نرخ تورم در استان زنجان کاهش یافت

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: نرخ تورم سالانه استان در مردادماه امسال به ۳۱.۵ درصد رسید که ۰.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد.

نرخ تورم در استان زنجان کاهش یافت

به گزارش خبرآنلاین از زنجان ، ایرج امینی افزود: منظور از نرخ تورم سالانه درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

وی ادامه داد: نرخ تورم‌ سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی استان به ترتیب 32.3 و 28.8 درصد است.

امینی همچنین از کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای استان زنجان نیز خبر داد و اظهار داشت: نرخ تورم ماهانه خانوارهای استان در مردادماه امسال به عدد 1.2 درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل 0.8 درصد کاهش دارد.

وی گفت : تورم ماهانه برای گروه های عمده خوراکیها، آشامیدنیها، دخانیات، کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ترتیب 0.8 درصد و 1.4 درصد بوده است.

امینی همچنین به کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای استان اشاره کرد و افزود: منظور از نرخ تورم نقطه به نقطه درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

وی اضافه کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در مردادماه 1403 به عدد 27.7 درصد رسیده است، یعنی خانوارهای استان به طور میانگین 27.7 درصد بیشتر از مردادماه 1402 برای خرید کالاها و خدمات هزینه کرده اند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در مردادماه 1403 در مقایسه با ماه قبل 0.5 واحد درصد کاهش داشته است، همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه گروه عمده خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات به 20.3 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به 31.7 درصد رسیده است.

امینی به فرآیند و ساز و کار محاسبه نرخ تورم اشاره کرد و ادامه داد: برای محاسبه نرخ تورم از اطلاعات جمع آوری شده از قیمت 475 قلم کالا و خدمت در قالب 12 گروه اصلی از طریق اجرای طرح های شاخص قیمت مصرف کننده شهری، روستایی و اجاره بها استفاده می شود.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان