بیش از نیم میلیون پرونده در مراجع قضایی گلستان

مدیر کل دادگستری گلستان از ورود بیش از ۵۰۰ هزار پرونده در سال گذشته به مراجع قضایی استان خبر داد.

بیش از نیم میلیون پرونده در مراجع قضایی گلستان

به گزارش خبرآنلاین حیدر آسیایی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر افزود: طی سالی که پشت سر گذاشته ایم 557 هزار پرونده به مراجع قضائی و شوراهای حل اختلاف استان وارد شده است که از این تعداد 407 هزار و 690 فقره پرونده وارد دادگستری استان شده و تعداد 149 هزار و 536 فقره پرونده نیز به شورای حل اختلاف استان ورود پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد پرونده تعداد 409 هزار و 425 پرونده مختومه شده اند، گفت: نکته قابل ذکر این است که بخش زیادی از این پرونده ها در قالب ریش سفیدی نیز قابل حل و فصل هستند.

مدیر کل دادگستری گلستان ضمن تبریک هفته قوه قضاییه به بیان اهمیت شعار سال دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت و بیان کرد: در این راستا طی سال 1402 توانستیم 110 واحد تولیدی را از میان 317 درخواست که از طرف مالکان به این اداره کل ارسال شد، احیا کنیم و دیگر موارد نیز در دست بررسی و پیگیری است تا احیای آنها نیز محقق شود.

وی واحدهای تولیدی که طی سال گذشته به چرخه تولید بازگشتند را 68 واحد تولیدی برشمرد و توضیح داد: این 68 واحد در استان کاملا تعطیل شده بودند که اکنون کاملا به چرخه تولید بازگشتند و به تبع آن و 764 فرصت شغلی نیز احیا شد، البته با احیای 42 واحد تولیدی نیز که در آستانه ورشکستگی بودند، هزار و 11 فرصت شغلی حفظ شد.

مدیر کل دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: همراه با این اقدامات، حمایت‌های ویژه دیگری نیز از واحدهای صنعتی برای تامین خدمات آب، برق و گاز در قالب اسناد رسمی انجام شده است که به موجب آن طی سه سال گذشته 322 سند تک برگ برای واحدهای تولیدی استان صادر گردیده و به شهرک‌های صنعتی استان تحویل داده شده است که برای استفاده از تسهیلات بانکی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

آسیایی یکی از اقدامات مهم این اداره کل را تلاش برای نجات محکومین به اعدام از چوبه دار، عنوان کرد و گفت: سال گذشته با همت صلح‌یاران و اعضای شورای حل اختلاف و اداره زندان، توانستیم برای 12 محکوم به قصاص با جلب رضایت خانواده های شاکی، آنها را از چوبه دار رهایی ببخشیم.

وی همچنین از کاهش 18 درصدی وقوع سرقت در استان خبر داد و تاکید کرد: این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که در سراسر کشور با افزایش میزان وقوع سرقت مواجه هستیم.

مدیر کل دادگستری گلستان در ادامه به بیان عملکرد شورای حفظ حقوق بیت‌المال در استان پرداخت و توضیح داد: سال گذشته 80 هکتار جنگل، 498 هکتار مرتع و 23 هکتار از سواحل گلستان خلع ید شده و 299 هکتار اخذ سند به نفع دولت نیز انجام شده است. همچنین 480 فقره اجرای تبصره 2 قانون حفظ اراضی باغی نیز انجام شده است که اجرای حکم قطعی آنها به مساحت 10 هکتار در دستور کار قرار گرفت.

آسیابی تصریح کرد: در سال 1402، 553 حلقه چاه غیرمجاز در گلستان شناسایی شده است که از این تعداد 450 حلقه چاه مسدود شده¬اند.

وی مجموع مجازات های جایگزین حبس صادر شده از سوی این مرجع را 6 هزار و 325 فقره برشمرد و افزود: مجازاتاین احکام که به عنوان مجازات جایگزین حبس از دادگستری گلستان صادر شده شامل جزای نقدی، دوره مراقبت، اعزام خدمات عمومی رایگان و حبس تحت عنوان سامانه‌های الکترونیکی بوده اند.

رییس کل دادگستری گلستان با اشاره به اینکه پتروشیمی گلستان بیش از 16 سال راکد مانده بود، گفت: پیگیری این پروژه و طرح گردشگری آشوراده از جمله مواردی بودند که در سفر رییس قوه قضاییه به گلستان با تفویض اختیارات ویژه در دستور کارمان قرار گرفت و بلافاصله پس از این امر هیات مدیره سابق پتروشیمی که صلاحیت فنی و مالی لازم برای به ثمر رساندن پتروشیمی را نداشتند توسط دادگستری گلستان خلع شدند و هیئت جدید برای این پروژه انتخاب شد. در همین راستا طرح گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده نیز که بیش از 20 سال بلاتکلیف و معلق مانده بود و به علت ملی شدن اراضی آشوراده، اجرای آن به سادگی امکان‌پذیر نبود؛ پس از طرح دعوای حقوقی، فرایند رسیدگی به پرونده¬ی آن طی بازه زمانی بسیار کوتاه یک ماهه پیگیری شد که در نوع خود یک رکورد برای چنین فرصت اقتصادی محسوب می‌شود.

آسیایی در ادامه سخنانش به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در پیش است، اشاره کرد و افزود: امید است مردم با حضور پای صندوق رأی نسبت به انتخاب فرد اصلح اقدام کنند و هواداران نامزدهای انتخابات نیز اخلاقیات را در تبلیغات رعایت کنند.

وی به تمامی نمایندگان، هواداران و طرف داران نامزدهای انتخاباتی توصیه کرد از تفرقه و دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی اجتناب کرده تا با برخورد قضائی روبرو نشوند.

رییس شورای حل اختلاف گلستان نیز در ادامه این نشست، پرونده های ورودی به این مرجع را در سال 1402 149 هزار و 536 فقره برشمرد و گفت: از این تعداد 44 هزار و 51 مورد سازش و 148 هزار و 998 مورد مختومه اعلام شدند.

احمد جعفری با تاکید بر اینکه میانگین مصالحه گلستانی ها در شعب شورای حل اختلاف از میانگین کشوری بیشتر است، توضیح داد: میانگین درکشور 43 درصد اما در استان گلستان به 44درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه 97 درصد ابلاغ‌ها طی سال گذشته در مرکز توسعه حل اختلاف استان گلستان به صورت الکترونیک انجام شده است، گفت: شوراهای حل اختلاف استان تعداد 79 هزار و 893 فقره از پرونده‌ها را به صورت حکمی رسیدگی کرده‌اند و از این تعداد به سه هزار و 435 فقره از آنها معادل 4،3 درصد از کل آرا اعتراض صورت گرفته است و تعداد 737 فقره نیز نقض شده است، در واقع با این اوصاف میزان پرونده‌های نقض شده استان نسبت به کل آرای صادره معادل 0،9 درصد است.

جعفری خاطرنشان کرد: 93 هزار و 60 فقره پرونده در سال گذشته به صورت تمام الکترونیکی معادل 61 درصد در مرکز توسعه حل اختلاف استان رسیدگی شده است و هزار و 450 پرونده به شعب ویژه صلحی مستقر در زندان‌های گرگان و گنبد وارد شده است که از این تعداد 82 درصد آنها با تلاش‌های مستمر اعضا، علما، روحانیون و گذشت طرفین پرونده‌ها، سازش انجام شد و همچنین زمینه آزادی 304 زندانی دیون مالی غیر عمد نیز از جمله مهریه، نفقه و دیگر موارد را به ارمغان آورد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان