درخواست واعظ مشهور از امام حسین(ع) درباره شمر!

استاد شیخ حسین انصاریان در کتاب «آئین اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا» نکات جالبی درباره حال و رفتار بزرگان در نسبت با امام حسین(ع) نوشته است.

درخواست واعظ مشهور از امام حسین(ع) درباره شمر!

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، به نقل از کتاب «آئین اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا» اثر حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان آمده است:

ملاآقا دربندی واعظ متبحر و مشهوری بود که به‌خاطر علاقه و عشق وافر به حضرت سیدالشهدا (ع) زبانزد خاص و عام بود. او آنقدر شیفته عزاداری بر سیدالشهدا (ع) بود که در خواندن مصائب کربلا یا شنیدن آن از کثرت گریه و ناله، به حالت غش و بی‌هوشی می‌افتاد.

در حالات ایشان نوشته‌اند که در اقامه مصیبت حضرت سیدالشهدا (ع) اهتمام فراوانی داشت و بر آن مواظبت می‌نمود. در این ‌امر به‌گونه‌ای بود که در بالای منبر از شدت گریه غش می‌کرد؛ در روز عاشورا لباس‌های خود را از بدن در می‌آورد و پارچه‌ای به خود می‌بست و خاک را به سر می‌ریخت و گِل به بدن می‌مالید و با همان شکل و صورت بر منبر می‌رفت و روضه‌خوانی می‌کرد.

وی شش‌ماه در سال را در ایران و شش‌ماه دیگر را در شهر کربلا به‌سر می‌برد. در مدتی که در کربلا می‌زیست، هر روز و شب به حرم مطهر سالار شهیدان (ع) مشرف می‌شد و با گریه و ناله، از حضرت امام حسین (ع) می‌خواست که مبادا قیامت از گناه شمر بگذرد و او را مورد عفو و بخشش قرار دهد؛ زیرا عقیده داشت حضرت امام حسین (ع) از چنان محبتی نسبت به دیگران برخوردار است که امکان دارد در قیامت، از قاتل خود در کمال بزرگواری و کرامت گذشت کند!

این ‌خطیب شناخته‌شده می‌گوید در مکتب امام حسین (ع)، اشک و عزا معیار و ملاک انسانیت است و اشک در آئین حسینی چشمه جوشان حریت و آزادگی و نماد و پرتویی از دلدادگی و شدت درستی و علاقه است و در روایات اصیل اسلامی، آن‌چنان به اشک توصیه و سفارش شده که گویی اشک در عزای امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش خود یک اندیشه و مکتب منحصر به فرد است.

شیخ‌حسین انصاریان سال گذشته، منبر جلسات صبح‌های محرم خود (1402) در حسینیه هدایت را به موضوع فلسفه اشک و چرایی گریه بر امام حسین (ع) اختصاص داده بود. کتاب «آئین اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا» هم دربرگیرنده چکیده سخنرانی‌های وی در محرم 1388 در مسجد سیدعزیزالله تهران است. در این ‌کتاب علاوه بر فلسفه اشک و عزاداری برای سیدالشهدا (ع)، مطالبی درباره حضور امام حسین (ع) در عالم پس از مرگ و حمایتش از شیعیان و عاشقانش است.

کتاب پیش‌رو 2 بخش اصلی دارد که فصل‌های مختلفی را در خود جا داده‌اند. بخش اول، «منزلت امام حسین (ع) و یاران و خاندان گرامی ایشان» و بخش دوم هم «آئین اشک و عزا» است. در بخش اول مخاطب با این ‌موضوعات روبروست: منزلت امام حسین (ع)، الگوهای رفتاری و اخلاقی حضرت سیدالشهدا (ع)، حقایقی توحیدی از امام حسین (ع)، منزلت یاران و خاندان سیدالشهدا (ع)، قمر بنی‌هاشم عبد صالح خدا.

در دومین بخش کتاب هم این ‌فصول درج شده‌اند: اشک تمام موجودات در عزای سیدالشهدا (ع)، سعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا (ع)، ارزشمندترین اشک‌ها، اهمیت عزاداری بر سیدالشهدا (ع)، حرارت شور حسینی در جان شیعیان.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر