با این رژیم غذایی با آلزایمر مقابله کنید

یک مطالعه پیشگامانه ارتباط میان رژیم کتوژنیک و کاهش احتمال از دست دادن حافظه را نشان می‌دهد.

با این رژیم غذایی با آلزایمر مقابله کنید

به گزارش خبرآنلاین،مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس نشان می‌دهد که رژیم کتوژنیک با تقویت حافظه و عملکردهای شناختی از طریق افزایش میزان بتا هیدروکسی بوتیرات (BHB)، آلزایمر در مراحل اولیه را در موش‌ها به تاخیر می‌اندازد. این مطالعه نیز می‌تواند نتایجی را در مورد مدیریت اختلالات شناختی خفیف در انسان ارائه دهد.

ایسنا در خبری نوشت:رژیم کتوژنیک، یک رژیم کم کربوهیدرات، پرچرب و پروتئین متوسط ‌است که متابولیسم بدن را به جای استفاده از گلوکز به عنوان منبع اصلی سوخت، به سوزاندن چربی و تولید کتون برای انرژی تغییر می‌دهد. پیش از این، محققان دانشگاه کالیفرنیا دیویس کشف کرده بودند که موش‌ها با رژیم‌های کتوژنیک 13 درصد بیشتر عمر می‌کنند.

در این مطالعه دانشمندان دریافتند که رژیم کتوژنیک به طور قابل توجهی مراحل اولیه از دست دادن حافظه مرتبط با آلزایمر را در موش‌ها به تاخیر می‌اندازد. این از دست دادن زودهنگام حافظه با اختلال شناختی خفیف در انسان که پیش از بیماری آلزایمر کامل ظاهر می‌شود، قابل مقایسه است.

یافته‌های کلیدی در مورد آلزایمر و کتوژنز

پژوهشگران دریافتند که مولکول بتا هیدروکسی بوتیرات یا BHB، نقشی اساسی را در جلوگیری از کاهش زودهنگام حافظه ایفا می‌کند. در رژیم کتوژنیک، میران این مولکول تقریباً هفت برابر افزایش می‌یابد.

Gino Cortopassi، بیوشیمیست و فارماکولوژیست دانشکده دامپزشکی دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: داده‌های موجود از این ایده حمایت می‌کنند که به طور کلی رژیم کتوژنیک، و به‌طور خاص BHB، اختلالات شناختی خفیف را به تأخیر می‌اندازد و در نتیجه ممکن است ابتلا به بیماری آلزایمر را به تاخیر بیاندازد.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که داده‌های موجود از بین رفتن بیماری آلزایمر به‌طور کامل را با این رژیم تایید نمی‌کنند.

مزایای BHB در عملکرد شناختی

در این مطالعه، دانشمندان به موش‌ها به اندازه کافی BHB دادند تا مزایای استفاده از رژیم کتو به مدت هفت ماه را مشاهده کنند.

پس از آن، Izumi Maezawa، استاد آسیب شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا دیویس، گفت: ما توانایی‌های شگفت‌انگیز BHB را برای بهبود عملکرد سیناپس‌ها، ساختارهای کوچکی که تمام سلول‌های عصبی مغز را به هم متصل می‌کنند، مشاهده کردیم. وقتی سلول‌های عصبی بهتر به هم متصل شوند، مشکلات حافظه در اختلال شناختی خفیف بهبود می‌یابد.

BHB به عنوان مکمل برای انسان نیز موجود است و به نظر می‌رسد که رژیم کتو برای زنان بیشتر از مردان مفید است و منجر به سطوح بالاتر BHB در زنان می‌شود.

Cortopassi می‌گوید: اگر نتایج بدست آمده از این پژوهش بر روی انسان‌ها نیز صدق کند، جالب و موثر خواهد بود، زیرا زنان، به‌ویژه آن‌ دسته از زنانی که دارای ژن ApoE4 هستند، به‌طور قابل‌توجهی در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند.

تیم تحقیقاتی نسبت به تأثیر احتمالی این رژیم بر پیری سالم خوشبین است و قصد دارد با مطالعات آتی بیشتر به این موضوع بپردازد.

یافته‌های این پژوهش به تازگی در مجله Nature Group Communications Biology منتشر شده است.

233217