مواد غذایی انرژی زا برای زمانی که رژیم داریم

در همین ابتدا یک چیز را روشن کنم، اگر تصور می‌کنید فقط با کم کردن میزان مواد غذایی خواهید توانست کاهش وزن خود را برای مدتی طولانی حفظ کنید سخت در اشتباهید! شما به انجام حرکات ورزشی نیاز دارید.

در همین ابتدا یک چیز را روشن کنم، اگر تصور می‌کنید فقط با کم کردن میزان مواد غذایی خواهید توانست کاهش وزن خود را برای مدتی طولانی حفظ کنید سخت در اشتباهید! شما به انجام حرکات ورزشی نیاز دارید.

مطمئناً کاهش مصرف کالری ورودی نسبت به کالری سوزانده شده، برای کاهش وزن یک قدم اساسی است. اما وقتی کاهش مصرف کالری داشته باشیم به طور حتم سطح انرژی بدن نیاز پایین می‌آید. لزوماً این ادعا درست نیست!

شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی درست، هم سطح انرژی خود را بالا نگه دارید و همین که به روند کاهش وزن خود ادامه بدهید.

مواد انرژی زا

در این زمینه سوالاتی وجود دارد که قبل از هر چیزی به آن‌ها پاسخ بدهیم:

بهترین مواد غذایی انرژی‌زا، برای قبل از دویدن 

اگر قرار است مسافت طولانی‌ای را بدوید باید روی کربوهیدرات تمرکز کنید. چرا که بدن تمایل دارد برای تامین انرژی خود، به سمت کربوهیدرات برود. انتخاب‌های شما می‌تواند موز، توت‌ها، ماست و سایر مواد غذایی‌ای که حاوی کربوهیدرات هستند، باشد.

بهترین مواد غذایی انرژی‌زا برای قبل از تمرینات ورزشی

شاید دوست داشته باشید با شکم خالی تمرین کنید اما برای اینکه به بدن خود انرژی برسانید باید قبل از تمرین، ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید. اگر شما  به بدن خود انرژی نرسانید، نمی توانید تمرین موثری هم داشته باشید. بهترین انتخاب‌ها در این زمینه سیب زمینی شیرین وجودوسر است.

بهترین مواد انرژی‌زا برای وعده‌ی صبحانه

صبح خود را به جای غلات صبحانه‌ی پر از شکر با جودوسر شروع کنید. تخم مرغ انتخاب محبوب دیگر شما برای صبحانه است.

بهترین مواد انرژی‌زا برای کودکان

بهترین توصیه در مورد کودکان این است که اجازه ندهید محل تامین انرژی‌ آنها فقط یک ماده غذایی باشد و تنوع را در رژیم غذایی آنها حفظ کنید. سعی کنید میزان کربوهیدرات و پروتئین را در رژیم آنها متعادل نگه دارید. تکه‌های کرفس یا سیب همراه با کره‌ی بادام زمینی بهترین انتخاب‌هاست. سیب زمینی شیرین همراه با ناگت مرغ بهترین جایگزین برای فست فود است.

بهترین مواد غذایی کم کالری اما پر انرژی‌ 

پاسخ به این سوال کمی مشکل است چرا که مواد پر انرژی عموماً حاوی کالری بالا نیز هستند. باید به سراغ سبزیجات و میوه‌های کم شکر بروید. این مواد به بدن شما آنتی‌اکسیدان را در قالب ویتامین هدیه می‌دهند و در عین حال از کالری کمی هم برخوردارند. سبزیجاتی مثل: کرفس و خیار؛ البته مصرف آب را هم از یاد نبرید.

بهترین مواد غذایی پر انرژی قبل از شنا کردن

ماست چکیده، موز و سایر میوه‌ها می‌توانند قبل از شنا کردن مفید باشند. شاید شنیده باشید قهرمان افسانه‌ای شنا مایکل فلپس روزانه 12000 کالری انرژی مصرف می‌کند (البته نیازی نیست شما این کار را بکنید) اما باید برای انجام این ورزش به بدنتان سوخت‌رسانی کنید.

بهترین مواد غذایی انرژی‌‌زا برای افرادی مبتلا به دیابت 

مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به دیابت شمل این مواد است: بلوبری، لوبیا، بروکلی، هویج، سیب، هندوانه، بادام، جودوسر، اسفناج. این مواد باعث نخواهند شد سطح قند خون شما به سرعت بالا برود و در عین حال انرژی مورد نیاز شما را هم تامین می‌کند.

هر وعده‌ی غذایی باید طوری باشد تا شما حس خوبی داشته باشید و در عین حال انرژی کافی هم به بدن شما برسد تا نوبت به وعده غذایی بعدی برسد. در ادامه با فهرستی آشنا خواهید شد که هر وعده‌ی غذایی شما را به یک بمب انرژی تبدیل می‌کند.

سیب

سیب

سیب میوه‌ای است که دامنه‌ی وسیعی از ویتامین‌ و مواد معدنی شامل فیبرها را، برای شما فراهم می‌کند. می‌گویند اگر هر روز یک سیب بخورید دیگر نیازی به دیدن هیچ دکتری ندارید. سیب همچنین شما را در طول روز سیر نگه می‌دارد. حمل کردن سیب با خودتان در بیرون از خانه هم آسان است. می‌توانید سیب را با خود به سر کار ببرید. 

فلفل

فلفل

شما می‌توانید فلفل را همراه با سایر مواد غذایی مصرف کنید. فلفل سرشار از انرژی است و می‌تواند اشتهای شما را کنترل کند. 

فلفل حاوی 200٪ از ویتامین C مورد نیاز روزانه‌ی شماست! فلفل سرشار از آنتی‌اکسیدان است و برای افراد ورزشکاری که دچار التهاب عضلانی می‌شوند بسیار مفید است.  از طرفی فلفل با افزایش نرخ سوخت و ساز، باعث کاهش وزن هم می‌شود. 

حمص

حمص

یک غذای لبنانی که ماده‌ی اصلی آن نخود است. نخود منبعی از انرژی است که شما را برای ساعت‌ها پر انرژی نگه می‌دارد. شکل هایمتنوعی از حمص وجود دارد سعی کنید آنهایی را انتخاب کنید که ترکیب اضافی آن ها کم است چرا که بعضی از انواع آن حاوی مقادیر بالایی روغن است.

هویج

هویج

بهترین نکته در مورد هویج این است که می‌توانید آنها را هر جایی که خواستید با خود ببرید. می‌توانید آنها را مثل چیپس تکه تکه کنید و آنها را همراه با حمص میل کنید. 

کرفس

کرفس

 شاید کرفس خوشمزه‌ترین سبزی نباشد اما به خاطر آب فراوانی که دارد بدن شما را به خوبی آبرسانی می‌کند و به خاطر وجود فیبر بالای خود شما را سیر نگه می‌دارد. شما می‌توانید کرفس را همراه با سالاد و انواع سوپ مصرف کنید. کرفس را می‌توانید همراه با کره بادام زمینی مصرف کنید تا از ترکیب آنها لذت ببرید. 

آناناس

آناناس

منگنز موجود در آناناس چیزی است که باعث می‌شود انرژی بالایی داشته باشد. آناناس حاوی مقادیر بالایی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است. شما می‌توانید آن را به صورت سالاد آناناس که یک صبحانه‌ی عالی است مصرف کنید . 

جودوسر

جو دو سر

جو دو سر یک صبحانه‌ی بسیار پرانرژی برای شروع یک روز عالی است. از جو دو سرهایی که حاوی مقادیر بالایی شکر است استفاده نکنید. حتماً از انواع طبیعی استفاده کنید که هیچ  نوع طعم دهنده‌ی مصنوعی در خود ندارند.

کوینولا

کوینولا

کوینولا ماده‌ی غذایی مخصوصی است. خاص بودن آن به خاطر مقادیر بالای پروتئین و وجود کربوهیدرات‌های پیچیده است. اگر ورزش می‌کنید،  به خاطر وجود آمینو اسید‌ها منبع بزرگی از انرژی است. دستور پخت‌های زیادی برای درست کردن کوینولا وجود دارد.

توت فرنگی

توت فرنگی

توت فرنگی میوه‌ی خوشمزه ای است که می‌توانید آن را در رژیم روزمره‌ی خود قرار بدهید. یادتان باشد آنها را بدون شکر و مواد افزودنی میل کنید. شما می‌توانید آنها را به صورت سالاد میوه، همراه با آناناس میل کنید. 

خیار

خیار

خیار یک سبزی پر از آب است. خیار حاوی مقادیر کافی ویتامین C است مخصوصاً وقتی که عجله دارید. سعی کنید از انواع خیارهای ارگانیک استفاده کنید چرا که در آنها از آفت‌کش‌های زیادی استفاده نشده است. خیار حاوی ویتامین B5 است که به راحتی می‌تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد. 

سالمون

ماهی سالمون

ترکیب کربوهیدرات، پروتئین و چربی مناسب، چیزی است که می‌تواند سطح انرژی شما را در درازمدت تامین کند و هیچ منبع پروتئینی بهتر از ماهی سالمون وجود ندارد. سالمون نه تنها حاوی پروتئین است بلکه مقادیر بالایی امگا 3 نیز دارد که کمک می‌کند تا التهاب بدنی شما را کم کند. شما با مصرف ماهی سالمون تا ساعت‌ها احساس گرسنگی نخواهید کرد. 

تخم مرغ

تخم مرغ

تخم مرغ یک بسته‌ی کامل از پروتئین است که نوید شروع یک روز خوب را می‌دهد. تقریباً هر رژیمی که داشته باشید تخم مرغ جزئی از آن رژیم است. تخم مرغ کمک می‌کند تا عضله سازی شما ادامه پیدا کند و با داشتن عضلات بیشتر، کالری بیشتری خواهید سوزاند که به روند کاهش وزن شما کمک می‌کند. 

لوبیا

لوبیا

  این ماده‌ی غذایی نه تنها وقتی آنها را می‌خورید به شما انرژی می‌دهد، بلکه در ساعت‌های بعدی نیز همچنان به بدن انرژی می‌رساند و شما را در طول روز سیر نگه می‌دارد. 

کاری

ادویه کاری

ادویه کاری باعث جهش سطح انرژی شما می‌شود و تا زمانی که شما مواد غذایی خود را با ادویه کاری مصرف کنید نیاز شما به مواد مغذی رفع خواهد شد. 

آب

آب

بله آب! کمبود آب بدن، اولین علت در کاهش سطح انرژی در طول روز است. در زندگی شلوغ امروزی به یاد سپردن مصرف آب کار مشکلی است اما آبرسانی به بدن امری حیاتی است. شما بخشی از آب ورد نیاز بدن خود را از سایر مواد غذایی دریافت می‌کنید اما مصرف مستقیم آب امری ضروری است. اگر مشاهده کردید که رنگ ادرار شما کدر شده است نیازمند مصرف آب هستید. اجازه ندهید بدن به این شرایط برسد. 

اسفناج

اسفناج

آیا اسفناج می‌تواند بد باشد؟! این یکی از مفیدترین سبزیجاتی است که به شما در طول روز انرژی کافی را می‌دهد. اسفناج جزئی از هر اسموتی سبزیجاتی است که می‌شناسم. چرا که دارای مواد مغذی فراوانی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. 

عدس

عدس

عدس ماده غذایی دیگری است که به آرامی هضم می‌شود. پختن آنها بسیار آسان است می‌توانید آنها را بجوشانید و مقدار باقی‌مانده را در یخچال نگه دارید. از طرف دیگر ماده‌ای به نسبت ارزان است. عدس بدون اینکه باعث نفخ و باد معده بشود شما را سیر نگه می‌دارد. 

هندوانه

هندوانه

این انتخاب، انتخابی است که مو لای درزش نمی‌رود و باعث تامین انرژی شما خواهد شد. هندوانه سرشار از آنتی‌اکسیدان است. مزه‌ی خوبی دارد و به شما انرژی واقعی و کاملا طبیعی را می‌دهد.

برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای

شما شاهد این موضوع هستید که برنج قهوه‌ای توسط تعداد زیادی از کارشناسان به جای برنج سفید توصیه می‌شود. این مسئله به خاطر فرایند هضم متفاوت آن توسط بدن است که اجازه نمی‌دهد شما گرسنه بمانید. برنج قهوه‌ای دیرتر هضم می‌شود و حاوی مواد مغذی بیشتری است. برنج قهوه‌ای را در کنار ماهی سالمون مصرف کنید تا به ترکیبی طلایی برسید.

بروکلی

بروکلی

هیچ فهرستی از مواد غذایی پر انرژی، بدون کلم بروکلی تکمیل نمی‌شود.بروکلی سبزی‌ای است که باید بیشتر آن را مصرف کنید. این سبزی حاوی پروتئین، فیبر و مواد معدنی و ویتامین است. ویتامین C موجود در آن به حدی است است تا بدن شما به راحتی بتواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و از بی‌حالی شما کاسته شود.

مواد انرژی‌زای سریع

در ادامه فهرستی از مواد غذایی‌ای را خواهید یافت که با سرعتی باورنکردنی به بدن انرژی می‌رسانند و می‌توانید از آنها به جای قهوه و سایر نوشیدنی‌های انرژی‌زا بهره ببرید.

بلوبری

بلوبری

بهترین چیز در مورد بلوبری این است که آنها خیلی خوشمزه هستند. آنها را می‌توانید به راحتی حمل کنید و مثل آبنبات میل کنید. بلوبری حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است که تنها یک معنی برای بدن شما دارد: انرژی! شما می‌توانید آنها را به صورت اسموتی مصرف کنید فقط از انواعی که با شیرین‌کننده‌های مصنوعی ترکیب شده‌اند پرهیز کنید.

موز

موز

موز را به خاطر سطح پتاسیم بالای آنها می‌شناسند. کمبود پتاسیم باعث بی‌حالی و ضعف می‌شود. یک چیز خوب در مورد موز این است که آنها قابلیت حمل و نقل خیلی خوبی دارند. موز یک فست فود طبیعی است که کمک می‌کند جلوی خود را تا وعده غذایی بعدی بگیرید. 

بادام

بادام

مقداری از آنها را همیشه در جیب خود بگذارید تا وقتی احساس کردید دچار کمبود انرژی هستید از آنها استفاده کنید. برای نگهداری از آنها نیازی به یخچال ندارید و این مسئله بادام را به گزینه‌ای قابل حمل تبدیل می‌کند. شما ردپای بادام را در تمام رژیم‌های غذایی می‌توانید پیدا کنید.

دانه کدو تنبل

دانه‌ی کدو تنبل

 شما می‌توانید آنها را خودتان درست کنید یا اینکه به صورت آماده خریداری کنید. با هر روشی که دوست دارید، می‌توانید از آنها در سراسر طول روز استفاده کنید. دانه‌ی کدو تنبل نه تنها انرژی را سریع به شما می‌رساند بلکه تا ساعت‌ها شما را سیر نگه می‌دارد.

نارگیل

نارگیل

نارگیل را به صورت‌های گوناگون می‌توانید مصرف کنید. یک راه سریع، مصرف آب نارگیل است. از انواع مخلوط شده‌ی آن با شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی پرهیز کنید.

آواکادو

آواکادو

اگر حس می‌کنید سطح انرژی شما خیلی کم شده است می‌توانید با مصرف کمی آواکادو درست مثل ملوان زبل سرشار از انرژی شوید! آواکادو مثل موز سرشار از پتاسیم است. آواکادو نیز مثل موز به راحتی حمل می‌شود البته به شرطی که چاقو به همراه داشته باشید.

زالزالک

زالزالک

زالزالک بسته‌ای از انرژی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان است. به جای مصرف شکلات‌های انرژی‌زا مصرف زالزالک را به شما پیشنهاد می کنیم.

حرف آخر

یادتان باشد برای تامین انرژی بدن خود به یک منبع غذایی متکی نباشید و به خود انتخاب‌های گسترده‌ای بدهید. مصرف پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌ها را در رژیم غذایی خود متعادل کنید. 

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر