آیا پستانک و شیشه شیر برای کودکان ضرر دارد؟

استفاده از پستانک و شیشه شیر برای کودکان، زمانی که مادر توانایی شیردهی به فرزند خود را ندارد؛ اجتناب ناپذیر است. این کار نباید بیشتر از یک یا دو سال ادامه یابد. چون استفاده از پستانک و شیشه شیر با مضراتی نیز همراه است.

استفاده از پستانک و شیشه شیر برای کودکان بسیار رایج است. مادران و پدرانی هستند که از هر دوی آنها استفاده می کنند. ما چیز زیادی در مورد آنها نمی دانیم. اما بحث های زیادی درباره مضرات پستانک و شیشه بر روی سلامت کودک صورت گرفته است. این دو ابزار قطعا می توانند کاربردهای زیادی داشته باشند، اما باید درباره خطرات آن ها نیز آگاهی لازم را داشته باشید. در ادامه مطلب با پستانک و شیشه شیر آشنا خواهید شد.

ضرر پستانک و شیشه شیر

پستانک و شیشه شیر چگونه کار می کنند؟

استفاده از پستانک و شیشه شیر به واکنش طبیعی مکیدن نوزادان مرتبط است. این واکنش به نظر می رسد از هفته 32 بارداری شروع شدهو اما به طور کامل در هفته 36 توسعه می یابد. واکنش مکیدن رفلکس همراه با واکنش بلع، بقای کودک را تضمین می کند. این واکنش ها معمولا در سن شش ماه ناپدید می شوند. یک کودک از آن برای قفل شدن به سینه مادر خود برای تغذیه و احساس آرامش استفاده خواهد کرد. اگر کودک هیچ شیر مادری دریافت نکند، این واکنش به کودک کمک می کند تا از پستانک و شیشه شیر استفاده کرده و حس آرامش را تجربه نماید.

 

چرا از پستانک و شیشه شیر استفاده می شود؟

مادران شیردهی که سعی در استفاده از پستانک و شیشه شیر دارند، همیشه نتایج خوبی به دست نمی آورند. بدیهی است نوزادان سینه مادر خود را نه تنها برای غذا ترجیح می دهند، بلکه همچنین حس آرامش بهتری خواهند داشت. هنگامی که به نوزادان نمی توانند شیردهی مناسب کسب کنند، این دو ابزار جایگزین خواهند شد. پستانک شامل مکیدن غیر تغذیه ای است که دارای اثر آرام بخش است، در حالی که شیشه شیر اجازه می دهد کودک مکیدن مواد مغذی را تجربه کند. 

متخصصان اطفال اغلب موقعیت های متضاد را در رابطه سن کودک برای استفاده از پستانک و شیشه شیر مطرح می کنند. بعضی ها می گویند این کار باید تنها در سال اول تولد باشد. اما برخی دیگر سن 18 تا 24 ماهگی را مناسب می دانند.

 

پستانک و شیشه شیر

مضرات استفاده از از پستانک و شیشه شیر چیست؟

درست است که استفاده از شیشه شیر برای کودک راحت تر است، اما به کار بردن این دو ابزار یعنی پستانک و شیشه شیر به مدت طولانیمی تواند مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد نماید. به طور کلی موارد زیر را می توان نام برد:

  • کاهش تنش عضلانی کودک در لب و دهان
  •  خطر تنفس به دلیل همزهانی بلع و تنفس
  • کاهش مکیدن پستان مادر و در نتیجه کاهش شیر مادر
  • بروز برفک دهان شیرخوار و عود مکرر بیماری
  • ابتلاء به اسهال ، استفراغ و دل دردو گوش درد در کودک
  • احتمال تهیه شیر خشک با غلظت نامناسب (غلیظ یا رقیق )
  • اختلال میزان سدیم دریافتی و همچنین سوءتغذیه
  • اختلال در وزن گیری کودک

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان