۸ فیلم شاهکار کره‌ای که شما را به اعماق سیاست می‌برند

شاید خیلی‌ها صنعت سرگرمی کره را با عشق و کمدی و فانتزی بشناسند اما فیلم‌های کره‌ای فقط عاشقانه یا فانتزی نیستند؛ در واقع برخی از بهترین آثار سینمای کره در دهه‌های اخیر فیلم‌هایی با موضوعات جدی اجتماعی و سیاسی بوده‌اند.

8 فیلم شاهکار کره‌ای که شما را به اعماق سیاست می‌برند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داستان‌هایی درباره رویدادهای سیاسی که بسیاری از آن‌ها از حوادث واقعی در تاریخ مدرن کره الهام گرفته شده‌اند، اغلب اوقات جزء آثار پرفروش سینمای کره بوده‌اند. این داستان‌ها گستره‌ای از تاریخ نسبتاً کوتاه کره جنوبی را پوشش می‌دهند و علاوه بر شخصیت‌هایی که در راهروهای قدرت قدم می‌زنند، شهروندانی را به تصویر می‌کشند که زندگی‌شان به شدت تحت تاثیر جریان‌های سیاسی دورانشان قرار گرفته است.
فراغدید نوشت:در اینجا فهرستی از بهترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های سیاسی سینمای کره در دو دهۀ اخیر را ملاحظه می‌کنید.

1. راننده تاکسی (A Taxi Driver) 2017


جنبش دموکراسی‌خواهی گوانگجو در ماه می 1980 موضوع چندین فیلم سینمایی کره‌ای بوده است، اما پرفروش‌ترین فیلم در میان آنها «راننده تاکسی» ساخته جانگ هون است که در تابستان 2017 اکران شد و در حال حاضر دوازدهمین فیلم موفق تاریخ سینمای کره است.

در این فیلم که از داستانی واقعی الهام گرفته، سونگ کانگهو در نقش یک راننده تاکسی بازی می‌کند که خبرنگار آلمانی یورگن هینزپیتر (با بازی توماس کرتشمان) را به گوانگجو و به میانۀ غوغا و شورش می‌برد. هینزپیتر خشونت‌های موجود در این شهر را ثبت کرد و فجایع رخ داده را به جهانیان معرفی کرد. علاوه بر موفقیت مالی، این فیلم جوایز بسیاری را از آن خود کرد و به عنوان نماینده کره جنوبی در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان در نودمین دوره جوایز اسکار انتخاب شد.

8 فیلم شاهکار کره‌ای که شما را به اعماق «سیاست» می‌برند

2. وکیل مدافع (The Attorney) 2013


سونگ کانگهو در فیلم «وکیل» (2013) نیز نقش اصلی را ایفا می‌کرد؛ داستانی دیگر که از رویدادهای واقعی الهام گرفته شده است. او نقش سونگ ووسوک را بازی می‌کند؛ شخصیتی که از زندگی رئیس جمهور پیشین کره یعنی رو موهیون الهام گرفته شده است. ووسوک وکیلی است که از یک خانواده از طبقات فرودست برخاسته و در دهه 1980 در بوسان به وکالت می‌پردازد. او کسب و کار خوبی برای خود ایجاد کرده و از موفقیت نسبی برخوردار است، اما زمانی که پسر صاحب رستوران مورد علاقه‌اش توسط نیروهای امنیتی ربوده و به عنوان مخالف سیاسی شکنجه می‌شود، او تصمیم می‌گیرد با به خطر انداختن شغل و زندگی‌اش از آن جوان دفاع کند. «وکیل» اولین فیلم کارگردان یانگ ووسوک بود و در اواخر سال 2013 به طور غافلگیرانه‌ای موفق شد به دومین فیلم پرفروش سال تبدیل شود.

3. مردان نفوذی (Inside Men) 2015


در یکی از معروف‌ترین نقش‌هایش، لی بیونگ هون نقش آن سانگو را بازی می‌کند؛ یک گانگستر سابق که حالا تبدیل به یک دلال سیاسی فاسد شده است. اما در جریان یکی از ماجراهای سیاسی که سانگو در آن درگیر است، سردبیر یک روزنامه تاثیرگذار و یک نماینده مجلس ملی که برای ریاست جمهوری کره آماده می‌شود به او خیانت می‌کنند و او را به دردسر می‌اندازند. سپس سانگو از سایه‌ها بازمی‌گردد و شروع به طراحی نقشه‌ای برای انتقام از همدستان سابقش می‌کند. اما برای این کار، او نیاز به همکاری با یک دادستان منطقه‌ای درستکار دارد که او نیز مصمم است سردبیر و نماینده فاسد را از میان بردارد. «مردان نفوذی»، سومین فیلم وو مین هو، هم از نظر منتقدان و هم از لحاظ تجاری فیلم موفقی بود.

4. 18 مه (May 18) 2007


پیش از «راننده تاکسی»، شورش گوانگجو در ماه می 1980 موضوع یک فیلم پرفروش دیگر نیز بود؛ فیلم «18 مه». این فیلم به کارگردانی کیم جی هون داستان شخصیت‌های مختلفی را روایت می‌کند که زندگی‌شان تحت تاثیر اعتراضات گوانگجو قرار گرفته است. فیلم داستان‌های متقاطع آنها را در طول آن وقایع تراژیک به تصویر می‌کشد. این درام که در تابستان 2007 منتشر شد و با بازیگرانی چون آن سونگ کی، کیم سانگ کیونگ و لی جونگی همراه بود، به دومین فیلم موفق سال کره تبدیل شد و نامزد هشت جایزه در جوایز فیلم آبی اژدها شد.

5. وقتی که آن روز فرا برسد (When the Day Comes) 2017


این یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های کره‌ای در سال‌های اخیر است تصویری خیره‌کننده از وقایع منجر به مرگ یک معترض دانشجویی به اسم پارک جونگ چول را ارائه می‌دهد؛ رویدادی که جرقه شورش دموکراتیک ژوئن را زد و در نهایت مسیر سیاسی کشور کره را تغییر داد. این فیلم به کارگردانی جانگ جون هوان، دارای جمعیت بزرگی از بازیگران مطرح است که نقش سیاستمداران، ماموران امنیتی، خبرنگاران، فعالان، دانشجویان، نگهبانان زندان، دادستان‌ها و دیگران را در یک داستان جذاب و پرشتاب بازی می‌کنند. بازیگران این فیلم شامل کیم یون سوک، ها جونگ وو، یو هه جین، کیم ته ری، سول کیونگ گو و گانگ دونگ وون و بسیاری دیگر هستند.

6. پادشاه (The King) 2017


درام «پادشاه» (2017) به کارگردانی هان جه ریم داستان صعود و سقوط یک دادستان بلندپرواز به نام پارک تائه سو (با بازی جو این سونگ) را روایت می‌کند. جو نقش پارک تائه سو را بازی می‌کند که از اصل و نسبی فرودست برخاسته و دادستان و به تدریج یاد می‌گیرد که چگونه از قانون اساسی به نفع خود استفاده کند. داستان حول محور انتخابات ریاست جمهوری کره که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود ساخته شده است و نشان می‌دهد چگونه دادستان‌های فاسد می‌توانند از این انتخابات‌های داغ و تغییرات سیاسی کره سود ببرند یا زیان کنند.

7. مردی که کنار ایستاده (The Man Standing Next) 2020


کارگردان وو مین هو و ستاره لی بیونگ هون بار دیگر در سال 2020 برای درام سیاسی «مردی که کنار ایستاده» با هم همکاری کردند؛ فیلمی که روزهای منتهی به ترور رئیس‌جمهور پارک جونگ هی در سال 1979 را به تصویر می‌کشد. لی بیونگ هون نقش کیم گیو پیونگ، رئیس سازمان اطلاعات کره که مستقیماً تحت کنترل رئیس‌جمهور پارک بود را بازی می‌کند. فیلم ناامیدی تدریجی کیم از رئیس دولت را به تصویر می‌کشد، زیرا رئیس‌جمهور پارک شروع به ترجیح دادن مشاوره‌های تندروانه رئیس تیم امنیتی خود کرده است. فیلم وو به عنوان نماینده کره جنوبی در بخش بهترین فیلم بین‌المللی در نود و سومین دوره جوایز اسکار انتخاب شد.

8. پادشاه‌ساز (Kingmaker) 2022


این فیلم بر اساس روایت‌های واقعی از رابطه کاری بین کیم دائه-جونگ (هشتمین رئیس‌جمهور کره جنوبی) و استراتژیست سیاسی او، اوم چانگ-روک ساخته شده است. شخصیت اصلی این فیلم سئو چانگ-ده است؛ یک استراتژیست فوق‌العاده باهوش و تیزبین سیاسی است که می‌تواند هرکسی را در دنیای سیاست به یک چهرۀ موفق تبدیل کند. ماجرای اصلی فیلم از جایی آغاز می‌شود که کیم وون-بئوم، سیاستمداری که به دنبال رسیدن به کرسی ریاست جمهوری و اصلاح وضع کشور است، سئو چانگ-ده را به کمپین انتخاباتی خود دعوت می‌کند.

220

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان