طرز تهیه شوینده های مختلف خانگی با مواد در دسترس

وقتی حرف از شوینده ها می شود، مجموعه ای از مایع ظرفشویی، تاید، شامپو،صابون، تیرک و &#۸۲۳۰; در ذهن نقش می بندد که برای تمیز کردن قسمت های مختلف منزل و محیط کار و همچنین بدن، صورت و مو استفاده می شود

طرز تهیه شوینده های مختلف خانگی با مواد در دسترس
به تازگی کشف کرده اند که باقی مانده های مواد شوینده بر روی ظروف، لباس ها و دست ها و صورت امکان دارد پس از تماس با پوست شما به درون غذای شما ورود پیدا کرده و برای سلامتی شما مضر باشد. بر همین اساس امروزه اغلب به جای استفاده از مواد شوینده های شیمیایی آماده، از مواد شوینده طبیعی و دست ساز بهره می برند زیرا خیلی از مواد شوینده های شیمیایی به کار رفته در آنها برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است. با توجه به اینکه مواد شوینده در منزل به وفور استفاده می شود، جهت شستن ظروف و رخت، مواد شوینده طبیعی خانگی جایگزین خوبی برای مواد شوینده شیمیایی به شمار می رود. در این مطلب طرز تهیه شوینده خانگی را ره روش های مختلف آموزش می دهیم.

طرز تهیه شوینده خانگی برای قسمت های مختلف

در ترکیبات اغلب مواد شوینده موجود از مواد شیمیایی پرخطری برای سلامتی انسان استفاده شده است، برعکس این مواد شوینده آماده موجود در بازار، مواد شوینده خانگی با محیط زیست سازگاری داشته و دوستدار محیط زیست است، برای سلامتی بدن خطرناک نیست، تاثیر بیشتری دارند، ملایم بوده و در بهبود کیفیت هوای محیط نقش دارد، دارای روش تهیه ای آسن و مقرون به صرفه می باشد. این مواد شوینده های خانگی را می توانید با رایحه و عطرهای متفاوت تهیه نمایید.با توجه به اینکه انواع مواد شوینده برای تمیز کردن قسمت های مختلف منزل وجود دارد که بسته به نیاز خود یک نوع مواد شوینده مناسب را تهیه می کنید، در رابطه با مواد شوینده خانگی و طبیعی نیز همین موضوع صدق می کند و روش ها و مواد متفاوتی به کار می رود.
آموزش طرز تهیه شوینده خانگی

روش تهیه پودر لباس خانگی

با استفاده از این روش می توانید مواد شوینده مناسبی برای شستشوی رخت و لباس ها در منزل تهیه نمایید. چنانچه تمایل به شستشوی لباس درون آب سرد و به کمک دست دارید، باید اول مایع و یا پودر شوینده خانگی را درون آب گرم حل نمایید، بعدا لباسهای خود را درون آن قرار دهید.

ابتدا قالب صابونی را برداشته و رنده نمایید، سپس به آن اسانس هر رایحه ای را که می خواهید به آن افزوده و تا حد ممکن بگذارید پودر شده و به ذرات ریزی تبدیل شود. پودر به دست آمده را داخل ظرف تمیز و درب داری ریخته و درب آن را محکم بندید. یک دوم پیمانه سرکه را هم به این ترکیب البته در صورت تمایل بیفزایید. چنانچه می خواهید که زودتر لباس ها خشک شده و همچنین نرم تر شوند، می توانید از کمی توپک های خشک کن پشمی درون خشک کن اضافه نمایید.

یا اینکه 8 پیمانه بوراکس، 8 پیمانه جوش شیرین، 8 پیمانه صابون رنده ای را با یکدیگر درون سطلی بزرگ ترکیب نمایید.

چگونه در منزل بتوانیم شوینده های کاربردی تهیه کنیم؟

تهیه مایع شوینده لباس

قبل از هر کاری بهتر است دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خویش را مطالعه کنید تا در صورت وجود شرایط باطل شدن گارانتی لباسشویی با بهره بردن از مواد شوینده طبیعی، از این کار صرفنظر نمایید.

برای این کار به 2 پیمانه بوراکس، 2 پیمانه صابون رنده کرده، 2 پیمانه جوش شیرین و آبجوش نیاز دارید. حالا در اولین مرحله صابون رنده کرده را درون آبجوش بریزید و بر روی شعله کم قرار دهید تا به خوبی ذوب گردد. صابون مایع را درون سطلی بزرگ ریخته و جوش شیرین و بوراکس را به آن بیفزایید.

سپس ده لیتر آب به آن افزوده و به خوبی بهم بزنید تا محلول یکنواختی به دست بیاید. این مواد را درون ظرفی درب دار ریخته و هر دفعه قبل از به کار بردن خوب بهم بزنید. با توجه به اینکه این مایع شوینده دارای عطری نیست می توانید به دلخواه خود از چندین قطره اسانس های لیمو، اسطوخودوس و … بهره ببرید.

یا از روش دیگر استفاده کنید: 6 پیمانه آب، رنده شده 1/3 صابون، 1/2 پیمانه پودر بوراکس، 1/2 پودر جوش شیرین، یک لیتر آب گرم، دو قاشق غذاخوری گلیسیرین را آماده کنید.

سپس صابون را درون آب ریخته و ترکیب نمایید به طوری که با هم زدن یک محلول یکدست داشته باشید. بوراکس و جوش شیرین را نیز به خوبی به هم بزنید تا غلظت دار گردد و بعد حرارت زیر آن را قطع نمایید. حالا 1/4 آب داغ را درون 8 لیتر آب ریخته و ترکیب گلیسیرین و صابون را به آن افزوده و به خوبی ترکیب نمایید.این ترکیب را برای یک شبانه روز در گوشه ای قرار دهید تا حالت ژل مانند به خود بگیرد. پس از این مدت 2 پیمانه آب گرم را به آن افزوده و به خوبی بهم بزنید تا به حالت مایع درآید و در نهایت درون سطل و یا ظرفی مشابه آن که درب دار باشد، بریزید.

تهیه مایع ظرفشویی خانگی

می توانید به جای خریداری مایع ظرفشویی برندهای مختلف، خودتان در منزل دست به کار شده و یک مایع ظرفشویی خانگی موثر تهیه نمایید. برای این منظور به 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 1 قاشق غذاخوری بوراکس احتیاج دارید. این دو را با یکدیگر ترکیب نمایید و بعد درون محفظه مواد شوینده لباسشویی بریزید.

روش دیگر: در این روش 4 پیمانه جوش شیرین، 15 – 30 قطره گریپ فروت و 5 – 10 قطره لیمو را به خوبی با یکدیگر مخلوط نموده و بهم بزنید تا گلوله نگردد، این مایع دست ساز را درون ظرفی شیشه ای ریخته و هر بار استفاده جهت شستن ظرفهای نشسته از 2 ق غ بهره ببرید.

روش بدون بوراکس: 3 قاشق غذاخوری اسید سیتریک، 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین، 1 قاشق غذاخوری نمک رابا یکدیگر ترکیب نمایید و به خوبی به هم بزنید تا یکنواخت شود.

روش تهیه شوینده های خانگی مختلف

تهیه مواد شوینده کاشی

با استفاده از این مواد شوینده خانگی طبیعی برای شستن کاشی های حمام و همچنین دوش حمام می توانید از عوارضی که مواد شیمیایی درون شوینده های شیمیایی بر روی سلامتی بدن شما به جای می گذارند، جلوگیری کنید. برای این منظور ابتدا یک پیمانه سرکه سفید، ده قطره روغن اکالیپتوس، ده قطره روغن درخت چای، 4 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و همچنین یک بطری اسپری را تهیه نمایید.

حالا مایع ظرفشویی و نیز سرکه سفید را درون بطری اسپری ریخته و به خوبی تکان داده و بهم بزنید تا ترکیب یکنواختی به دست بیاید. سپس روغن های رایحه دار دلخواه را به آن بیفزایید و درب بطری را محکم کنید و دوباره به خوبی تکان داده و آن را با هم ترکیب نمایید.

هر بار پیش از مصرف باید بطری را خوب تکان داده و از این محلول بر روی سطح وان حمام و نیز کاشی های حمام اسپری نمایید. باید به مدت 5 – 10 این محلول بر روی کاشی ها باقی بماند تا تاثیر خود را بگذارد، بعد با یک دستمال کاشی را تمیز نموده و در نهایت هم کاشی ها را آبکشی کنید.

طرز تهیه شوینده خانگی برای پوست صورت، لباس و ظروف و ...

تهیه شیشه پاک کن خانگی

روش های مختلفی برای تهیه شیشه پاک کن خانگی در منزل وجود دارد که می توانید با استفاده از این روش ها صاحب بک شیشه پاک کن طبیعی و بدون عوارض شیمیایی شوید.

روش اول: یک پیمانه آب و یک سرکه سفید را به طور مساوی درون بطری اسپری بریزید و در صورت تمایل می توانید از یک اسانس برای عطر دار کردن آن استفاده نمایید.به همین سادگی یک شیشه پاک کن با پاک کنندگی بالا و بی خطر و عوارض تهیه نمایید. همچنین از قیمت پایینی برخوردار می باشد.

روش دوم: یک پیمانه آب و یک پیمانه الکل طبی و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را درون یک بطری اسپری ریخته و به خوبی ترکیب نمایید تا محلول یکنواختی به دست بیاید. از این محلول می توانید برای تمیز کردن شیشه های کثیف استفاده نمایید. نکته مهم این است که پس از هر مرتبه مصرف آن را درون کابینت و دور از وسایل حرارت زا قرار دهید.

روش سوم : ابتدا سرکه سفید و پوست لیمو را درون یک ظرف شیشه ای بزرگ بریزید و بر روی آن سرکه سفید بریزید تا کاملا روی سطح آن را بپوشاند. این ترکیب را به مدت 14 روز در کناری قرار دهید و پس از آن پوست های لیمو را خارج کرده و به میزان برابر با سرکه آب درون ظرف بیفزایید.

چگونه در منزل بتوانیم شوینده های کاربردی تهیه کنیم؟

تهیه مواد شوینده چند منظوره خانگی

برای تهیه این شوینده ابتدا الکل به میزان 110 گرم، سرکه سفید به مقدار 170 گرم و آب به مقدار 400 گرم آماده کنید. این مواد را درون بطری اسپری تمیز بریزید و به خوبی تکان بدهید تا ترکیب شوند. برای رایحه دار کردن این شوینده می توانید از چندین قطره روغن معطر و یا اسانس دلخواه استفاده نمایید.همانطور که از نام آن مشخص می باشد از این شوینده چند منظوره می توانید جهت تمیز کردن سطوح مختلف بهره ببرید.

نکته : پیش از اسپری کردن، کمی از آن را بر روی قسمتی کوچک از مکان مورد نظر امتحان نمایید و در صورت آسیب نرساندن بقیه قسمت ها را تمیز نمایید.

روش دیگر: درون یک بطری اسپری (1/3 آب) و (2/3 الکل) ریخته و خوب بهم بزنید تا یکنواخت شود. همچنین می توانید درون بطری اسپری به نسبت برابر آب و سرکه سفید بریزید و خوب بهم بزنید تا محلول چند منظوره موثری داشته باشید.

آموزش طرز تهیه شوینده خانگی

مواد شوینده برای کپک و قارچ ها

برای این منظور یک پیمانه آب اکسیزنه 3% را درون یک بطری اسپری ریخته و به خوبی بهم بزنید تا ترکیب شده و محلول یکنواختی داشته باشید. برای پاک کردن نقاط آلوده به کپک و قارچ از این محلول اسپری نموده و یک ساعت زمان دهید تا بر روی آن بماند؛ بعد با ساتفاده از پارچه ای تمیز پاک کنید.

مواد شوینده از بین بردن گرفتگی توالت فرنگی

گرفتگی توالت فرنگی در سرویس های بهداشتی یکی از عمده مشکل هایی است که افراد با آن روبرو می شوند.برای تهیه یک شوینده که به رفع این گرفتگی نیز کمک می کند، نیاز به مواد و وسایل خاصی ندارید، در واقع تنها با ریختن مقداری مایع ظرفشویی درون توالت فرنگی و پس از آن 1 کتری آب داغ می توانید این مشکل را برطرف نمایید. البته این عمل را با باید تا زمانی که دیگر آب بالا نیاید ادامه بدهید و در آخر هم فلاش توالت را بکشید. همچنین از نوشابه می توانید برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی استفاده نمایید؛ به این صورت که نوشابه را درون لوله ریخته و یک شبانه روز زمان دهید تا کارش را انجام دهد. با تکرار این عمل می توانید به رفع گرفتگی لوله کمک کنید.

روش های متفاوت شوینده خانگی

تهیه مواد شوینده فر

با توجه به اینکه فر یکی از لوازم آشپزخانه بوده و با تهیه غذا ارتباط مستقیمی دارد، استفاده از یک شوینده خانگی طبیعی بهترین انتخاب به شمار می رود.

برای تهیه این شوینده مخصوص تمیز کردن فر؛ 1/2 پیمانه جوش شیرین، 2 – 3 قاشق غذاخوری آب، 2 – 3 قاشق غذاخوری سرکه سفید را درون ظرفی با یکدیگر ترکیب نمایید تا خمیری یکنواخت با غلظت عمل بیاید، بعد با استفاده از دستکش تمام قفسه های درون فر را خارج ساخته و پس از تمیز کردن لکه های سطحی و بزرگ از محلول طبیعی دست ساز بر روی تمام قسمت ها غیر از المنتهای فر اسپری نمایید و بعد از گذشت 24 ساعت آن را با استفاده از پارچه ای مرطوب تمیز نمایید.

طرز تهیه انواع شوینده های طبیعی در خانه

تهیه مواد شوینده کرکره

برای تهیه این شوینده 1/2 پیمانه مایه نرم کننده پارچه را با دو پیمانه آب درون بطری اسپری ریخته و به خوب بهم بزنید تا ترکیب یکدستی داشته باشید. برای تمیز کردن کرکره ها از این محلول بر روی سطح هر دو سمت کرکره ها، اسپری نمایید و بعد با استفاده از یک پارچه میکروفایبر سطح آنها را تمیز نمایید.

طرز تهیه شوینده خانگی برای پوست صورت، لباس و ظروف و ...

تهیه شوینده صورت خانگی و طبیعی

شوینده ها و پاک کننده های صورت، از مهمترین محصول های مراقبت از پوست هسند که عمل پاکسازی عمیق و تماما منفذه های پوست و نیز جوش سرسیاه را انجام می دهند و از خشکی پوست جلوگیری کرده و به آبرسانی پوست کمک می نمایند. انواع مختلف متنوعی از شوینده های صورت در بازار موجود است که در تولید آنها از مواد شیمیایی استفاده شده است و اگر به سلامتی پوست خود اهمیت می دهید؛ پیشنهاد بهتری داریم. شما می توانید به سادگی در منزل با بهره بردن از خوراکی ها و مواد طبیعی یک شوینده پوست طبیعی تهیه نمایید که در کنار پاکسازی پوست شما، آن را از حالت عادی خارج نسازد. مزیت این شوینده شامل مقرون به صرفه بودن و طبیعی بودن است زیرا در آن از مواد شمیایی مضر استفاده نشده است.

از میوه ها، خوراکی ها و مواد مختلفی همچون «آناناس»، «عسل»، «عسل و شیر»، «جو، آبلیمو، عسل»، «تخم مرغ و عسل»، «شیر و آرد نخود»، «زردچوبه و آرد نخود»، «سیب و خامه»، «دانه ها»، «گلاب»، «سیب و ماست»، «لیمو و ماست»، «خیار، ماست و نعناع»، «توت فرنگی و ماست»، «روغن نارگیل»، «آسپرین و خاک رس»، «جوانه گندم»، «سرکه سیب»، «آلوئه ورا»، «بلغور جو دوسر»، «روغن درخت چای»، «روغن چوچوبا»، «چای بابونه»، «آلوئه ورا و چای سبز»، «ماست و جو دو سر»، «آب لیمو و جوش شیرین»، «گلاب و خیار» و «روغن های گیاهی» می توانید برای تهیه شوینده صورت طبیعی استفاده کنید.

روش های متفاوت شوینده خانگی

روغن های گیاهی

انواع روغن های طبیعی گیاهی خاصیت های زیادی برای سلامتی دارند. برای این منظور حدودا 4 – 5 قطره روغن گیاهی بر روی انگشت هایتان بریزید و به حالت مدور به روی پوست خود ماساژ بدهید.البته به این نکته توجه نمایید که هر کدام از روغن ها برای پوست های متفاوت (چرب، خشک و معمولی) مناسب است.

  1. پوست چرب : روغن های گیاهی اسطوخودوس، ارس، بابونه، لیمو، گریپ فروت، سرو، نعنا فلفلی، کندر، کاج پت، چوب صندل
  2. پوست خشک : روغن های گیاهی گل رز، نرولی، یاسمن، چوب سدر، یلانگ یلانگ، یالما رزا، اسطوخودوس
  3. پوست نرمال :روغن های گیاهی شمعدانی، اسطوخودوس، چوب سدر، نرولی، بابونه رومی، یاس
  4. پوست دارای جوش : روغن های گیاهی گریپ فروت، آویشن، چوب سدر، ریحان، نعناع، درخت چای، پالما رزا، چوب صندل

نکته : پیش از مصرف از شوینده تازه، ابتدا کمی از آن را بر روی قسمتی کوچک از پوست خود تست کنید تا از نداشتن آلرژی به آن اطمینان پیدا کنید. موقع ماساژ دادن شوینده بهتر است از حرکت های مدور ملایم بهره ببرید تا پوست تحریک نگردد. سپس صورت خویش را با استفاده از آب ولرم به خوبی شستشو دهید.

طرز تهیه شوینده خانگی برای پوست صورت، لباس و ظروف و ...

آلرژی داشتن به مواد شیمیایی درون مواد شوینده آماده موجود در بازار و نیز عوارض بسیار آن برای سلامتی بدن از معایب استفاده از شوینده های شیمیایی است، اما در مقابل شوینده های طبیعی خانگی فاقد این عوارض بوده و به دلیل طبیعی بودن سلامتی شما را تهدید نمی کند و البته مقرون به صرفه بوده است. در مطلب به پایان رسیده شما را با روش های مختلف طرز تهیه شوینده خانگی آشنا کردیم، امیدواریم مفید واقع شود. همچنین برای آشنایی با طرز تهیه صابون مایع و مایع ظرفشویی خانگی ، طرز تهیه شامپو خانگی و ژل شستشوی صورت به لینک ها مراجعه نمایید، چه بسا در این مطالب انتشار یافته آرگا مفصل تر به روش ها و چگونگی تهیه هر یک از این شوینده ها پرداخته شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان