Var هست اما کم است!

خبر مسرت بخش فوتبال در روزهای گذشته، ورود var یا همان کمک داور ویدئویی به لیگ برتر بوده است.

Var هست اما کم است!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛بعد از دستگیری بعضی از مسئولان فدراسیون که از قضا، یکی از آنها با داوری ارتباط دارد، بیش از هر زمان دیگری لیگ برتر var لازم شد. داستان ورود کمک داور ویدئویی به لیگ برتر در سال‌های گذشته اینطور بوده که هم فدراسیون و هم وزارت ورزش با قاطعیت از ورود آن به فوتبال گفته‌اند اما اجرای این پروژه کاملا کند بوده است.

در گزارش جام جم آمده است: سرانجام بعد از فساد اخیر فوتبال بود که کیومرث هاشمی وزیر ورزش با ابراز نگرانی از اشتباهات داوری، به شرکت تجهیز و توسعه دستور اکید داد تا بودجه 110 میلیاردی برای ورود کمک داور ویدئویی را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار دهند. این بودجه در دوران ریاست جمهوری شهید آیت الله رئیسی تصویب شد.

*کدام ورزشگاه ها میزبان var هستند

اگر تصور می‌کنید قرار است تمام بازی‌های فصل جدید لیگ برتر با کمک داور ویدئویی برگزار شود، اشتباه می‌کنید. هنوز زیرساخت‌ها برای var در بعضی ورزشگاهها مهیا نیست. احتمالا ایران با الگوی کشورهای اروپایی از جمله هلند پیش می‌رود. به طور مثال این کشور ابتدا 30 بازی لیگ خود را زیر نظر کمک داور ویدئویی برگزار کرد. فدراسیون فوتبال علاقمند است تمام بازی‌ها با var باشد ولی این تکنولوژی امکاناتی می‌خواهد که هنوز به طور کامل مهیا نیست. اگر هم بعضی ورزشگاهها زیر ساخت لازم را دارند تنها و تنها به خاطر فشار کنفدراسیون فوتبال و برگزاری بازی‌های ملی و لیگ قهرمانان است. به طور مثال ورزشگاه آزادی به طور قطع فصل آینده کمک داور ویدئویی دارد. یعنی نیمی از بازی‌های استقلال و پرسپولیس با این تکنولوژی برگزار می‌شود. استادیوم آزادی سال گذشته مجهز به Var شد، وقتی afc اعلام کرد رقابت‌های لیگ قهرمانان فقط با کمک داور ویدئویی برگزار خواهد شد. این اتفاق در اصفهان هم رخ داد. به خاطر فشار کنفدراسیون، تجهیزات لازم به این ورزشگاه منتقل و زیر ساخت‌های لازم مهیا شد. بنابراین نیمی از بازی‌های فصل جدید سپاهان هم قطعا با کمک داور ویدئویی برگزار می‌شود. در تبریز هم وضعیت خوب است. با توجه به اینکه مس رفسنجان نتوانسته مجوز حرفه‌ای کسب کند، از همین حالا سپاهان مجوز حضور در لیگ نخبگان را به دست آورده است. تراکتور هم به عنوان تیم چهارم لیگ برتر، به لیگ قهرمانان دو آسیا می رود. این یعنی تبریزی‌ها باید ورزشگاه یادگار امام(ره) را به کمک داور ویدئویی مجهز کنند. مذاکرات و مکاتبات اولیه صورت گرفته و به طور قطع این تکنولوژی به تبریز هم می‌رسد. بنابراین تمام بازی‌های خانگی تراکتور در فصل جدید هم زیر نظر این سیستم خواهد بود.

دو ورزشگاه فولاد آره نا و شهید سلیمانی سیرجان که میزبان بازی‌های فولاد و گل گهر هستند نیز پتانسیل برگزاری بازی‌های لیگ برتر با کمک داور ویدئویی را دارند.

در مقابل ورزشگاه خانگی تیم‌هایی چون ذوب آهن، ملوان، آلومینیوم اراک، شمس آذر قزوین، نساجی، هوادار، استقلال خوزستان، چادرملو اردکان و خبیر خرم آباد برای فصل جدید بستر لازم را برای تجهیز به این تکنولوژی ندارند و بازی‌ها به روال فصل‌های گذشته در آنها برگزار خواهد شد.

بنابراین میزان بازی‌هایی که در فصل جدید بدون var برگزار می‌شود به مراتب بیشتر از بازی‌هایی‌ است که با کمک داور ویدئویی خواهد بود.

*لازمه‌های دیگر var

ورود تکنولوژی var به تنهایی کافی نیست. خیلی از کشورها هستند که پول برای خرید این سیستم دارند ولی باید مولفه‌های دیگری هم در اختیار داشته باشند. ایران در بخش تکنولوژی که ضعف دارد. یعنی اکثر بازی‌های لیگ برتر با حداقل دوربین‌ برگزار می‌شود و بنابراین صحنه‌های مهمی از دست می‌رود. یکی از لازمه‌های var دوربین سوپر اسلوست که ایران تنها دو نمونه آن را در اختیار دارد. دوربین‌های دیگر هم باید کیفیت بالا داشته باشند.

دومین موضوع مهم، نیروی Var است که باید از فیفا مدرک رسمی بگیرند. مدرک گرفتن نیز به سادگی نیست و باید پروسه‌ای طی شود. در بازی‌هایی که Var به کار گرفته شد، معمولا فدراسیون از خارج از ایران متخصص می‌آورد. در حال حاضر تنها دو سه نفر در ایران چنین تخصصی دارند و برای تکمیل کادر باید نیروهای بیشتری را به دوره‌های آموزشی فرستاد.

سومین مورد نیز آموزش داوران است. اکثر داوران ایران دوره‌های لازم را نرفته‌اند و باید در این زمینه هم آموزش‌های لازم را ببینند.

سه موضوع تکنولوژی، متخصصان var و آموزش داوران باید همزمان پیش برود تا بتوان در فصل جدید به صورت گسترده‌تر از این تکنولوژی استفاده کرد.

به گفته بعضی مسئولان فدراسیون فوتبال بهترین اتفاق در فصل جدید برگزاری 50 درصد مسابقات لیگ با این تکنولوژی است.

Var سیار!

البته چاره دیگری هم برای برگزاری بازی‌های حساس که ورزشگاه میزبان بستر مناسب ندارد، وجود دارد؛ خرید سیستم سیار، مثل سیستم سیار تلویزیون. فدراسیون فوتبال قصد دارد حداقل دو دستگاه واحد سیار var خریداری کند تا برای بعضی بازی‌های حساس به کار گرفته شوند. البته که دوربین‌های با کیفیت هم باید در ورزشگاه باشد تا بتوان بازی‌ها را زیر نظر کمک داور ویدئویی برگزار کرد.

251 251

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان