کفترخانه ۴۱۶ ساله؛ کدام شاه دستور داد کبوترخانه ساخته شود؟

قدیمی‌ترین سندی که درباره حضور کبوتران در حرم مطهر رضوی وجود دارد، مربوط به احداث کبوترخانه به دستور شاه عباس صفوی است.

کفترخانه 416 ساله؛ کدام شاه دستور داد کبوترخانه ساخته شود؟

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، این سند 416 سال قدمت دارد و اکنون در مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی نگهداری می‌شود. بر طبق این سند، معمار کبوترخانه حرم شخصی به نام «حاجی‌صدر معمار» بوده است که این بنا را با طول و عرض هجده ذرع و ارتفاع حدود ده ذرع به دستور شاه صفوی ساخته است.

همچنین برای ساختن این بنا از 164 هزار قطعه خشت استفاده کرده‌اند که 113 هزارو 250 عدد آن پخته و 50 هزارو 750 عدد آن خام بوده است. ظاهرا این کبوترخانه، کتیبه‌ای زیبا با خط علیرضا عباسی داشته است.

کفترخانه 416 ساله؛ کدام شاه دستور داد کفترخانه ساخته شود؟

در متن این سند چنین آمده است: «هوالفیاض/ برآوُرد/ عمارت برج کبوترخان که حسب‌الحُکمِ جهان مُطاعِ آفتابْ ارتفاع، در باغ پایین‌پای مبارک ساخته می‌شود، قطر 12 ذرع مشتمل بر پنج صُفه در دو مرتبه که در هر صُفه، طاقی بسته می‌شود و میان برج به طلا کتیبه نوشته شود و قبه بزرگ در میان بام برج و قبه کوچک در اطراف به گچ تبادکانی و حجره اطراف تحت تخته برداشته و فرش بام خشت تخته کرده شود و بیرون برج در کل تخت نخل کرده و درون برج به کاهگل اندود شود.

از قرار برآورد حاجیِ‌الحرمین‌شریفینِ توفیقْ آثاری، حاجی‌صدر معمار… رایج عراق: 51تومان و 5/6268دینار، مصالح: 30تومان و 5/4987دینار، خشت: 16تومان و 5/3787دینار شامل 164هزار قالب… طول و عرض: هجده ذرع، ارتفاع: ده ذرع…».

با تخریب کبوترخانه حرم در اوایل دوره قاجار و در عهد فتحعلی‌شاه، محل نگهداری آنها به تناوب و در دوره‌های بعد، تغییر کرد و در هفتاد سال گذشته، به داخل صحن‌های نو (آزادی) و سپس عتیق (انقلاب) انتقال یافت و بعدها به داخل صحن تازه‌تأسیس «رضوان» برده شد و اکنون نیز در گوشه‌ای بیرون از حرم، سازه‌ای شبیه کبوترخانه می‌بینیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان