از امنیتی شدن نهاد دانشگاه تا استقلال آن؛ بیانیه کانون صنفی استادان دانشگاه به وزیر علوم

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران برای وزیر علوم بیانیه نوشت.

از امنیتی شدن نهاد دانشگاه تا استقلال آن؛ بیانیه کانون صنفی استادان دانشگاه به وزیر علوم

به گزارش خبرآنلاین، کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در بیانه‌ای 11 بندی وزیر علوم را مخاطب خود قرار داده است. متن کامل بیانه در ادامه آمده است.
 

«جناب آقای دکتر حسین سیمائی صراف
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
با سلام و احترام،

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران، انتخاب جناب عالی به عنوان نامزد تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط رئیس جمهور محترم و کسب رای اعتماد اکثریت قابل توجهی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را صمیمانه تبریک و تهنیت می گوید و برای جناب عالی در ایفای مسئولیت خطیر توسعه علمی که بر عهده گرفته اید، توفیق و سربلندی آرزو می کند. کانون صعوبت و دشواری راهی را که در پیش دارید درک می کند و به این لحاظ، بعنوان گسترده ترین و رسمی ترین تشکل صنفی استادان دانشگاهی ایران، آمادگی کامل خود را برای همکاری و معاضدت در تدوین و پیشبرد برنامه های تحول و اصلاح وضعیت  نگران کننده کنونی اعلام می دارد.

این کانون به همراه بررسی های کارشناسانه نهاد علم در ایران و برگرفته از نظرات جمعی از متخصصان علمی، فعالان دانشگاهی و مدیران آموزش عالی ایران به این نتیجه رسیده است که مقابله با چالشهایی زیر بعنوان اولویتهایی پیش روی آموزش عالی ایران قرار گرفته است: "تضعیف استقلال دانشگاه، نقض آزادی های علمی، فاصله با سرشت جهانی علم، تنزل نقش اجتماعی دانشگاه، کاهش نقش  علم و فناوری در توسعه ملی، امنیتی شدن نهاد دانشگاه، انسداد فضای فعالیت های دانشجوئی، تشدید محدودیت های اداری بر اعضای هیأت علمی (برای مثال در جذب و تبدیل وضعیت) و دانشجویان (برای مثال احکام نامتناسب انضباطی) و در نهایت فرسایش سرمایه انسانی و اجتماعی در دانشگاه و پدیده مهاجرت مغزها    ".

در چنین وضعیتی، جای خوشوقتی است که حقوقدانی از عرصه دانشگاه مصمم به مقابله با چالش های نظام آموزش عالی، مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بر عهده گرفته است، که این خود، انتظار مضاعفی از جناب عالی در خصوص جلوگیری از تداوم وضع جاری، اصلاح عاجل وضع نابسامان موجود، استیفای کامل حقوق قانونی دانشگاه و ستاد آموزش عالی کشور و بازگرداندن دانشگاه به جایگاه واقعی و در شان خود را به وجود می آورد، که این امر بر پیچیدگی، صعوبت و دشواری عبور از وضعیت موجود و بازگرداندن دانشگاه بر مدار تولید علم و توسعه علمی می افزاید. با اینحال، کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران، انجام اقداماتی برای برون رفت از وضعیت کنونی و گام نهادن در راه توسعه علمی، به شرح زیر را ضروری، در اولویت و برای یک دوره چهارساله امکان پذیر می داند و برای کمک به تحقق آن آماده هرگونه همکاری است:

١- انتخاب مدیران و مشاوران ستادی مجرب، آگاه، توانمند، و مسئولیت پذیر، مدافع استقلال دانشگاه و آزادی  علمی، فارغ از هرگونه وابستگی جناحی، گروهی و سازمانی؛

٢- پافشاری بر اجرای کامل قانون اهداف، تشکیلات و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اولویت موارد مشروحه زیر:
• حفظ و تحکیم آزادی علمی و استقلال دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی(ماده ١، بند و)
• برنامه ریزی برای تدارک منابع مالی توسعه فناوری کشور و مشارکت در ایجاد، توسعه و تقویت فناوری ملی و ...(ماده ٢، بند الف، ردیف ٤)
• اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش کارآئی و اثربخشی تحقیقات کشور و توسعه تحقیقات کاربردی با همکاری دستگاه های ذی ربط(ماده ٢، بند الف، ردیف ٥)
• اتخاذ تدابیر و ارائه پیشنهادهای لازم جهت حفظ دانشمندان و محققان و تامین امنیت شغلی آنان و استفاده بهینه از توانمندی آن ها( ماده ٢، بند الف، ردیف ١١)
• نظارت بر فعالیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور(ماده ٢، بند ب، ردیف ٥)
• ارزیابی مستمر فعالیت هرگونه واحد آموزش عالی و یا موسسه تحقیقاتی( اعم از دولتی و غیر دولتی) و جلوگیری از ادامه فعالیت، تعلیق فعالیت و یا انحلال هر یک از آن ها در صورت تخلف از ضوابط و یا از دست دادن شرایط ادامه فعالیت بر اساس اساسنامه های مصوب(ماده ٢، بند ب، ردیف ٦)
• تائید صلاحیت و صدور احکام اعضای هیات های ممیزه، هیات های امنا، هیات های موسس،هیات های گزینش اعضای هیات علمی و هیات های انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طبق ضوابط و مقررات موضوعه(ماده ٢، بند ب، ردیف ٩)
• توسعه همکاری های علمی بین المللی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور نهادینه کردن همکاری ها و مبادلات علمی بین مراکز علمی- تحقیقاتی داخل کشور با مراکز علمی- تحقیقاتی منطقه ای و بین المللی در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب مراجع ذی صلاح(ماده ٢، بند ب، ردیف ١٤)
• صدور مجوز "تاسیس دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دولتی و غیر دولتی با مشارکت دانشگاه ها و مراکز علمی خارج از کشور" بر اساس ضوابط مصوب مراجع ذی صلاح(ماده ٢، بند ب، ردیف ١٥)
• برنامه ریزی برای جذب متخصصان ایرانی داخل و خارج از کشور جهت همکاری علمی، تحقیقاتی و فناوری(ماده ٢، بند ج، ردیف ٦)
• فعال سازی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، موضوع ماده ٣ قانون اهداف، تشکیلات و وظائف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چارجوب وظایف و اختیارات مصوب
• اجرای کامل و بدون تنازل ماده ١٠ قانون اهداف، تشکیلات و وظائف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و واگذاری تمامی اختیارات مربوط، به دانشگاه ها، در چارچوب ماده ١ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، مصوب ١٦ فروردین سال ١٣٩٦ مجلس شورای اسلامی
• اجرای عاجل تبصره ماده ١٠ قانون اهداف، تشکیلات و وظائف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر تنظیم لوایح، تصویب نامه ها، آئین نامه ها و اصلاحیه های لازم و ارجاع به مراجع ذی صلاح برای طی مراحل قانونی، با هدف " ... تحقق تمرکززدائی در فعالیت های اجرائی بخش آموزش عالی و پژوهشی، افزایش اختیارات هیات امنا، شوراهای علمی و مدیریت اجرائی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی، تنظیم حدود اختیارات حوزه های ستادی وزارتخانه در امور دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی، تقویت ترکیب اعضای هیات های امنا، تعریف و تعیین مسئولیت های متقابل دولت و هیات های امنا و نحوه نظارت بر فعالیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی".

٣- تمرکز بر انتخاب افراد شایسته، مجرب، صادق و شجاع و مسئولیت پذیر برای تصدی مدیریت های دانشگاهی، عضویت در هیات های ممیزه، هیات های امنای دانشگاه ها و هیات های جذب هیات علمی، انتظامی هیات علمی و انضباطی دانشجوئی، بر مبنای شایستگی و فارغ از وابستگی های سیاسی و جناحی؛

٤- هماهنگی و هم افزائی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مربوط به استقلال و اختیارات قانونی دانشگاه، مواجهه با مداخلات نهادهای امنیتی در دانشگاه ها، انتخاب روسای دانشگاه ها، جذب هیات علمی ، مواجهه با زیاده طلبی های نهادهای فرادانشگاهی و شرکت فعال در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و زیر مجموعه های مرتبط با هدف جلوگیری از تصویب مصوبات متعارض با اختیارات قانونی وزارتین و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی؛

٥-اعطای آزادی عمل به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برای بهره گیری از روش های مختلف تامین مالی و هزینه کرد آن مبتنی بر مصوبات هیات های امنای مربوط؛

٦- بازنگری نظام مند کلیه آئین نامه ها، بخشنامه ها و شیوه نامه های جاری و روزآمد کردن آن ها مبتنی بر ضرورت ها و نیازهای روز، با اولویت رسیدگی به تصمیمات اخیر ستاد وزارت علوم و دانشگاه ها در مورد برخی از اعضای هیات علمی و دانشجویان؛

٧-صرفه جوئی در هزینه های آموزش عالی، از طریق جلوگیری از توسعه بی رویه دانشگاه ها، دانشکده ها و حذف دوره ها و رشته های آموزشی غیر مورد نیاز و ادغام واحدهای مختلف آموزش عالی دولتی فعال در یک شهر یا شهرستان در یک واحد آموزش عالی جامع با مدیریت واحد

٨- تشکیل کارگروهی برای بازنگری جایگاه قانونی، وظایف و اختیارات سازمان سنجش آموزش کشور، با توجه به سابقه و امکانات و نیازهای مترتب بر پذیرش دانشجو در آینده؛

٩- توجه جدی و اثربخش به تامین معیشت اعضای هیات علمی، بویژه اعضای هیات علمی جدید، به عنوان یکی از عوامل اثربخش در ماندگاری اعضای هیات علمی موجود و افزایش داوطلبان عضویت در هیات علمی؛

١٠- واگذاری جذب اعضای هیات علمی به دانشگاه ها، با توجه به سابقه اثربخش این اقدام در دولت اصلاحات؛

11- جدی گرفتن تحول در برنامه ریزی های آموزشی و پژوهشی دانشگاهها متناسب با تحولات فناوری و نیاز های ملی و جهانی

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران اطمینان دارد که پرداختن اصولی و کارشناسانه به اصلاح هریک از موارد پیشگفته، حمایت قاطع قاطبه دانشگاهیان را در پی خواهد داشت، که این پشتوانه از جمله عوامل مهم تحقق همه برنامه ها است. به امید سربلندی ایران عزیز در سایه توسعه همه جانبه علوم و فناوری

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان