روزهای طلایی گندم گلستان

گلستان سالهاست در کنار خوزستان و فارس از جمله استان‌های تولید کننده بزرگ گندم در کشور به شمار می‌رود. هر ساله بر تعداد کشاورزانی که به کاشت گندم رو می‌آورند و امید به خرید تضمینی محصولشان از سوی دولت دارند، افزوده می‌شود.

روزهای طلایی گندم گلستان

به گزارش خبرآنلاین گلستان سالهاست در کنار خوزستان و فارس از جمله استان‌های تولید کننده بزرگ گندم در کشور به شمار می‌رود. هر ساله بر تعداد کشاورزانی که به کاشت گندم رو می‌آورند و امید به خرید تضمینی محصولشان از سوی دولت دارند، افزوده می‌شود.

چندی پیش اخبار حاکی از این بود که تولید گندم در گلستان بیش از 200 درصد افزایش داشته است و مقدار تولید آن از 2 برابر نیز عبور کرده است.

طی سال زراعی جاری، طبق اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی گلستان؛ 370 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گندم رفته بود و بر همین اساس معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان پیش بینی کرده بود؛ مقدار برداشت گندم در پایان فصل برداشت به بیش از یک میلیون و 150 هزار تن برسد.

اکنون با اینکه هنوز زمان برداشت به پایان نرسیده است و کشاورزان همچنان در اراضی گلستان به ویژه در مناطق کوهستانی و جنوبی استان؛ از جمله مراوه‌تپه، کلاله، مینودشت، آزادشهر، رامیان، علی آبادکتول و کردکوی در حال برداشت هستند، مقدار تولید شده به بیش از 1 میلیون تن رسیده است.

گلستان رکوردشکنی می‌کند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی این مقدار تولید را نوعی رکورد شکنی برای استان عنوان کرده و شرایط آب و هوایی مناسب، بذر خوب، زحمات کشاورزان و مشاوره کارشناسان در کنار هم را عواملی دانسته است که موجب شدند چنین تولید خوبی برای گندمکاران گلستانی رقم بخورد.

علی اکبر مهقانی شروع خرید تضمینی گندم را تاریخ ششم خرداد اعلام کرد و گفت: خرید تضمینی گندم همچنان ادامه دارد و امسال در 98 مرکز پیش بینی شده این خرید به قیمت هر کیلوگرم گندم؛ 17 هزار و 500 تومان خریداری می‌شود.

صف‌های خرید گندم در استان برچیده شدند

در همین خصوص مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان نیز گفت: امسال با تمهیداتی که از پیش اندیشیده شد، صف‌های خرید گندم در استان برچیده شدند و کشاورزان بدون هیچ مشکلی محصول خود را تحویل مراکز خرید می‌دهند.

رشد 58 درصدی بارنامه‌های گندم در استان

گفتنی‌ست مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان نیز درباره حمل گندم با اعلام رشد 58 درصدی بارنامه‌های این محصول، توضیح داد: از ابتدای سال تا آغاز تیرماه بیش از 90 هزار تن گندم استان با بارنامه و طی 3 هزار و 686 سفر درون و برون استانی حمل شده است.

به گفته عادل مصدقی این میزان طی سال گذشته در همین زمان؛ حدود 51 هزار تن گندم با بارنامه شامل 2 هزار و 338 سفر در استان بوده است.

پرداخت 8 هزار میلیارد تومان به گندمکاران

اکنون با وجود اینکه در روزهای آغازین تابستان هستیم و هنوز فصل برداشت گندم کاملا به اتمام نرسیده است، در حالی که برخی کشاورزان هنوز مشغول برداشت گندم‌های خود هستند، استاندار گلستان از پرداخت 8 هزار میلیارد تومان به گندمکاران خبر داد و افزود: این مبلغ، نیمی از کل مطالبات گندم‌کاران گلستانی است و بدهی دولت به آنها در واقع 16 هزار میلیارد است که باقی مانده آن نیز با پیگیری‌های انجام شده، پرداخت خواهد شد.

علی محمد زنگانه همچنین تاکید کرد: بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی امسال ایران در تولید گندم خودکفا خواهد شد و نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.

طبق اطلاعات اخیر، استان گلستان نقش پررنگی در خودکفایی کشور در حوزه گندم داشته است و لازم به ذکر است؛ استان گلستان با توجه به برخورداری از زمین‌های مستعد، نقش به سزایی در تولید محصول راهبردی گندم کشور در شرایط عادی و به دور از خشکسالی را دارد.

کشاورزی؛ مهمترین رکن توسعه پایدار

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز در این باره گفت: از آنجایی که گندم محصولی استراتژیک به شمار می‌رود و در جایگاه امنیت غذایی کشور نیز بسیار مهم است، از این رو هدف‌گذاری برای افزایش تولید آن یک راه منطقی‌ برای کشور است.

هامان هاشمی کشاورزی را مهمترین رکن توسعه عنوان کرد و افزود: متاسفانه در ایران به جای اینکه با مکانیسم‌های نظارتی و حمایتی به دنبال یک اقتصاد پویا و زنده برای توسعه باشیم، به یک اقتصاد معیشتی تبدیل شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی با محدودیت ضریب نفوذ دانش مواجه هستیم و متاسفانه شاهد این هستیم که اقتصاد کشاورزی تبدیل به اقتصاد معیشتی شده است، اما در این راستا کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور می تواند نظرات جامعه کشاورزی و صنایع وابسته را به دولت منتقل کند و قدم‌هایی بزرگ برای توسعه اقتصاد و دانش کشاورزی استان بردارد.

لازم‌ به ذکر است؛ اقتصاد اصلی استان گلستان با حدود 2 میلیون نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است و گفته می‌شود بیشترین تولید گندم در استان گلستان مربوط به سال‌های 1394 و 1395 بوده که تولید به یک میلیون و 510 هزار تن رسیده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان