آغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین در قالب راه ابریشم در سمنان

فصل جدیدی از همکاری ها در قالب راه ابریشم بین جمهوری خلق چین به عنوان بنیانگذار جاده ابریشم نوین و سمنان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی شهرهای جاده ابریشم آغاز شد

آغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان  سمنان، دکتر موسوی شهردار سمنان و رئیس مرکز بین المللی راه ابریشم ایران (پایتخت جاده ابریشم سمنان)، عصر جمعه 16 شهریور 1403  از جناب آقای زونگ پی وو سفیر چین و هیات همراه در بدو ورود به استان و در محل کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی استقبال رسمی کرد.

آغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنان

سپس شهردار سمنان و رئیس مرکز بین المللی راه ابریشم ایران (پایتخت جاده ابریشم سمنان) به همراه سفیر چین و هیات همراه از سنگ‌فرش راه ابریشم (دشت گویر گرمسار) ، بازدید از کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی و کاروانسرای صفوی ده نمک آرادان بازدید کردند.

دکتر موسوی در این بازدید به تشریح پیشینه تاریخی این مسیر، علل سنگ‌فرش شدن آن و نقش ویژه ای که در تبادلات تجاری و عبور مسافرین داشته است پرداخت.

آغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنان

در ادامه این سفر، سفیر چین و هیات همراه  در شهرستان سرخه مورد استقبال جمعی از مسئولین این شهر قرار گرفتند و ظرفیت های گردشگری، تاریخی و اقتصادی سرخه برای وی تشریح شد.

جناب آقای زونگ پی وو سفیر چین در سفر به سمنان با تقدیر از استقبال شهردار سمنان، مرکر بین المللی راه ابریشم ایران (پایتخت جاده ابریشم سمنان) و سایر مسئولین از استقبال گرم صورت گرفته و اشتیاق و انگیزه موجود برای معرفی چاذبه ها و تمایل به گسترش همکاری ها، اظهار کرد: استان ها و شهرهای چین آمادگی خواهرخواندگی با سمنان را دارند.

آغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنان

وی افزود: با توجه به وجود اشتراکات فراوان در حوزه های مختلف از جمله تاریخی، گردشگری و … میان کشور چین و جمهوری اسلامی ایران به ویژه سمنان، آمادگی عقد قرارداد خواهرخواندگی پس از بررسی ظرفیت های موجود را داریم.

 سفیر چین با بیان اینکه سمنان با توجه به نزدیک بُعد مسافتی با پایتخت ایران، شهر و استانی منحصر به فرد است و دلایل کافی برای عقد قراردادهای مختلف با آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: در نظر داریم تا با هدایت چینی ها به سمنان، زمینه حضور گردشگران و سرمایه گذاران  را بیشتر از گذشته فراهم کنیم.

زونگ پی وو با بیان اینکه ایران و چین از تمدن بیش از 2500 ساله برخوردار هستند و از گذشته تا کنون تعاملات بین این دو کشور متمدن برقرار است، تصریح کرد: کاروانسراهای صفوی در ایران و سمنان، جاذبه تاریخی می باشد که می‌تواند به طور ویژه مورد توجه گردشگران چینی قرار بگیرد.

دکتر موسوی شهردار سمنان و رئیس مرکز بین المللی راه ابریشم ایران (پایتخت جاده ابریشم سمنان) با ابراز خرسندی از سفر سفیر جمهوری خلق چین به سمنان و برنامه ریزی صورت گرفته برای بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی سمنان و نشست های دو جانبه و چندجانبه در قالب این سفر، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به پیشینه اقدامات انجام شده از سال 1395 در سفر به شهر ارومچی در استان شینجیان کشور چین و  امضای تفاهم‌نامه همکاری و خواهرخواندگی، احیای مرکز بین‌المللی همکاری شهرهای آسیایی و جاده ابریشم از سوی مدیریت شهری در دوره ششم، ابلاغ معاونت گردشگری کشور همراه و همزمان با حضور سفیر وقت چین، انتخاب سمنان به عنوان نماینده کشور جمهوری اسلامی ایران و عضویت هیئت موسس اتحاد بین‌المللی گردشگری شهرهای جاده ابریشم و افتتاح دفتر مرکز بین المللی راه ابریشم ایران در سمنان، امروز خرسندیم که شاهد سفر سفیر محترم چین به سمنان و آغاز فصلی جدید از همکاری ها در راستای توسعه گردشگری، اقتصادی و ... برای سمنان در قالب مسیر راه ابریشم هستیم.

وی با اشاره به لزوم بهره مندی حداکثری از سفر سفیر چین برای توسعه سمنان در جوانب مختلف و ضرورت پیگیری و حفظ این تعاملات پس از این سفر، افزود: حضور قوی و پربار سمنان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس و همایش بین المللی راه ابریشم در چین که اواخر ماه جاری در این کشور برگزار می‌شود و رویداد بین المللی پایتخت جاده ابریشم سمنان در آبان ماه که به میزبانی شهر سمنان صورت می‌‎گیرد، از جمله مواردی می باشد که در نشست دوجانبه در خصوص تسهیل و مشارکت در آن بحث و تبادل نظر خواهد شد.

جناب آقای زونگ پی وو سفیر چین صبح شنبه 17 شهریور 1403 با حضور در شهرداری سمنان، در بدو ورود مورد استقبال رسمی دکتر موسوی شهردار سمنان و رئیس مرکز بین المللی راه ابریشم ایران (پایتخت جاده ابریشم سمنان) قرار گرفت.

آغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنان

سپس در نشست دو جانبه ای که بین دکتر حسین موسوی و جناب آقای زونگ پی وو در محل دفتر شهردار سمنان برگزار شد، طرفین علاوه بر استفاده از ظرفیت های موجود در زمینه های مختلف به ویژه گردشگری و اقتصادی ، بر افزایش سطح تعاملات و همکاری های مشترک فی ما بین تاکید کردند.

آغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنان

در ادامه این سفر، زونگ پی وو سفیر چین با حضور در دانشگاه سمنان از این دانشگاه و محل برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی گردشگری سمنان، جاده ابریشم فرصت ها و چشم اندازها بازدید کرد.

؛ سفیر چین در این نشست گفت: دانشگاه سمنان یکی از مراکز آموزشی با ارزش در کویر است و بسیار خوشحالم که از این مرکز دانش بازدید کردم.

زونگ پی وو با اشاره به تحصیل 14 هزار دانشجوی ایرانی و نیز تحصیل یک هزار و 500 دانشجوی بین المللی در دانشگاه سمنان افزود: می توان بیشتر درباره ظرفیت های دانشگاه سمنان برای همکاری های دو جانبه گفتگو کرد.

آغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنان

سفیر چین افزود: ایران و چین در راستای ایجاد نیروگاه خورشیدی و تجدید پذیر و ساخت کشوری زیبا با یکدیگر همسو هستندو منابع خوبی در این زمینه دارند.

سفیر چین برای برگزاری هر چه بهتر اولین کنفرانس بین المللی گردشگری سمنان، جاده ابریشم: فرصت‌ها و چشم اندازها آرزوی موفقیت کرد و گفت: هیاتی برای حضور در این کنفرانس بین المللی به ایران و دانشگاه سمنان اعزام خواهد شد.

زونگ پی وو از استقبال رئیس دانشگاه سمنان قدر دانی کرد و گفت: دانشگاه سمنان دانشگاهی بسیار زیبا و تمیز است.

رئیس دانشگاه سمنان هم در این نشست گفت: دانشگاه سمنان با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران، مرکز بین‌المللی جاده ابریشم سمنان و اتحادیه شهرهای گردشگری راه ابریشم چین میزبان «اولین رویداد بین‌المللی گردشگری سمنان: راه ابریشم فرصت‌ها و چشم‌اندازها» در نوامبر سال (2024) است.

دکتر سیف الله سعدالدین افزود: این رویداد شامل 4 برنامه اصلی است که شامل اولین کنفرانس علمی بین‌المللی گردشگری سمنان: راه ابریشم فرصت‌ها و چشم‌اندازها، اجلاسیه گردشگری شهرداران شهرهای ایرانی راه ابریشم که شامل 39 شهر در ایران است، نمایشگاه صنایع دستی و دستاوردهای فناورانه استان سمنان و تورهای سمنان‌گردی است.

دکتر سعدالدین اظهار داشت: از همین جا از سفیر محترم چین و همراهانشان برای شرکت در این رویداد و سخنرانی برای مهمانان دعوت می‌نمایم.

وی گفت: دانشگاه سمنان تمایل دارد از فرصت عضویت سمنان در اتحادیه گردشگری شهرهای راه ابریشم در چین، استفاده نموده و تعاملات علمی خود با دانشگاه‌های چین را از طریق امضای تفاهم نامه و یا خواهر خواندگی با دانشگاه های آن کشور توسعه بخشد.

رئیس دانشگاه سمنان تصریح کرد: این تعاملات شامل تبادل استاد و دانشجو، تبادل عضو هیات علمی و پژوهشگر برای انجام پروژه و پژوهش های مشترک، فرصت‌های مطالعاتی به صورت متقابل و سایر فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه مشترک است.

دکتر سعدالدین ادامه داد: همچنین با توجه به لزوم توسعه تعاملات علمی و گردشگری مربوط به عضویت سمنان در اتحادیه شهرهای گردشگری راه ابریشم، دانشگاه سمنان آماده است در صورت همکاری سفارت چین، فضای فیزیکی لازم برای ایجاد ساختمان دانشکده گردشگری راه ابریشم و ساخت یک هتل آموزشی-اقتصادی و حتی مجموعه اقامتی 2000 نفری را در دانشگاه سمنان مهیا نموده و در قالب یک پروژه مشترک ساخت آن را در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: این دانشکده می‌تواند پذیرش دانشجویان بین‌المللی گردشگری را در دستور کار قرار دهد و در کنار آن هتل آموزشی ضمن انجام فعالیت‌های اقتصادی و اسکان دانشجویان، برای اهداف آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس دانشگاه سمنان خاطر نشان کرد: این موضوع می‌تواند اهداف اتحادیه شهرهای گردشگری راه ابریشم را محقق سازد.

دکتر سعدالدین افزود: همچنین دانشگاه سمنان از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی و فناورانه استقبال می‌کند و در این راستا آماده گفتگو برای معرفی توانمندی ها و ظرفیت‌های دانشگاه سمنان و فراهم ساختن مقدمات لازم برای میزبانی از هیات‌های تجاری و سرمایه‌گذاری چین خواهد بود.

رئیس دانشگاه سمنان به فرصت های سرمایه گذاری موجود اشاره کرد و گفت: طرح نیروگاه خورشیدی دانشگاه سمنان وجود فرصت های کم نظیر به مانند نزدیکی به پست انتقال برق اصلی کشور، زمین و فضای کالبدی کافی و مناسب برای احداث نیروگاه، آفتاب مناسب با زاویه تابش فوق العاده و اقلیم جغرافیایی، منابع نرم افزاری و مغز افزاری ارزنده، متخصصین و همچنین رشته گرایش های متناسب، دانشگاه سمنان را به عنوان پتانسیل اول استان سمنان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در راستای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز کشور و نیز تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود برای توسعه همه جانبه تبدیل کرده است.

دکتر سعدالدین اظهار داشت: در این راستا مجوز هیات امنای دانشگاه های منطقه برای ایجاد نیروگاه خورشیدی اخذ و دانشگاه سمنان آمادگی کامل دارد در ظرفیت های مختلف 1 مگاوات، 5 مگاوات، 10 مگاورات و 50 مگا وات برای جذب سرمایه گذار اقدام نماید.

دکتر سعدالدین به خواهرخواندگی بین دانشگاه های سمنان و دانشگاه های شهر شنزن shenzhen به عنوان یکی دیگر از ظرفیت ها اشاره کرد و گفت : ایجاد کنسرسیوم مشترک کسب و کارهای مبتنی بر AI (AI-intensive) . همکاری مشترک درحوزه هوشمند سازی نیروگاه های تجدیدپذیر، تاسیس بندر خشک مشترک ایران و چین در سمنان با استفاده از ظرفیت منطقه ویژه سمنان و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان و تکمیل زنجیره ارزش خودرو کشور با استفاده از توان فنی و فناوری چین با محوریت دبیرخانه ملی زنجیره ارزش خودرو کشوراز دیگر ظرفیت های سرمایه گذاری است .

در پایان این نشست نشان دانشگاه سمنان و نیز تابلویی از هنر دست دانشجویان این دانشگاه به سفیر چین اهدا شد.

زونگ پی وو سفیر کشور چین به همراه شهردار سمنان و رئیس مرکز بین المللی راه ابریشم ایران (پایتخت جاده ابریشم سمنان) ، رئیس شورای اسلامی شهر و تعدادی از اعضای شورا و مسئولین شهر در ادامه سفر به استانداری سمنان رفت و با مهندس سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان دیدار کرد.

آغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنان

زونگ پی وو در این دیدار با بیان اینکه سفارت چین با استان سمنان یک ارتباط بسیار نزدیک دارد، اظهار کرد: استاندار سمنان در نوامبر سال 2022 ، از سفیر سابق چین پذیرایی کردند، اکنون ایشان در عربستان سفیر چین هستند که می توان از این فرصت برای توسعه چند جانبه استفاده نمود.

وی افزود: کمتر از 24 ساعت است که در استان سمنان هستم اما احساس می کنم استان سمنان با مدیریت شما، در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد، جامعه و آموزش و پرورش به دستاوردهای زیادی دست یافته است.

سفیر چین با تاکید بر اینکه در این وضعیت پیچیده فعلی باید این روحیه کارآفرینی را احیاء کنیم، خاطرنشان کرد: چین با یک نگرش صمیمانه با همه کشور های در حال توسعه ارتباط خواهد داشت.

زونگ پی وو تصریح کرد: ایران یکی از شرکای مهم طرف چین است؛ ما در کشور چین با ایران یک ارتباط راهبردی جامع را ایجاد کردیم که مایل هستیم تا این روابط را توسعه دهیم. همچنین ما آمادگی داریم تا زمینه های همکاری در حوزه های معدن و آموزش و پرورش با استان سمنان را بررسی کنیم.

وی افزود: وجود کاروانسراها نشان دهنده به ارث بردن دوستی قدیمی و نگرش باز و صمیمی است، چون در جاده ابریشم بسیاری از کاروان سراها وجود دارند، 999 کاروانسرا در دوره صفویه ساخته شده است، دوستی ایران و چین از طریق این کاروانسراها نسل به نسل ادامه یافته است‌.

پی وو با بیان اینکه چین سه ابتکار توسعه جهانی، عملیت جهانی و تمدن جهانی را مطرح کرده است، گفت:در سفر به استان سمنان شاهد تمیزی شهرها هستم که این نشان از این دارد که مردم استان به محیط پیرامونی خود اهمیت خاصی می دهند.

سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان با استقبال از پیشنهادات و مواضع سفیر چین، از حضور ایشان در استان سمنان قدردانی کرد و خواستار گسترش تعاملات در راستای توسعه اقتصادی ، گردشگری و ... شد.

آغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنان

زونگ پی وو سفر چین و هیات همراه در آخرین برنامه خود در این سفر به  همراه شهردار سمنان و رئیس مرکز بین المللی راه ابریشم ایران (پایتخت جاده ابریشم سمنان) ، رئیس شورای اسلامی شهر و تعدادی از اعضای شورا و مسئولین شهر به محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان رفت و در نشست مشترک با فعالان این حوزه ها شرکت کرد.

در

آغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنان

در ادامه گزارش تصویری این سفر را با هم مشاهده می کنیم

آغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنانآغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنانآغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنانآغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنانآغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنانآغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنانآغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنانآغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنانآغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنانآغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنانآغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنانآغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنانآغاز فصل جدیدی از همکاری های بین ایران و چین  در قالب راه ابریشم در سمنان

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان