نزدیک بینی عامل شایع تجویز عینک ها (۲)

درباره نشانه های نزدیک بینی، پیشگیری و برخی راه های درمان اشاره کردیم. در ادامه به مزایا و معایب روش های درمانی آن می پردازیم

نزدیک بینی عامل شایع تجویز عینک ها (2)
درباره نشانه های نزدیک بینی، پیشگیری و برخی راه های درمان اشاره کردیم. در ادامه به مزایا و معایب روش های درمانی آن می پردازیم.
روش های مختلف جراحی هم برای اصلاح نزدیک بینی وجود دارد که در اینجا مزایا و مضرات کلی آنها را به اختصار می خوانید؛ برای اینکه روش درمانی مناسبی برای نزدیک بینی خود پیدا کنید، لازم است موارد مختلفی را مد نظر قرار دهید:
این روش تا چه حد می تواند دید چشم را تصحیح کند؟ ثبات این نتایج چقدر است؟ آیا ممکن است دید چشم پس از مدتی دوباره به حال اول برگردد؟ خطرات احتمالی این روش چیست؟ با استفاده از این روش چقدر باید از چشم مراقبت کرد؟ آیا روش راحتی است؟ اثر آن در چهره شما چقدر است؟ سن شما چقدر است؟ این روش چقدر خرج برمی دارد؟

مزایای استفاده از لنزهای تماسی
 

لنزهای تماسی می توانند انتظار شما را از تصحیح دیدتان برآورده کنند با این لنزها دیگر لازم نیست همیشه عینک بزنید. شما با لنز بهتر از زمانی که عینک می زنید، می بینید. تنوع لنزها بسیار زیاد است. قیمت لنزها از عینک زیادتر ولی از جراحی کمتر است. بیشتر افراد وقتی از لنز استفاده می کنند، بیشتر از زمانی که عینک می زنند، از چهره شان رضایت دارند.

ضررهای لنزهای تماسی
 

گذاشتن و برداشتن این لنزها کار آسانی نیست و نیاز به هماهنگی حرکات چشم و دست دارد. تمیز و ضد عفونی کردن آنها هم دشوار است. ریسک عفونت و التهاب قرنیه کسانی که لنز می گذارند بیشتر می شود. لنزها بسیار حساس و آسیب پذیرند و به راحتی گم می شوند و صدمه می بینند. بعضی افراد پس از اینکه لنز می گذارند، درمی یابند که با آن راحت نیستند و چشم های شان را اذیت می کند. لنزها از عینک گران ترند و قیمت آنها با توجه به نوع لنز مورد استفاده متفاوت است . افرادی که مشاغل خاصی دارند، در صورت داشتن لنز باید از چشم های شان مراقبت خاصی کنند تا به لنز و چشم شان آسیب نرسد.

جراحی
 

روش های جراحی گوناگونی برای اصلاح نزدیک بینی وجود دارد، ولی هیچ کدام از آنها نمی تواند نزدیک بینی پاتولوژیک را درمان کند. هدف این جراحی ها این است که با تصحیح شکل قرنیه باعث شوند که پرتوهای نور به جای متمرکز شدن در جلوی شبکیه، روی شبکیه متمرکز شوند و فرد دیگر تار نبیند. چند نوع عمده جراحی با لیزر برای تصحیح نزدیک بینی وجود دارد که در زیر در باره آنها می خوانید.

سه نوع عمده از این نوع جراحی با لیزر انجام می شود:
 

LASIK
RK
PRK
LASEK
کاشت حلقه قرنیه
کاشت عدسی داخل چشم
در روش های LASEK و PRK از لیزر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می کنند. پس از اینکه یک لایه از قرنیه برداشته می شود، لیزر وارد عمل می شود. در روش RK برش های متعددی روی قرنیه ایجاد می شود تا قوس قرنیه تغییر کند. در نوعی از این جراحی ها؛ یک حلقه از جنس آکریلیک در قرنیه کاشته می شود که باعث کاهش تحدب قرنیه و کاهش نزدیک بینی می شود. در روشی دیگر، یک ایمپلنت پلاستیکی به جای عدسی طبیعی چشم کار گذاشته می شود.

کدام جراحی را انتخاب کنیم؟
 

در بین این روش ها، RK بیش از همه سابقه دارد و لی امروزه، پژوهش ها انجام PRK و LASIK را توصیه می کنند. عوارض این روش ها مانند تصحیح بیش از اندازه و دوربین شدن فرد کمتر است. انتخاب نوع جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد که میزان نزدیک بینی یکی از آنهاست. پزشک پس از بررسی های لازم، نوع جراحی مناسب را به شما پیشنهاد خواهد کرد اگر می بینید که عینک یا لنز خیلی آزارتان می دهد، جراحی برای تصحیح نزدیک بینی مناسب خواهد بود. ولی نزدیک بینی یک بیماری نیست و یک چشم نزدیک بین طبیعی و سالم است.

در مطب متخصص چشم
 

وقتی تصمیم می گیرید برای تصحیح دیدتان و خلاصی از عینک و لنز سراغ جراحی بروید، با دقت از پزشک تان درباره فایده و ضررهای هر کدام از این روش ها، نتایج احتمالی و گزینه های دیگری به غیر از جراحی سوال کنید. هزینه جراحی هم موضوع بسیار مهمی است. شما باید از همه جزئیات لازم باخبر شوید. تا انتظارت تان منطقی باشد و پس از جراحی و امتحان دیدتان افسرده و سرخورده نشوید.

فواید جراحی
 

در بسیاری موارد شما دیگر از زدن عینک یا استفاده از لنز بی نیاز می شوید. دیگر زحمت تمیز کردن و ضد عفونی کردن هر روزه لنز تماسی تان به پایان خواهدرسید. اگر پس از جراحی دید شما کاملا تصحیح شود و دیگر نیازی به عینک یا لنز نباشد، در طولانی مدت هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد.

ضررهای جراحی
 

برخی افراد پس از جراحی هم مجبورند عینک بزنند، ولی نمی توانند لنز بگذارند، خطرات جراحی در بلند مدت هنوز شناخته شده نیستند. ممکن است جراحی چشم به مشکل برخورد کند. که این پیچیدگی ها می توانند بینایی فرد را تهدید کنند. تعداد جراحانی که واقعا در این کار ماهر باشند، چندان زیاد نیست. هزینه جراحی اصلاح نزدیک بینی بالاست.
منبع:دنیای سلامت 54
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر