طرز تهیه نشاسته ذرت در خانه با روش ساده

نشاسته یکی از مواد غذایی پرکاربرد در آشپزی و همچنین در تهیه ماسک ها می باشد که دارای انواع مختلفی است و یکی از انواع پرطرفدار آن نشاسته ذرت می باشد که در این مقاله طرز تهیه نشاسته ذرت را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه نشاسته ذرت در خانه با روش ساده

همانطور که می‌ دانید نشاسته یک مولکول بزرگ قندی می‌ باشد که در اکثر مواد غذایی از جمله جو، گندم، سیب زمینی و ذرت به فراوانی وجود دارد و خود نشاسته به شکل خالص کاربرد های غذایی و درمانی زیادی دارد از این رو، اهمیت زیادی در آشپزی دارد اگر چه نشاسته امروزه در اکثر فروشگاه‌ ها به صورت آماده در اختیار افراد قرار داده می‌ شود اما در گذشته این ماده را به شکل خانگی تهیه می‌ کردند که نشاسته دارای انواع مختلفی است و یکی از انواع آن نشاسته ذرت است بنابراین، اگر شما نیز تمایل به تهیه این نشاسته در منزل دارید بهتر است تا پایان مطلب طرز تهیه نشاسته ذرت همراه ما باشید.

نحوه تهیه نشاسته ذرت

نشاسته در تهیه انواع غذا ها و دسرها کاربرد فراوانی دارد و با کمک آن می‌ توان انواع دسرهای ایرانی و پودینک‌ های شکلاتی را تهیه نمایید و همچنین در درمان برخی از مشکلات از جمله گلو درد مورد استفاده قرار گرفته می‌ شود و به منظور تهیه ماسک‌ های زیبایی نیز از نشاسته در برخی مواقع استفاده می‌ کنند که در اکثر کشورها نشاسته از ذرت حاصل می‌ شود اما بیشتر نشاسته‌ های تولید شده در کشور ما از گندم ساخته می‌ شوند.

طرز تهیه نشاسته ذرت و گندم با روش ساده و کاربردی

نشاسته ذرت به راحتی می‌ توانید با یک سری مواد ساده در منزل تهیه کنید از این رو در ادامه مطلب ابتدا طرز تهیه نشاسته گندم و بعد از آن طرز تهیه نشاسته ذرت را به شما دوستان آموزش خواهیم داد :

مواد لازم برای تهیه نشاسته گندم

به منظور تهیه نشاسته گندم نیاز به یک سری مواد می‌ باشد از این رو، به منظور تهیه این نوع نشاسته به مقداری گندم، آب، پارچه صافی کتان و چند ظرف نیاز دارید.

نحوه تهیه :

در روش تهیه نشاسته گندم ابتدا گندم‌ ها را به مدت سه یا چهار روز داخل آب خیس کنید و در این مدت هر روز دو تا سه بار اقدام به تعویض آب آن کنید که باید آب آن خنک باشد و ظرف گندم‌ ها را در مکانی خنک و باز قرار دهید.

حالا بعد از مدت چهار روز دانه‌ های گندم نرم می‌ شود و داخل آن به اصطلاح شیری می‌ شود که در برخی مواقع امکان دارد این شیری شدن داخل گندم‌ ها به زمان بیشتری نیاز باشد از این رو، باید صبور باشید و دانه‌ ها را حتماً پیش از انجام مرحله بعدی امتحان کنید که به منظور انجام این کار یکی از دانه‌ های گندم را بین انگشتان تست کنید که با فشار اندکی باید شیره آن خارج شود.

حالا گندم‌ های آماده شده را آبکش کنید و آن ها را داخل ظرف مورد نظر ریخته مقداری آب به آن بیافزایید.

نکته : از آسباب کردن گندم ها پرهیز کنید.

حالا گندم و شیرآبه حاصل از آن را در صافی کتان ریخته و آن را به شکل کیسه درآورده و با ایجاد فشار شیره گندم را خارج و جمع آوری نمایید و بعد از تخلیه شیر هگندم سر کیسه را باز کرده  و به آن مقداری آب بیافزاید و و بعد از له کردن دوباره شیره گندم‌ ها را گرفته و این کار را تا زمانی ادامه بده که تنها پوسته بیرونی گندم‌ ها در صافی کتان بماند.

در این مرحله شیر گندم به دست آمده را با ظرف آن در مکانی بگذارید که به هیچ عنوان تکان نخورد تا در مدت یک روز آب از نشاسته جدا شود و بعد از گذشت یک روز نشاسته در ته ظرف ته نشین می شود و آب روی آن را می توانید جمع کنید.

نکته : نشاسته خام به دلیل اینکه دارای بوی نامطبوعی است از این رو مراحل صاف کردن و همچنین جدا کردن را بهتر است بیرون از منزل و در فضای باز انجام دهید.

حالا با کمک  یک قاشق بزرگ یا ملاقه آب جمع شده روی نشاسته را جمع کرده و با کمی دقت اینکار را انجام دهید تا نشاسته با آب ترکیب نشود.

حالا نشاسته مانده را با مقداری آب ترکیب کرده و با قاشق هم بزنید و مجدداً ظرف را در مکانی بدون حرکت قرار دهید و بعد از جدا شدن آب از نشاسته مجددا آب روی نشاسته را بردارید.

حالا بعد از جداکردن کامل آب از روی نشاسته آن را زیر نور خورشید گذاشته تا خشک شود که به منظور انجام اینکار از ظروف پهن با قاعده بزرگ استفاده نمایید تا بیش از دو سانتی متر ضخامت نشاسته نشود در غیر اینصورت امکان دارن نشاسته گندیده و خراب شود

حالا بعد اینکه نشاسته خشک شود و سطح آن دچار ترک خوردگی شد با کمک ضربه کفگیر یا قاشق نشاسته را داخل ظرف خرد نمایید و بعد داخل ظرف خشک و در بسته نگهداری نمایید.

روش تهیه نشاسته ذرت

آموزش تهیه نشاسته ذرت

یکی دیگر از نشاسته های پرکاربرد نشاسته ذرت می باشد که در تهیه انواع سوپ، سس و همچنین بعضی از شیرینی ها، کیک ها و دسر ها مورد استفاده قرار گرفته می شود که در ادامه با طرز تهیه نشاسته ذرت آشنا می شوید.

ابتدا ذرت های شیری دانه درشت را اجازه دهید به مدت یک هفته در فضای آزاد خیس بخورند و بعد از یک هفته ذرت ها را آبکش نمایید و دو مرتبه با چرخ گوشت آن ها را چرخ کنید.

حالا مواد را با کمک مقداری آب، آبکش نمایید تا فقط در آبکش پوست ذرت بماند و بعد مایع آبکش شده را مجدداً با کمک چای صاف کن فلزی آبکش نمایید.

حالا مایع صاف شده ک شیری رنگ است را اجازه دهید به مدت یک ساعت بدون حرکت بماند تا مواد آن ته نشین و از آب جدا شود.

در مرحله پایانی از طرز تهیه نشاسته با کمک ملاقه آب روی آن را آرام برداشته و اجازه دهید نشاسته در ظرف بماند و می توانید نشاسته ذرت را به شکل تازه استفاده نمایید و یا آن را به خشک نمایید.

مراحل تهیه نشاسته ذرت

مراحل تهیه دسر نشاسته

همانطور که می دانید نشاسته در آشپزی کاربرد زیادی دارد و در تهیه انواع دسرها مورد استفاده قرار گرفته می‌ شود که در ادامه مطلب طرز تهیه دسر نشاسته را به شما دوستان آموزش می‌ دهیم :

مواد لازم  :

  • نشاسته : سه قاشق غذا خوری
  • شکر : سه قاشق غذا خوری
  • شیر : دو لیوان
  • گلاب : یک قاشق غذا خوری
  • کره : یک قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کشیده یا پودر کاکائو : دو قاشق غذا خوری
  • وانیل : نوک قاشق چای‌ خوری

نحوه تهیه :

به منظور تهیه دسر نشاسته ابتدا شیر سرد، نشاسته و شکر را داخل یک قابلمه با هم ترکیب نمایید و حالا ظرف را بر روی حرارت بگذارید و آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

در مرحله بعدی بعد از گرم شدن مواد به آن کره، وانیل، زعفران یا پودر کاکائو و گلاب بیفزایید و بر روی حرارت ملایم آن را هم بزنید تا بجوشد.

در مرحله پایانی این دسر را می‌ توانید داخل ظرف‌ های یک نفر سرو کنید و به منظور خنک شان داخل یخچال قرار دهید همچنین می‌ توانید روی آن را با خلال پسته، خلال بادام، پودر نارگیل یا ترافل های رنگی تزیین نمایید.

آشنایی با طرز تهیه نشاسته ذرت

روش تهیه ماسک نشاسته

علاوه بر اینکه نشاسته در آشپزی کاربرد دارد به عنوان ماسک‌ های زیبایی نیز می‌ توانید از آن استفاده کنید که به منظور تهیه ماسک نشاسته می‌ توانید نشاسته، آبلیمو، روغن زیتون و عصاره کاهو را با هم ترکیب نمایید و این ماسک را به مدت بیست دقیقه بر روی پوست صورت خود بگذارید و بعد پوست صورت خود را شستشو دهید و با کرم ماساژ دهید که با استفاده از این ماسک پوست خود را با پاکسازی می‌ کنید و در نتیجه پوست شاداب‌ تری خواهید داشت.

شما دوستان می توانید به منظور آشنایی با آموزش طرز تهیه دسر با نشاسته و طرز تهیه مسقطی  با نشاسته می توانید روی لینک کلیک نمایید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان