آشنایی با خواص چای سفید

چای سفید نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگ‌های تازه گیاه چای به دست می‌آید. برای جلوگیری از اکسایش، این گلبرگ‌های تازه را در نور طبیعی آفتاب خشک کرده و سپس مراحل بعدی تهیه چای را طی می‌کنند.

آشنایی با خواص چای سفید

به قلم : شکوفه قاسمی ، کارشناس ارشد صنایع غذایی ، دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : چای سفید نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگ‌های تازه گیاه چای به دست می‌آید. برای جلوگیری از اکسایش، این گلبرگ‌های تازه را در نور طبیعی آفتاب خشک کرده و سپس مراحل بعدی تهیه چای را طی می‌کنند.

چای سفید تمامی خواص چای سبز را دارد با این تفاوت که تأثیرگذاری و خاصیت این چای در مقایسه با چای سبز چند برابر است، چون چای سفید از غنچه‌های نورس و باز نشده برگ‌های چای تهیه می‌شود و همین مسئله موجب شده تا چای سفید این روزها در بسیاری از کشورهای مشرق زمین به ویژه چین، ایران و هند در گروه گران‌ترین چای‌ها و دمنوش‌های طبیعی شناخته شود.

چای سفید دارای یک طعم ملایم و آرام بوده که از جوانه‌های نابالغ گیاه کاملیا یا چای است. چای کلاً از همین گیاه گرفته می‌شود، اما تفاوت چای سفید با دیگر چای‌ها در این است که این نوع از چای کمترین دخالت انسانی در آن صورت می‌گیرد. به این معنا که از هیچ گونه ماده شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود، بنابراین خواص آن بیشتر حفظ می‌شود.

بیشتربخوانید:

چای سیاه ، سبز و این بار سفید

 

 

 

خواص چای سفید را می‌توان به صورت خلاصه شده به شرح زیر بیان کرد:

منبعی سرشار از آنتی‌اکسیدان

ضد پیری

بهبود سلامت پوست

بهبود سلامتی دهان

ضد سرطان

مفید برای دیابت

ضد باکتری

بهبود مشکلات قلب و عروق

کاهش وزن

رفع سر درد

بهبود سلامت کبد

و ...

در ادامه خواص چای سفید را توضیح می‌دهیم.

 

محافظ در برابر بیماری‌های قلبی

پلی‌فنول‌های موجود در چای سفید ممکن است از راه‌های مختلفی به کاهش خطر بیماری قلبی کمک نمایند. پلی‌فنول‌ها ممکن است به آرامش رگ‌های خونی کمک کنند.

بیشتربخوانید:

خواص چای سفید

 

 

 

 

محافظت از دندان‌ها

می‌تواند در برابر باکتری‌ها کمک کند، زیرا منبع خوبی از فلوراید، آنتی‌اکسیدان‌ها و تانن‌ها است. این ترکیب از مولکول‌ها می‌تواند با مبارزه با باکتری‌ها و قند به تقویت دندان‌ها کمک کند.

 

مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد

پلی‌فنول‌هایی مانند آن‌هایی که در چای سفید وجود دارد، ممکن است خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهند که با بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سندرم متابولیک مرتبط است.

 

جلوگیری از پوکی استخوان

رادیکال‌های آزاد و التهاب مزمن ممکن است پوکی استخوان را تسریع کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سفید به مهار سلول‌های تجزیه‌کننده استخوان کمک می‌کند؛ به گونه‌ای که این مواد در چای سفید نسبت به انواع دیگر چای فراوان‌تر است. هنوز نیاز به انجام مطالعات بیشتری در مورد فواید چای سفید برای چرخه قاعدگی، غده تیروئید و روده بزرگ وجود دارد.

 

جلوگیری از سرطان

مطابق با تحقیقات اخیر، چای سفید می‌تواند در مبارزه با سرطان، به ویژه سرطان ریه، نقش مهمی ایفا کند. ترکیبات موجود در چای سفید به عنوان مواد ضد سرطانی عمل می‌کنند و ممکن است در جلوگیری از ایجاد آپوپتوز یا مرگ سلول‌های سرطانی مؤثر باشند. این خاصیت مانع از رشد سلول‌های سرطانی جدید می‌شود. علاوه بر این، چای سفید دارای خصوصیات ضد عفونی است و تحقیقات برای کشف خواص ضد سرطانی آن در برابر دیگر انواع سرطان ادامه دارد.

 

بهبود عملکرد کبد

چای سفید دارای مواد مغذی است که به سلامت بدن کمک می‌کند و خاصیتی ضد باکتری دارد. یکی از این مواد مغذی موجود در چای سفید، کاتچین است. حال این کاتچین موجود در چای سفید در جلوگیری از بیماری هپاتیت و درگیر شدن کبد بسیار مفید خواهد بود، البته باید توجه داشته باشید  که مصرف بیش از حد هر چیزی مناسب نیست، چای سفید نیز از این قاعده مستثنا نیست. مصرف بیش از حد چای سفید باعث سمی شدن کبد شده و ممکن است عملکرد کبد را دچار مشکل کند.

 

کمک به بیماران دیابتی

مطالعات نشان داده‌اند که چای سفید می‌تواند به بهبود وضعیت بیماران مبتلا به دیابت کمک کند. مصرف این چای می‌تواند در کاهش تشنگی شدید، پایین آوردن سطح گلوکز خون و تحریک ترشح انسولین مؤثر باشد. این خواص می‌توانند به تنظیم سطح قند خون در بیماران دیابتی کمک کنند.

 

سلامت دهان و دندان

چای سفید منبع غنی فلوراید، کاتچین و تانن است. ترکیبات موجود در چای سفید می‌توانند با باکتری‌ها مبارزه کرده و در تقویت دندان‌ها مؤثر باشند. فلوراید می‌تواند در برابر حملات اسیدی از سطح دندان‌ها محافظت کند و از ایجاد حفره و پوسیدگی ممانعت به عمل می‌آورد. کاتچین‌ها نیز می‌توانند از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنند. تانن‌ها نیز دیگر پلی‌فنل‌هایی هستند که در متوقف کردن رشد باکتری‌ها تاثیرگذارند و در چای سفید یافت می‌شوند.

 

ضد باکتری

خاصیت ضد باکتری بودن چای سفید باعث می‌شود تا بدن در برابر میکروب و باکتری حفظ شود. این چای نه تنها سیستم ایمنی ما را نسبت به بیماری قوی‌تر می‌کند، بلکه از بیماری‌های پوستی که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود نیز جلوگیری می‌کند.

 

مبارزه با پیری پوست

با افزایش سن کاملاً طبیعی است که پوست شل می‌شود و چروک‌های روی آن افزایش می‌یابد، اما عوامل محیطی نیز می‌توانند در آسیب به پوست و افزایش روند پیری مؤثر باشند؛ مثلاً اشعه ماورا بنفش خورشید می‌تواند آسیب جدی به پوست وارد کند و با افزایش التهاب سلول‌های پوستی را تخریب نماید. خواص چای سفید به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی باعث می‌شود تا به خوبی با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و در حفظ سلامت پوست و کمک به حفظ خاصیت ارتجاعی آن مؤثر واقع شود.

 

کاهش فشار خون بالا

چای سفید به طور طبیعی فشارخون‌تان را پایین می‌آورد و به شما کمک می‌کند تا در برابر عوارض جانبی داروهای کاهنده فشارخون که همان دِهیدراته شدن است در امان باشید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سفید باعث کاهش فشارخون و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شوند.

 

نحوه مصرف

چای سفید از لطیف‌‌ترین دمنوش‌ها است و طعمی ملایم دارد، بنابراین برای دم‌کردن چای سفید باید آب را به جوش بیاورید و صبر کنید تا از جوشیدن بیفتد. به ازای هر نفر یک قاشق چای‌خوری، برگ چای سفید در قوری بریزید و نهایتاً قوری را با آب داغ پر کنید. قوری را روی حرارت کتری یا اجاق (به‌صورت غیرمستقیم) بگذارید تا برای 5 دقیقه دم بکشد.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان