ناکامی اسپانیایی‌ها در ایران؛ گاریدو طلسم‌شکنی می‌کند؟

پرسپولیس با یک سرمربی اسپانیایی در لیگ برتر بیست‌وچهارم حضور پیدا خواهد کرد.

ناکامی اسپانیایی‌ها در ایران؛ گاریدو طلسم‌شکنی می‌کند؟

سپهر ستاری: باشگاه پرسپولیس بامداد سه‌شنبه سرانجام از سرمربی جدید خود رونمایی کرد و خوان کارلوس گاریدو، سرمربی 55 ساله اسپانیایی هدایت این تیم را بر عهده گرفت. گاریدو سابقه هدایت تیم‌هایی چون ویارئال و رئال بتیس اسپانیا، کلوب بروژ بلژیک، الاهلی مصر، الاتفاق عربستان، رجا کازابلانکا و وداد مراکش، العین امارات و اتحاد الجزایر را در کارنامه دارد. در سال‌های اخیر چند سرمربی اسپانیایی وارد لیگ برتر ایران شده بودند و گاریدو جدیدترین نامی است که از کشور اسپانیا هدایت یک تیم ایرانی را بر عهده می‌گیرد. او امیدوار است عملکردی بهتر از هموطنان خود داشته باشد.

عملکرد مربیان اسپانیایی در ایران؛ نه‌چندان موفق!

طی چند فصل اخیر چند سرمربی اسپانیایی با سابقه حضور در لالیگا وارد فوتبال ایران شده‌اند ولی اغلب آن‌ها پس از مدتی کوتاه و با کسب نتایج ضعیف به کشورشان برگشتند. تنها موردی که عملکرد نسبتا قابل قبولی در فوتبال ایران داشت، پاکو خمس، سرمربی 54 ساله‌ای بود که در نیم‌فصل نخست لیگ برتر بیست‌ودوم وارد فوتبال ایران شد. خمس که سابقه حضور در لاس‌پالماس و رایووایکانو را داشت، با تراکتور نتایج خوبی کسب کرد ولی ناکامی در بازی‌های بزرگ در نهایت باعث شد بدون کسب جام از سمت خود برکنار شود. او طی 45 بازی روی نیمکت تراکتور، 24 برد، 8 تساوی و 13 شکست و میانگین امتیازی 1.78 را ثبت کرد.

ناکامی اسپانیایی‌ها در ایران؛ گاریدو طلسم‌شکنی می‌کند؟

در لیگ بیست‌ودوم تیم نساجی هم از یک سرمربی اسپانیایی استفاده کرد ولی نتیجه آن چیزی جز شکست مطلق نبود. کارلوس هرناندز 40 ساله با سابقه حضور در الشباب عربستان پس از نتایج ضعیف حمید مطهری اواخر هدایت نساجی را بر عهده گرفت و قرار بود در لیگ بیست‌وسوم هم سرمربی این تیم باشد ولی به‌قدری بد نتیجه گرفت که در پایان فصل از نساجی جدا شد. نساجی با این سرمربی طی 7 بازی به یک برد، 2 تساوی و 4 شکست رسید تا او با میانگین امتیازی 0.71 ایران را ترک کند. هرناندز اکنون هدایت تیم نوآه در ارمنستان را بر عهده دارد.

نساجی فصل گذشته هم پس از نتایج ضعیف مهدی رحمتی، باز هم سراغ یک سرمربی اسپانیایی رفت که این بار هم نتیجه جالبی در پی نداشت. این بار لوکاس آلکاراس، سرمربی 54 ساله و سابق تیم‌های ایبیزا، آلباسته، رئال ساراگوسا، لوانته، تیم ملی الجزایر، گرانادا و آلمریا راهی قائمشهر شد تا نساجی را از سقوط نجات دهد. با این حال آلکاراس حتی از هموطن خود هم عملکرد ضعیف‌تری داشت و پس از 4 بازی در لیگ برتر و جام حذفی و کسب 3 شکست و یک تساوی برکنار شد. با جدایی آلکاراس، نساجی با هدایت ساکت الهامی کاملا متحول شد و توانست در لیگ برتر بماند.

فصل گذشته تیم فولاد هم پس از نتایج ضعیف علیرضا منصوریان به سراغ یک سرمربی اسپانیایی رفت. خوان ایگناسیو مارتینس، سرمربی 60 ساله با سابقه کار در سالامانکا، کارتاخنا، لوانته، رئال وایادولید، آلمریا، شانگهای شنژین، العربی کویت و رئال ساراگوسا راهی اهواز شد تا شرایط فولاد بحران‌زده را تغییر دهد و اتفاقا عملکرد بدی هم نداشت. فولاد که تا قبل از حضور مارتینس هیچ بردی کسب نکرده بود، در 12 بازی لیگ برتر و جام حذفی زیر نظر او با 4 برد، 3 تساوی و 5 شکست رسید و با کسب 15 امتیاز کاملا از انتهای جدول جدا شد. با این حال اختلافات مارتینس با مدیران فولاد باعث شد او پیش از شروع نیم‌فصل دوم جدا شود. فولاد تا چندین هفته پس از جدایی مارتینس موفق به کسب پیروزی نشده بود و در آخرین هفته توانست خودش را در لیگ برتر حفظ کند.

از ستاره‌ای به نام تورس تا فاجعه گومز و رومرو!

در تاریخ لیگ برتر 7 بازیکن اسپانیایی حضور داشته‌اند که اغلب آن‌ها در سال‌های اخیر وارد فوتبال ایران شده‌اند. اولین مورد در لیگ شانزدهم بود که تیم ماشین‌سازی تبریز با مانوئل فرناندز، دروازه‌بان سابق دپورتیوو لاکرونیا که سابقه حضور در تیم‌های پایه اسپانیا را داشت قرارداد بست و او را به ایران آورد.

در سال‌های اخیر جواد نکونام با توجه به سال‌ها حضور در لالیگا بیش از دیگران از بازیکنان اسپانیایی استفاده کرده است. ایبای گومز، روبرتو تورس و الکس الگریا 3 بازیکن اسپانیایی هستند که توسط نکونام وارد فوتبال ایران شدند که از این جمع تنها تورس نمایش موفقی داشت. او با سابقه سال‌ها حضور در اوساسونا راهی فوتبال ایران شد و در فولاد زیر نظر نکونام به میدان رفت و سال گذشته هم عضو تیم گل‌گهر سیرجان بود که با عملکرد درخشان خود یکی از بهترین بازیکنان لیگ برتر محسوب می‌شد. تورس فصل قبل 24 بازی برای گل‌گهر انجام داد و آمار 7 گل و 7 پاس گل را ثبت کرد.

ناکامی اسپانیایی‌ها در ایران؛ گاریدو طلسم‌شکنی می‌کند؟

خایمه رومرو و آلوارو خیمنس 2 بازیکن اسپانیایی بودند که خمس به تراکتور برد و هر 2 نفر پس از عملکرد ضعیف خیلی زود جدا شدند. خیمنس با سابقه حضور در تیم‌های پایه رئال مادرید و باشگاه‌های ختافه، لاس‌پالماس و کادیز و رومرو هم با رزومه حضور در تیم‌هایی چون اودینزه، اوساسونا، گرانادا و کوردوبا در فوتبال ایران ناکام ماندند و بدون زدن گل یا ارسال پاس گل به اسپانیا برگشتند.

نساجی هم فصل قبل برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا یک هافبک اسپانیایی به نام نونو دلگادو به خدمت گرفت که عملکرد بدی هم نداشت ولی در نیم‌فصل قراردادش فسخ شد. این هافبک 31 ساله برای الچه و رئال بتیس بازی کرده بود و پس از انجام 14 بازی ایران را ترک کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان