افشای پیام‌های امام خمینی(ره) و کارتر یک ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی/ نقش ابراهیم یزدی در این موضوع چه بود؟

جیمی کارتر فکر می‌کند که به نفع همه خواهد بود که از هر نوع انفجاری احتراز بشود. خروج شاه قطعی است که در آینده نزدیکی رخ خواهد داد. آنچه لازم است بدانید خطر دخالت ارتش است و با این خطر، اوضاع بدتر خواهد شد. آیا بهتر نخواهد بود که یک دوره سکوت و آرامش به وجود آید؟

افشای پیام‌های امام خمینی(ره) و کارتر یک ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی/ نقش ابراهیم یزدی در این موضوع چه بود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ ابراهیم یزدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی در کسوت وزیر خارجه‌ی دولت موقت بود، در یک سخنرانی که در کاخ سعدآباد برگزار شد، برای نخستین‌بار پیام‌های مبادله‌شده میان جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، و امام خمینی(ره) را فاش کرد.

این خبر را روزنامه‌ی آیندگان در تاریخ 15 مرداد 1358 منتشر کرد و افزود کارتر پیام‌ها را اواسط دی 1357، یعنی موقعی که امام خمینی(ره) در پاریس در تبعید بودند، به ایشان رسانده است.

به گفته‌ی ابراهیم یزدی، «جیمی کارتر آیت‌الله‌العظمی خمینی(ره) را تهدید کرد که اگر از دولت بختیار حمایت نکند، در ایران حمام خون به راه خواهد افتاد.»

به گزارش روزنامه‌ی آیندگان، جیمی کارتر هم‌چنین خواسته است که امام خمینی(ره) تمام نیروی خود را به کار گیرند تا از مخالفت با بختیار جلوگیری شود.

در ادامه‌ی پیامی که دو فرستاده‌ی رئیس‌جمهور فرانسه به امام خمینی(ره) منتقل می‌کنند، تأکید می‌شود: «جیمی کارتر فکر می‌کند که به نفع همه خواهد بود که از هر نوع انفجاری احتراز بشود. خروج شاه قطعی است که در آینده نزدیکی رخ خواهد داد. آنچه لازم است بدانید خطر دخالت ارتش است و با این خطر، اوضاع بدتر خواهد شد. آیا بهتر نخواهد بود که یک دوره سکوت و آرامش به وجود آید؟ کارتر آرزو دارد که این پیام کاملاً مخفی و محرمانه بماند.»

پاسخ امام خمینی

طبق گزارش این روزنامه، امام خمینی(ره) در پاسخ به این دو فرستاده می‌گویند: پیام کارتر در دو جهت بود که یکی موافقت ‌کردن با دولت بختیار یا حداقل سکوت در این شرایط و حفظ آرامش در این مدت و یکی هم احتمال یا پیش‌بینی کودتای نظامی و پیش‌بینی کشتار وسیع مردم که ما را از آن می‌ترسانید.

اما راجع به دولت بختیار، شما سفارش می‌کنید که ما بر خلاف قوانین خود عمل کنیم. بر فرض که من چنین خطایی بکنم؛ ملت ما حاضر نخواهد بود. ملت ما این‌ همه مصیبت کشید، این ‌همه خون داد برای این‌که از زیر بار رژیم سلطنتی و رژیم پهلوی خارج شود؛ ملت حاضر نیست که تمام خون‌ها به هدر برود و شاه به سلطنت باقی باشد و یا برود و بدتر از اول برگردد. نه حاضر است که شورای سلطنت را قبول کند و آن هم مخالفت قانونی است که من مکرر تشریح کرده‌ام.

و اما قضیه‌ی این‌که آرامش باشد، ما همیشه می‌خواهیم مملکت آرام باشد و مردم ما با آرامش زندگی کنند؛ اما به‌ دست‌ آوردن آرامش با وجود شاه، امکان ندارد.

آقای کارتر اگر حسن‌نیت پیدا کرده‌اند و می‌خواهند آرامش باشد و خون‌ها ریخته نشود، خوب است که شاه را ببرند و از دولت بختیار پشتیبانی نکنند و به میل ملت که یک امر مشروعی است، تسلیم شوند و از میل ملت جلوگیری نکنند و اما قضیه‌ی کودتا که الان از ایران به من اطلاع داده‌اند، یک کودتای نظامی در شرف تکوین است و می‌خواهند کشتار زیادی بکنند و از من خواسته‌اند کالاهای آمریکایی را تحریم کنیم و به آمریکا اخطار کنیم که اگر چنین کودتایی بشود، از چشم شما می‌بینیم و اگر شما حسن‌نیت دارید، باید جلوگیری کنید.

برای من پیغام داده‌اند که اگر کودتای نظامی بشود، حکم جهاد مقدس باید داده شود. من کودتا را نه به صلاح ملت می‌دانم و نه به صلاح آمریکا. اگر بشود، از چشم شما می‌دانم. من نمی‌دانم ملت بعدها با آمریکا چه خواهد کرد و من به ‌حکم این‌که یک شخص روحانی هستم و مصلحت بشر را همیشه مدنظر دارم و مصلحت ملت خودم را در نظر دارم، به شما توصیه می‌کنم که جلوی خونریزی‌ها را بگیرید و نگذارید این خون‌ریزی‌ها تحقق پیدا کند. ایران را به حال خود واگذارید و اگر بکنید نه گرایش کمونیستی خواهد داشت و نه سایر مکاتب انحرافی، نه تسلیم شرق خواهد شد و نه تسلیم غرب. تأکید می‌کنم اگر بخواهید آرامش در ایران حاصل شود راهی جز این نیست که نظام شاهنشاهی که قانونی نیست، کنار برود و ملت را به حال خود بگذارید تا من یک شورای انقلاب تأسیس کنم و از اشخاص پاک‌دامن برای نقل قدرت تا انتخابات مناسب حکومت مبعوث ملت انجام گیرد. در غیر این صورت، امید آرامش نیست و خوف آن دارم که اگر کودتای نظامی بشود، انفجاری در ایران شود که کسی نتواند جلوی آن را بگیرد.

ملت ایران از کودتای نظامی نمی‌ترسد برای‌ آن‌که ماه‌ها است با قدرت نظامی هرچه سخت‌تر با مردم معامله شده است و نتوانسته‌اند آرامش را برقرار سازند و الان نظام و ارتش از چند ماه قبل، سست ‌تر و ضعیف‌تر است برای آن‌که در باطن ارتش اختلاف ایجاد شده است و بسیاری به ما می‌پیوندند و کودتا را خفه می‌کنند؛ لکن با کشتاری که من میل ندارم واقع شود. من به شما توصیه می‌کنم که از کودتا جلوگیری بشود. جلوگیری کنید که اگر کودتا بشود، ملت ایران از شما می‌داند و برای شما ضرر دارد. این تمام پیام من است به کارتر.

افشای پیام‌های امام خمینی(ره) و کارتر یک ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی/ نقش ابراهیم یزدی در این موضوع چه بود؟

23259

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان