اصول تغذیه پریودی و بایدها و نبایدهای تغذیه در این دوران

آیا شما خانم های زیبا هم با مشکل درد های قاعدگی درگیر هستید؟ آیا به رژیم غذایی خود توجه داشته اید؟ برای کاهش دردهای قاعدگی، بهتر است در این دوران غذاهای سالم و طبیعی بخورید و در ازای استفاده از غذاهای شور و تند، میوه و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

اصول تغذیه پریودی و بایدها و نبایدهای تغذیه در این دوران

دوره عادت ماهیانه برای هر سالی از زنان به گونه ای است که لایه داخلی رحم با چسبیدن فولیکول های غالب به بیرون از واژن ریزش می کند. در نتیجه با رعایت اصول تغذیه پریودی می توان از پیشآمد نشانه های خونریزی و درد های حاصل شده تا اندکی پیشگیری کرد. برای آشنایی با این اصول صحیح تا پایان مقاله همراه بمانید.

با تغذیه از مواد غذایی سالم و متنوع در طول 7 روز طبیعی قاعدگی، عموما خلق و خوی رفتاری افراد بهبود پیدا می کند و عوارض ناشی از ان چون تغییرات هورمونی کاهش پیدا کرده و در نتیجه به افزایش سطح انرژی موجب می شود.

اصول تغذیه پریودی چگونه است؟

مواد مغذی سالم برای بهبود سلامتی زنان در دوره قاعدگی؛

اصول تغذیه پریودی چگونه است؟

آهن:

تمام خانم ها با رسیدن به هر دوره قاعدگی بیش از اندازه درگیر خونریزی های شدید می شوند که این خونریزی ها نشان از افت شدید عنصر آهن دارد. برای جبران آهن از دست رفته می توان از مکمل های آن استفاده کرد. این جبران به افزایش سطح انرژی، تنظیم چرخه قاعدگی و کاهش خونریزی های شدید کمک می کند.

ویتامین B12:

ویتامین B12 با تولید بیشتر گلبول های قرمز تمامی خستگی ها و ضعف دوره پریودی را از بین می برد و موجب شادابی، تقویت انرژی و بهبود خستگی ها می شود.

ویتامین B6:

ویتامین B6 با تولید هورمون دوپامین به بهبود تغییرات جسمی و روحی کمک می کند. برای دریافت بیشتر ویتامین B6 به مصرف قرص ها، مکمل های غذایی و تغذیه از مواد غذایی آن بپردازید.

ویتامین D:

آنچه که محققان ثابت کرده اند این است که ویتامین دی، تمامی درد های دوره پریودی را تا 41 درصد کاهش می دهد. چون ویتامین D عنصری بسیار تاثیر گذار در فرآیند کاهش درد عادات ماهیانه می باشد.

ویتامین E:

پیشنهاد می شود که تمامی خانم ها پیش از شروع دوره قاعدگی خود مصرف ویتامین ای را اولویت داشته باشند تا پس از آن درد و خونریزی شدیدی را احساس نکنند.

ویتامین K:

اگر در هر دوره، قاعدگی سنگینی را تجربه می کنید توصیه می شود که مصرف ویتامین K را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

این ویتامین خونریزی های شدید را به کاهش می رساند و در انواع مواد غذایی چون سبزیجات برگ سبز، زغال اخته، پنیر و تخم مرغ وجود دارد.

میوه ها:

میوه ها با داشتن آب فراوان درون خود موجب می شوند تا با مصرف همواره هیدراته باقی بمانید. میوه هایی چون هندوانه و خیار که درصد بسیاری از آب را به خود اختصاص داده اند باعث می شوند که میل کمتری به مصرف مواد قندی داشته باشید با این حال سطح گلوکز خونی کنترل می شود.

بهترین میوه ها در تغذیه پریودی؛

  1. میوه های شیرین چون سیب و انگور برای تامین گلوکز مورد نیاز بدن و کنترل هوس
  2. میوه های سرشار از آب چون هندوانه، خربزه، پرتقال، خیار و توت فرنگی برای تامین آب مورد نیاز بدن و پیشگیری از اشکالات خستگی، نفخ و استرس
  3. مرکباتی چون لیمو، پرتقال، لیمو ترش و گریپ فروت برای تنظیم خلق و خوی رفتاری و داشتن احساس بهتر
  4. میوه های مفید برای سلامت روده چون موز برای بهبود عملکرد اعصاب، دستگاه گوارش و روده به علت داشتن پتاسیم بالا

سبزیجات برگ سبز:

کاهش سطح عنصر آهن در بدن با خونریزی های شدید قاعدگی موجب می شود تا نشانه هایی چون ضعف، خستگی، سرگیجه و بدن درد را تجربه کنید.

رعایت اصول تغذیه پریودی چون سبزیجات برگ های سبز ( اسفناج و کلم پیچ ) به تعادل سازی سطح دریافت آهن بدن کمک می کند.

ماهی:

عموما بیشتر خانم ها با ورود به دوره قاعدگی درگیر نوسانات رفتاری و افسردگی های خفیف می شوند. امگا 3 موجود در ماهی به کاهش نشانه های تعریف شده کمک می کند در نتیجه بهتر است برای کاهش درد های آزار دهنده مصرف ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا کمبود پروتئین، آهن و اسید های چرب تامین شود.

شکلات تلخ:

میل خانم ها به مصرف شیرینی هایی چون شکلات در دوره های قاعدگی بی اندازه افزایش پیدا می کند. به این منظور بهتر است برای کنترل سطح گلوکز خونی، شکلات تلخ که دارای آهن و منیزیم است را در برنامه رژیمی خود قرار دهید.

آجیل:

تمام دانه های آجیل با داشتن اسید های چرب امگا 3 و پروتئین های مفید کمک می کنند تا همیشه شاداب بمانید و انرژی لازم را برای انجام فعالیت های بدنی داشته باشید.

متخصصان ورزش و رژیم غذایی باور دارند که دانه هایی از بادام زمینی و بادام هندی کمک می کنند که درد های پریودی مسیر کاهشی داشته باشند.

عدس و لوبیا:

آیا تمامی حبوبات موجب ایجاد نفخ در بدن می شوند؟ بله اما اگر به درستی پخته شوند با سرشار پذیری از پروتئین های مفید خود می توانند به عنوان بهترین تغذیه و منبع انرژی به شمار آورده شوند. با این حال ضعف و خستگی های شکل دهنده از دوره پریودی در بدن زنان کاهش پیدا می کنند.

ماست:

ماست که تعریفی از لبنیات مفید برای من محسوب می شود، تاثیرات بسیاری در برخورد با عفونت های باکتریایی، قارچی و حفظ باکتری های مفید واژن ایفا می کند پس مصرف این منبع غنی از پروبیوتیک را فراموش نکنید.

آب:

با مصرف آب دیگر خبری از سر درد های دوره پریودی در کار نخواهد بود.

به این منظور بهتر است روزانه 6 تا 8 لیوان از آب را در چرخه رژیم غذایی خود قرار دهید.

تخم مرغ:

با مصرف تخم مرغ، ویتامین های گروه B، اسید های چرب مفید، آهن، مواد مغذی حل شده در چربی و پروتئین های ضروری به آسانی جذب بدن خواهند شد.

این ماده غذایی با ارزش در کاهش درد های پریودی تاثیر گذار است اما اگر معده شما با حساسیت خاص درگیر می شود بهتر است مصرف آن را برای خود محدود کنید تا درگیر عوارض نفخ و سوزش سر دل نشوید.

رعایت اصول تغذیه پریودی با دوری از غذا های چرب

بلغور:

بلغور یا همان جوی دو سر سرشار از عناصری چون کلسیم، ویتامین های گروه B، ویتامین های گروه A و آهن است که می تواند در کاهش درد های پریودی ( درد های پیش از قاعدگی ) موثر واقع شود.

در دوران عادات ماهیانه مصرف چه مواد غذایی ای ممنوع است؟

غذا های تند و شور:

با شروع قاعدگی هر ماهه، زنان میل به خوردن غذا های تند و شور می کنند. اما اصلا انتخاب درستی نبوده چون در برخی از آن ها موجب شکل گیری عوارضی چون معده درد، اسهال و حالت تهوع می شود.

تغذیه از مواد غذایی شور اشکال نفخ را ایجاد می کند که دوره قاعدگی شما را با مشکل همراه می سازد.

به این منظور تغذیه از مواد غذایی شور، تند و فرآوری شده در کارخانه ها با مقادیر زیاد از سدیم همراه است که بهتر است در مصرف آن ها پرهیز داشته باشید.

قهوه:

اگر جز دسته ای از خانم ها هستید که به مصرف قهوه اعتیاد دارید، بهتر است بدانید این ماده نفخ و سر درد را در زمان پریودی افزایش می دهد. از دیگر مشکلات دردسر ساز مصرف قهوه؛ بروز اشکالات گوارشی، اسهال و مشکلات روده ای است.

گوشت قرمز:

باور به نظریه ای که اشاره به افزایش آهن با مصرف گوشت قرمز دارد کاملا درست است. اما اگر افراطی صورت بگیرد دیگر فایده ای نداشته که هیچ بلکه موجب گرفتگی و درد های بیشتر قاعدگی می شود.

گوشت قرمز، پروستاگلاندین بالایی داشته که حتی در زمان پریودی رشد بیشتری پیدا می کند و این رشد موجب تخریب رحم و گرفتگی های عضلات دیواره رحم می شود.

غذا های پر چرب:

تغذیه از خوراکی های پر چرب چون فست فود ها اشکال افزایش التهاب و درد های قاعدگی را پیش می آورد. بنا به این دلیل هرگز به خانم ها مصرف غذا های چرب توصیه نمی شود.

شیرینی ها:

اگر مصرف مواد غذایی شیرین به اندازه باشد، مشکلی را پیش نمی آورد اما اگر مصرف افراطی صورت بگیرد باعث ایجاد مشکلاتی چون تشدید نوسانات خلقی، افزایش درد و خونریزی می شود. بهتر است برای جبران شیرینی، انواع میوه ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

رعایت اصول تغذیه پریودی با دوری از شیرینی ها

تنقلات:

تنقلاتی چون چیپس و پفک به هر علتی برای بدن مضر هستند برای جبران بهتر است از انواع دانه های آجیل تغذیه نمایید.

الکل:

الکل هم مثل تنقلات اصلا پیشنهاد خوبی برای سلامتی تمام افراد نیست. الکل با ایجاد کم آبی؛ سر درد و نفخ را بیشتر می کند و موجب حالت تهوع و اسهال می شود.

آشنایی با بهترین دمنوش ها برای رعایت اصول تغذیه پریودی

از نشانه های دوران عادت ماهیانه برای هر خانمی می توان به گرفتگی های شکمی، نفخ، دل پیچه و حالت تهوع اشاره کرد. جدای از رعایت رژیم غذایی می توانید از انواع دمنوش ها برای کاهش درد های خود استفاده نمایید.

بهترین دمنوش ها شامل:

دمنوش زنجبیل؛ زنجبیل خاصیت ضد التهابی داشته که تمامی درد های عضلانی را از بین می برد.

دمنوش نعناع؛ بهترین دمنوشی که می تواند تمام نشانه های پریودی و نشانه های پس از پریودی چون درد های شکمی، حالت تهوع و اسهال را از بین ببرد دمنوش نعنا است.

دمنوش بابونه:

دمنوش بابونه هم درد های پریودی را از بین می برد و هم موجب آرامش اعصاب و رحم می شود.

این دمنوش با کاهش انقباض های شکمی، استرس و خواب بهتری را به خانم ها هدیه می دهد.

پس پیشنهاد می شود که مصرف روزانه از دمنوش گل بابونه را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

در پایان مقاله اصول تغذیه پریودی توصیه می شود تا به مطالعه لینک های درمان خانگی درد پریودی، ورزش برای کاهش درد پریودی و درمان خانگی اختلالات قاعدگی بپردازید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر