه شدند!

«توماس رابرتس» اسقف سابق بمبئی صریحات اعلام کرد: «دوران ما دورانی است که حتی کلیسا هم دیگر قادر نیست قوانینش را به اتاق‌خواب‌ها راه دهد!»

و دکتر «آدولف هول» روحانی و استاد دانشگاه وین چنان خونش از فتوای پاپ به جوش آمد که طی یک مصاحبه‌ی تلویزیونی آرزوی رفتن این پاپ و آمدن یک پاپ دیگر را به زبان آورد!

در سوئیس دکتر «آنتون مایر» استاد جامعه‌شناسی در سمینار مذهبی «زولوتورن» به عنوان اعتراض به فتوای پاپ از مقامش استعفا داد. این کاتولیک 38 ساله‌ی زوریخی به خبرنگار مجله‌ی «نوین پرس» گفت: «مفهوم فتواییه‌ی پاپ با مفهوم اصیل معاشرت‌های جنسی مغایرت دارد. از مسئله‌ی تولیدمثل که بگذریم در زناشویی‌ها، تماس‌های جنسی اهمیت بسیار وسیع‌تری دارد. اگر پاپ معتقد است که آمیزش جنسی فقط به منظور تولیدمثل باید باشد، پس باید طی فتواییه‌ی دیگری برای زن و شوهرهای عقیم که بچه‌دار نمی‌شوند آمیزش‌های جنسی را قدغن اعلام کند!»

ضربه‌ی کاری‌تر را دکتر «پاتریک فتزپاتریک» چهل‌ساله بر پاپ وارد آورد. در کلیسایش واقع در شهر «هارتلد پول» انگلیس دو بار بالای منبر رفت و علیه فتوای پاپ موعظه کرد. همکار 31 ساله‌اش پل وایر کشیش کلیسای «نورت چم» بالای منبر پاپ را به‌شدت کوبید. انتقادات اصولی وایر به قدری کوبنده بود که واتیکان فوری عکس‌العمل نشان داد، یعنی او را از کار برکنار ساخت!

پنجاه تن از کاتولیک‌های سوئد طی نامه‌ی شکوائیه‌ای که در استکهلم برای «جان تایلور» اسقف استکهلم فرستادند، ضمن مذمت از فتوای پاپ فاصله‌گیری خود را از کلیسا اعلام کردند.

مهم‌ترین عکس‌العمل در برابر فتوا را یک خانم حقوق‌دان ایتالیایی به نام «گابریلا پارکا» بروز داد. این خانم که با نوشتن کتابی تحت عنوان «پاشا» درباره‌ی مردان ایتالیایی مشهور شده، به خبرنگاران اظهار داشت:

«کاتولیک‌های تحصیل‌کرده و روشن‌فکری که تاکنون از قرص و سایر وسایل ضد آبستنی استفاده می‌کردند، از این پس نیز بی‌اعتنا به فتوای پاپ به استفاده‌ی خود از این وسایل ادامه خواهند داد. فتوای پاپ احتمالا تا اندازه‌ای روی بینوایان و طبقه‌ی محروم که تاکنون به هیچ وجه از بچه‌ی زیادی جلوگیری نمی‌کردند اثر خواهد گذاشت، ولی آنان که به سعادت بشریت اعتقاد دارند، و بچه‌ی زیادی را مانع تربیت صحیح بچه‌ها می‌دانند، همچنان از قرص‌های ضد آبستنی استفاده خواهند کرد!»

حتی پروفسور «هانس کونگ» استاد کرسی الهیات در دانشگاه «توبینگن» نیز با پاپ دست‌به‌یخه شد. او گفت:

«قسمت اعظم کاتولیک‌ها و بسیاری از اسقف‌ها و کشیشان نیز نظری خلاف نظر پاپ داشتند و دارند، زیرا بر اثر اتخاذ تصمیم پاپ درباره‌ی قرص‌های ضد آبستنی سال‌ها به تعویق افتاد، و در نتیجه آن‌ها مجبور شدند درباره‌ی مسئله‌ی قرص با مراجعه به وجدان‌شان نظر بدهند. یعنی وقتی کشیش‌ها می‌دیدند که تولد بچه‌ی زیادی یک‌سره سعادت خانواده‌ی را به هم خواهد زد، به مومنان اجازه می‌دادند که از قرص‌های ضد آبستنی استفاده کنند!»

دکتر «فرانس زایس» رئیس جامعه‌ی پزشکان کاتولیک هلند نیز گفت: «ما کاتولیک‌ها هم درست مثل اهالی چکسلواکی بر این عقیده‌ایم که به آزادی بیش‌تری در زندگی محتاجیم! ولی روزگاری کرملین با آزادی منطق انسان‌ها مخالفت می‌کرد، و حالا متاسفانه واتیکان با این آزادی مخالفت می‌کند!»

پروفسور دکتر «کرنلیوس – ترومبوس» استاد کرسی بهداشت ملی در دانشگاه ملی هلند طی مصاحبه‌ای نظر داد: «من همین‌قدر می‌توانم بگویم که فتوای پاپ غیرانسانی بود!»

مقامات مذهبی برلن فتوا را «بی‌ارزش کردن زناشویی و روابط جنسی خصوصی» تلقی کردند! در شهر «فریبورگ» آلمان گروهی از کاتولیک‌های سرشناس از اسقف‌های کاتولیک تقاضا کردند که مخالفت‌شان را با فتوای پاپ اعلام دارند.

سی نفر از کشیشان کاتولیک در شهر فراکفورت نظر دادند: «از این پس نیز هر مومن به کلیسا برای تصمیم درباره‌ی بچه‌دار شدن یا نشدن می‌تواند به وجدان خودش مراجعه کند و با وجود آن‌که برای نظر پاپ ارزش قائلیم آن را خالی از گمراهی نمی‌دانیم.»

خانم «لوئیز رینزر» نویسنده‌ی معروف آلمانی طی نامه‌ی سرگشاده‌ای که برای کاردینال «دوفنر» اسقف شهر «مونیخ» نوشت از او صریحا تقاضا کرد که «علیه تصمیم غیرواقع‌بینانه، دور از زندگی و دشمن زندگی پاپ قد علم کنید!»

خانم «رینزر» در نامه‌اش می‌گوید: «پاپ با مخالفتی که با قرص نشان داد، بدون دلیل باعث به وجود آمدن چنددستگی در کلیسا گردیده است!»

خوانندگان مطبوعات اروپا و آمریکا نیز به نوبه‌ی خود فتوای پاپ را به باد حمله و انتقاد گرفتند. مثلا یکی از اهالی مونیخ در روزنامه‌ی «آبندسایتونگ» نوشت: «من به عنوان اعتراض به تظاهر مذهبی قلابی پاپ خروجم را از کلیسا اعلام می‌کنم!... از نظر پاپ قرص ممنوع است ولی بمب اتمی برای نابودی بشر مجاز است! چرا پاپ بمب اتمی را تحریم نمی‌کند؟»

در شهر «مونستر» آلمان ناشناسی به دیوار کلیسای شهر نوشت: «مرگ بر پیلن پاول»! (یعنی: مرگ بر پل قرصی!) و چنان‌که می‌دانید «پل» اسم پاپ است.

خانم «والترادو شمیتس بونزه» که در یک جلسه‌ی مهم مذهبی شرکت داشت علنا عقیده‌ی پاپ را در این مورد که اگر زن قرص بخورد وسیله‌ی اطفای شهوت مرد می‌شود، نوعی خشک‌مغزی تلقی کرد.

فتوای پاپ پل ششم نه‌تنها دنیای مسیحیت را علیه او برانگیخته و او را به تمام جهانیان مردی دور از حقایق معرفی کرد، موجب کوک شدن مضمون‌هایی برای او نیز گردید.

بد نیست یکی از این مضمون‌های کوک‌شده را برای‌تان تعریف کنیم:

پاپ کوبه در آسمان را کوبید. هیچ‌کس در به رویش باز نکرد. دوباره در زد، در زد و در زد!... باز نتیجه‌ای نگرفت. سرانجام چشمش به تابلویی افتاد که کنار در نصب شده بود روی تابو این جمله را خواند: «به علت کثرت جمعیت بسته است!»

جالب این است که درست در زمانی که اسقف‌های آلمانی برای اعلام نظر درباره‌ی فتوای پاپ قرار گذاشتند کنفرانسی در آخر ماه تشکیل دهند، در زمانی که رئیس کمیته‌ی مرکزی کاتولیک‌های آلمان، طی نامه‌ی سرگشاده‌ای پاپ را به «بیافرا» دعوت می‌کند، در زمانی که پاپ به منظور شرکت در یک کنگره‌ی مذهبی جهانی خودش را برای مسافرت به «بوگوتا» آماده می‌کند، در زمانی که حکومت اسپانیا و انجمن مادران کشور پرتغال از فتوای ضد قرص پاپ استقبال می‌کنند و یک اسقف سوئیسی، قرص‌خورها را تهدید به بیرون ریختن از کلیسا می‌کند، قرص ضد حاملگی درست مثل سابق به فروش می‌رسد و مصرف می‌شود!

خبرنگاران مجله‌ی آلمانی «اشترن» که برای تهیه‌ی آمار با پزشکان و صاحبان دواخانه‌ها تماس گرفته‌اند گزارش می‌دهند که «هیچ تغییری در وضع قرص روی نداده و حتی فتوای پاپ نیز نتوانسته حتی یک دانه از میزان فروش آن بکاهد!»

رئیس دایره‌ی تبلیغات کارخانه‌های داروسازی شهر مونیخ که یکی از بزرگ‌ترین سازندگان قرص است به خبرنگاران اشترن گفت: «به حدس قریب به یقین، بر اثر جنجالی که پاپ درباره‌ی قرص به راه انداخت بر تعداد مشتریان قرص افزوده خواهد شد! زیرا کسانی که تا قبل از صدور فتوا اسم قرص را هم نشنیده بودند، حالا شنیده‌اند و طبعا در صدد به دست آوردنش برمی‌آیند! در نتیجه حق این است که ما تلگراف تشکری برای پاپ بفرستیم!»

به طور خلاصه می‌توان گفت که دنیای مسیحیت در برابر فتوای پاپ علیه استعمال قرص‌های ضد آبستنی درست به دو قسمت تقسیم شده است. عده‌ای می‌گویند: «هم‌چنان‌که پاپ گفته است استعمال قرص‌های آبستنی بر خلاف طبیعت بشر و آئین مسیح است.» و عده‌ای دیگر می‌گویند: «نگاهی به هند و آمریکای لاتین و آفریقا و چین و کشورهای عقب‌مانده بیندازید، و ببینید که چگونه هزاران کودک معصوم از گرسنگی می‌میرند. آیا بجاست کودکانی را به دنیا بیاوریم که پیشاپیش می‌دانیم وسیله‌ی سیر کردن شکم و تربیت آن‌ها را نداریم؟ به دنیا آوردن یک انسان بدبخت گناه است یا جلوگیری از تولد او، به خاطر این‌که کودکان دیگر را سیر نگهداریم؟» و در این میان خبرهایی از استعفای احتمالی پاپ می‌رسد!

فتوایی که جهان مسیحیت را علیه پاپ شوراند

259

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان