ثبت ۱۲ مورد فرزندخواندگی طی سه ماهه سال جاری در کرمانشاه

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از ثبت ۱۲ مورد فرزندخواندگی طی سه ماهه سال جاری در استان خبر داد.

ثبت 12 مورد فرزندخواندگی طی سه ماهه سال جاری در کرمانشاه

بهزاد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: فرزندخواندگی فرایندی است که در آن رابطه والد فرزندی به صورت قانونی، عاطفی و اجتماعی بین کودک و زوجین متقاضی فرزندخواندگی برابر قانون 92 در قالب حکم فرزندخواندگی برقرار می‌شود.

وی افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه http://adoption.behzisti.net درخواست خود را ثبت کنند و فرآیند فرزندخواندگی براساس سامانه انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، با اشاره به هدف از راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی تصریح کرد: سامانه فرزندخواندگی به منظور تسهیل روندکار، یکسان سازی و شفافیت کار، تسریع در فرآیند فرزندخواندگی، آگاهی بخشی به متقاضیان و حذف موارد سفارشی راه‌اندازی شده است که بر اساس آن می‌توان احقاق حق هر متقاضی را به‌ صورت‌ واضح بررسی کرد.

وی گفت: مراحل فرزندپذیری در سازمان بهزیستی شامل ثبت درخواست در سامانه فرزندخواندگی، بررسی درخواست توسط بهزیستی شهرستان و تکمیل پرونده متقاضیان توسط بهزیستی شهرستان است.

شهبازی با بیان اینکه کمیته فرزندخواندگی هر ماه یک الی سه بار براساس شرایط و پرونده‌های موجود برگزار می‌شود،گفت: اولویت‌های واگذاری فرزند به متقاضیان فرزندخواندگی شامل اولویت اول؛ زوجین بدون فرزند از جمله همه افراد متقاضی که پنج سال از زندگی مشترک خود را سپری کرده و صاحب فرزند نشده‌اند و زوجینی که کمتر از پنج سال از ازدواج‌شان گذشته و با ارائه مدارک پزشکی صاحب فرزند نشده‌اند، اولویت دوم؛ زنان و دختران مجرد و اولویت سوم؛ زوجین دارای فرزند است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تقاضا برای فرزند دختر بیشتر است، بیان کرد: در سامانه فرزندخواندگی استان تا تیرماه تعداد 147 پرونده متقاضیان در دست اقدام جهت تعیین تکلیف است که بیشترین تقاضا متقاضیان در رده اول برای کودکان شیرخوار و در رده دوم فرزندان گروه سنی سه الی پنج سال هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان این موضوع که تعداد متقاضیان نسبت به کودکان بیشتر است، عنوان کرد: باید بهترین سرپرست به منظور تامین منافع عالیه کودکان انتخاب شود، به همین منظور کمیته فرزندخواندگی استان بر اساس مدارک شناسایی، تحصیلی، شغلی و مالی متقاضیان، نظریه سازمان پزشکی قانونی، استعلام اداره تشخیص هویت، نظریه مشاوران فرزندپذیری، مصاحبه با متقاضیان و تطابق آن‌ها با مقررات جاری، راجع به صلاحیت متقاضیان اظهار نظر کرد، ممکن است با وجود پذیرش تقاضا نامه و معرفی به سازمان پزشکی قانونی، اداره تشخیص هویت، مراکز مشاوره در هر مرحله صلاحیت متقاضیان مورد تایید قرار نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست سال 12 مورد فرزندخواندگی در استان کرمانشاه انجام شده است.

شهبازی تصریح کرد: دوره‌های آموزشی برای خانواده‌های متقاضی فرزند به صورت کارگاهی شامل: فرزند پذیری. تربیت فرزند، سبک‌های دلبستگی و بیان واقعیت یا به صورت انفرادی توسط مراکز مشاوره فرزندپذیری آموزش دیده، انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: پنج مرکز شبه خانواده شامل خانه نوباوگان ، خانه‌های کودکان و نوجوانان، یک مرکز شیرخوار در استان فعال است، در مراکز آموزش‌هایی از جمله خود مراقبتی، مهارت‌های زندگی، ارتباطی، فنی و حرفه‌ای، هنری به منظور توانمندسازی فرزندان با توجه به سن و نیاز گروه سنی آموزش داده می شود.

شهبازی مطرح کرد: سازمان بهزیستی براساس اصول 21 و 29 قانون اساسی متولی رسیدگی به امور کودکان بی‌سرپرست و فاقد سرپرست است. این سازمان همواره در تلاش است شرایط بازپیوند به محیط خانواده و یا ورود به خانواده جایگزین را به صورت موقت یا دائم برای کودکان مهیا کند، با این حال درصدی از این کودکان پس از پذیرش سرپرستی تا رسیدن به سن قانونی فرصت بازگشت به مراقبت در بستر خانواده را نمی‌یابند.

این مقام مسئول در پایان گفت: فرزند تحت سرپرستی سازمان بهزیستی پس از رسیدن به سن 18 سالگی به تشخیص تیم مراقبت، تایید کمیته شبه خانواده شهرستان و استان با اخذ دستور قضایی وارد فرآیند ترک مراقبت شده و انتقال به زندگی مستقل را در پیش می‌گیرند.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر