توافق عربستان و آمریکا نزدیک است؟

بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکا و عربستان اظهار کردند پیش‌نویس این معاهده به صورت تقریبی از معاهده امنیتی دوجانبه واشنگتن با ژاپن الگوبرداری شده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت، دولت جو بایدن به نهایی کردن پیمان نظامی با سعودی‌ها نزدیک شده است.
 
به گزارش ایسنا و به نوشته این روزنامه آمریکایی چند مقام آمریکایی و عربستانی اظهار کردند دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در آستانه نهایی ساختن پیمان تقویت روابط نظامی با ریاض در راستای تشویق این کشور به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار دارد.
 
واشنگتن پست نوشته است: «اما موفقیت این تلاش دیپلماتیک منوط به تعهد اسرائیل به یک کشور فلسطینی جدا، و فوری‌تر از آن، به پایان دادن به جنگ در غزه است.»
 
این روزنامه آمریکایی موفقیت برنامه دولت آمریکا برای آنکه ریاض را تشویق به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کند با توجه به بی‌ثمر بودن ماه‌ها مذاکرات بر سر آتش‌بس در غزه و عملیات اخیر رژیم صهیونیستی در روز شنبه در اردوگاه النصیرات برای نجات اسرایش که به شهادت بیش از 270 فلسطینی منجر شد، بعید می‌داند.
 
در این مطلب آمده است: «آمریکا می‌خواهد به رهبران اسرائیل فرصتی بدهد تا هدف خود برای برقراری روابط عادی با عربستان سعودی را محقق کرده و بیشتر مورد پذیرش جهان عرب و مسلمان قرار بگیرند. اسرائیل در ازای آن باید از مسیر معتبری به سمت راه‌حل 2 دولتی با فلسطینی‌ها حمایت کند. این چیزی است که دولت فعلی اسرائیل و اکثر اسرائیلی‌ها با آن مخالفند.»
 
جو بایدن در حالی انعقاد پیمان نظامی با ریاض را پیگیری می‌کند که قبل از انتخاب شدن به رئیس جمهوری آمریکا و در زمان تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود که با ریاض به عنوان یک کشور «مطرود» رفتار و کاری خواهد کرد که از بابت کشتن «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار عربستانی‌الاصل روزنامه واشنگتن‌‍پست و مخالف ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول، هزینه بدهد.
 
واشنگتن پست نوشت: «بایدن حالا در آستانه متعهد شدن به صورت رسمی به محافظت از این کشور سلطنتی نفت‌خیز که در ضمن پیگری مسیر بلندپروازانه توسعه اقتصادی و اجتماعی مخالفان را همچنان سرکوب می‌کند، قرار دارد.»
 
«آرون دیوید میلر»، مذاکره‌کننده صلح اسبق آمریکا و از اعضای ارشد کنونی اندیشکده «کارنگی» واقع در واشنگتن اظهار کرد: «چنین پیمانی به مثابه اولین پیمان دفاعی دوجانبه از زمان بازنگری سال 1960 در معاهده آمریکا-ژاپن است که قدرت قانونی دارد و همچنین اولین بار است که واشنگتن یک چنین توافقی را با یک کشور دیکتاتوری برقرار می‌کند.»
 
بر اساس این گزارش این معاهده هر چند قرار است به تقویت امنیت عربستان منجر شود اما ریسک تنش‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد.
 
معاهده مذکور تحت نام «توافق ائتلاف استراتژیک» باید به سبب الزام قانون اساسی، با یک اکثریت دو سومی در مجلس سنای آمریکا به تصویب برسد. از سوی دیگر به نوشته واشنگتن پست بعید است که این تعداد از سناتورها رای به تصویب این توافق بدون آنکه آن را به متعهد شدن ریاض به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گره بزنند، بدهند.
 
واشنگتن پست عنوان کرد: «عربستانی‌ها نیز قبل از آنکه این کار را انجام دهند می‌خواهند شاهد پایان جنگ در غزه و اتخاذ گام‌های غیرقابل لغو برگشت ناپذیر در عرض چند سال به سمت تشکیل کشور فلسطین باشند. مخالفت اسرائیل با راه‌حل 2 دولتی مانعی بر سر راه این توافق ایجاد می‌کند که غلبه بر آن دشوار است.»
 
بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی و عربستانی اظهار کردند پیش‌نویس این معاهده به صورت تقریبی از معاهده امنیتی دوجانبه واشنگتن با ژاپن الگوبرداری شده است.
 
چنین توافقی به آمریکا در ازای متعهد شدن به کمک به دفاع از عربستان سعودی در صورتی که مورد حمله قرار بگیرد دسترسی به خاک و حریم هوایی عربستان به منظور محافظت از منافع و متحدان منطقه‌ای خود را ارائه می‌کند.
 
همچنین به ادعای منابع مورد استناد واشنگتن پست،‌ طبق این توافق ریاض نیز متعهد می‌شود نگذارد چین پایگاه‌هایی را در خاکش ساخته یا همکاری امنیتی با عربستان را پیگیری کند.
 
عربستان به موجب این پیمان نظامی تبدیل به تنها کشور عرب که با آمریکا چنین معاهده رسمی را امضا می‌کند، خواهد شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان