ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی در نشست سخنگوی وزارت خارجه

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه به همراه سه تن از معاونان وزارت خارجه به منظور ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم برگزار شد.

ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی در نشست سخنگوی وزارت خارجه

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا نشست خبری امروز (دوشنبه) «ناصر کنعانی» در محل نمایشگاه «یک هزار و بیست روز تلاش جهادی: فرازهایی از دستاوردهای‌ سیاست خارجی دولت سیزدهم در 1020 روز» برگزار شد.

در این نشست همچنین سه تن از معاونان وزارت امور خارجه از جمله «علیرضا بیکدلی» معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه، «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی و «رضا نجفی» معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه برای ارائه گزارش عملکرد خود حضور داشتند.

معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور؛ معاونت مردمی وزارت خارجه

«علیرضا بیکدلی»، معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور در این نشست با تشریح بخشی از وظایف معاونت زیر مجموعه خود گفت:  ما در این معاونت با مردم در ارتباط هستیم. در واقع ما در معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور ، معاونت مردمی وزارت خارجه هستیم.

وی با اشاره به فعالیت بخش کنسولی در نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور گفت: ما با استفاده از ابزار کنسولی در روابط با کشورهای موثر هستیم.

صدور یک میلیون و 660 هزار روادید برای سفر اتباع خارجی به ایران

بیکدلی با بیان این که در  سال 1402 در حوزه صدور و تجدید گذرنامه ایرانیان خارج از کشور، حدود  200 هزار گذرنامه صادر کرده‌ایم، گفت: در سال گذشته یک میلیون و 660 هزار روادید برای اتباع خارجی برای سفر به ایران صادر کرده‌ایم ، 12 هزار برگه عبور نیز برای ایرانیان که در سفر گذرنامه خود را گم کرده‌اند صادر کردیم که پس از هنگام ورود به کشور اقدام به دریافت گذرنامه کنند.

وی گفت: در زمینه دیپلماسی زیارت فعالیت قابل توجهی داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم که سفر زائران خارجی برای سفر به شهرهای زیارتی و مذهبی ایران را تسهیل کنیم.

76 سوال نمایندگان مجلس از شهید امیرعبداللهیان

بیکدلی با اشاره به ارائه خدمات کنسولی از سوی وزارت خارجه به هنرمندان و ورزشکاران جهت سفر به خارج به منظور شرکت در رویدادها و مسابقات بین‌المللی گفت: طی این سه سال ، 76 سوال از سوی نمایندگان مجلس از شهید امیرعبداللهیان در ارتباط با روابط خارجی پرسیده شده است که حدود 2 سوال آن به صحن علنی مجلس کشیده شد که در آن جلسات نیز نمایندگان پرسش کننده از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

وی همچنین گفت: 111 تذکر کتبی و 67 تذکر شفاهی در این مدت از سوی نمایندگان مجلس در ارتباط با وزارت خارجه و مسائل مرتبط با آن داشته‌ایم.

بیکدلی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به اقدامات انجام  شده از سوی وزارت خارجه برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: حفظ هویت ایرانیان، تسهیل سفر ایرانیان به خارج از کشور و حمایت از آنها در کشور محل سکونت‌شان از جمله اهداف و برنامه‌های ما در این ارتباط بوده است.

وی همچنین گفت: در این مدت 2 بار نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور برگزار شد.

بیکدلی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که حدود پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

معاون کنسولی وزارت خارجه با ارائه گزارشی در مورد پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور از سوی معاونت زیر مجموعه‌اش گفت: الان 2 حاجی بازداشت شده در عربستان داریم که یک نفر از آنها به خاطر جرایم عمومی بازداشت شده است  و  یک نفر « محمد خزائی» نیز به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای  بازداشت شده است.

وی در تشریح اقدامات انجام شده برای پیگیری وضعیت محمد خزائی گفت: در این ارتباط پنج یادداشت ارسال کرده‌ایم و اخیرا نیز  مدیر کنسولی وزارت خارجه با سفیر عربستان در ارتباط با وضعیت آقای خزائی دیدار داشته‌اند.

3 هزار زندانی ایرانی در ترکیه

بیکدلی گفت: تعداد زندانیان ایران خارج از کشور به غیر از ترکیه 700 نفر هستند و متاسفانه در حال حاضر 3 هزار زندانی در ترکیه داریم.

پیگیری‌ها برای آزادی «محمدرضا نوری»

این مقام وزارت خارجه در مورد آخرین پیگیری‌ها برای آزادی «محمدرضا نوری» شهروند بازداشت شده ایران در عراق اظهار کرد: برای آزادی محمدرضا نوری که در عراق در بازداشت است، تلاش‌های گسترده‌ای از سوی سفیر ایران در عراق انجام شده است و در مرکز، ملاقات‌های متعددی با خانواده ایشان داشته‌ایم. من خودم سه بار با پدر این زندانی دیدار داشتم و امور مربوط به آزادی ایشان در دست پیگیری است.

وی تصریح کرد: دولت عراق  همکاری‌هایی را در زمینه رسیدگی به وضعیت ایشان داشته و حتی اجازه دادند پزشک به داخل زندان ببریم تا مشکل پیش آمده  برای ایشان در حوزه سلامت برطرف ‌شود .

بیکدلی تصریح کرد: دولت عراق در ارتباط با وضعیت ایشان وعده‌هایی دادند و امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادی این شهروند ایرانی باشیم.

وی همچنین با بیان این که با بیشتر از 53 کشور جهان موافقتنامه انتقال محکومان داریم در پاسخ به سوالی گفت: تعدادی از ایرانیان به بهانه واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در زندان به سر می‌برند و تلاش‌های ما برای پیگیری وضعیت و آزادی آنها در جریان است.

در ادامه این نشست، «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به وظایف این معاونت گفت: معاونت اقتصادی سه سال نیست که فعالیت می‌کند؛ بلکه از  همان سال‌های ابتدایی انقلاب این قسمت با اسم‌های مختلف در وزارت خارجه فعالیت می‌کرده است.

صفری در تشریح فعالیت این معاونت گفت: ایجاد درآمدزایی ارزی برای کشور ، ایجاد شغل ، افزایش و تسهیل تبادلات تجاری کشور در حوزه اقتصادی و... از جمله اهداف معاونت دیپلماسی اقتصادی بوده است.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر