سلاح ترکیبی اوکراین برای حمله به عمق روسیه / عکس

اوکراین می‌گوید صنایع دفاعی این کشور یک سلاح دوربرد جدید به صورت ترکیبی از موشک و پهپاد ابداع کرده است که به کیف اجازه می‌دهد داخل خاک روسیه را هدف قرار دهد، بدون اینکه نیاز به اخذ مجوز از متحدان غربی‌اش داشته باشد.

سلاح ترکیبی اوکراین برای حمله به عمق روسیه / عکس

به گزارش خبرآنلاین، مقامات اوکراینی می‌گویند این سلاح که «پالیانیتسیا» (Palianytsia) نام دارد، به دلیل ضرورت فوری جنگ و با هدف مقابله با حملات هوایی روسیه تولید شده است.

به نقل از یورونیوز، روسیه تا کنون در زمینه هوایی بر اوکراین برتری داشته است. روز دوشنبه موجی از موشک‌ها و پهپادهای این کشور زیرساخت‌های صنعت برق اوکراین را در بزرگ‌ترین حمله چند هفته اخیر هدف قرار دادند.

نام سلاح پالیانیتسیا برگرفته از نوعی نان اوکراینی است. تلفظ صحیح این کلمه به قدری دشوار است که در اوایل جنگ از آن برای افشای مظنونین به جاسوسی استفاده می‌شد.

مقامات اوکراینی بدون ارائه جزئیات گفتند که روز شنبه، مصادف با سی و سومین سالگرد استقلال اوکراین، برای اولین بار با استفاده از این سلاح جدید یک تاسیسات نظامی روسیه در اراضی اشغالی این کشور هدف گرفته شده است.

رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، وعده داده است که از این سلاح مجددا و به زودی در پاسخ به حملات شبانه به خاک اوکراین استفاده خواهد شد.

یک ویدئوی نظامی اوکراینی می‌گوید برد پالیانیتسیا تا 700 کیلومتر می‌رسد که برابر با برد موشک‌های دوربردر «اتکمز» (ATACMS) ارائه‌شده توسط ایالات متحده است.

سلاح ترکیبی اوکراین برای حمله به عمق روسیه / عکس

نقشه‌های منتشره نشان می‌دهد برد پالیانیتسیا می‌تواند دستکم 20 فرودگاه در خاک روسیه، از جمله پایگاه هوایی ساواسلیکا، برسد.

یکی از متخصصان درگیر در پروژه موشک‌های دوربرد گفت که این سلاح سوخت جامد مجهز به موتور جت به‌روزرسانی پروژه قدیمی تسلیحاتی شوروی نبوده و حاصل «توسعه کاملاً جدید و از ابتدا» است که حدود 18 ماه پیش آغاز شد.

قیمت هر عدد از این موشک‌ها کمتر از یک میلیون دلار تمام می‌شود و مطابق اعلام مقامات ارتش برای کاهش بیشتر هزینه‌های تولید به بخش خصوصی روی آورده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان