نشریه روزانه سپاه: اقتصاد ایران به همزیستی نسبی با شوک‌های امنیتی و سیاسی رسیده /در شرایط شوک‌های نظامی و امنیتی مردم باید از هجوم به بازارها بپرهیزند

نشریه خبرها و تحلیل‌ها متعلق به معاونت سیاسی سپاه پاسدران، در یادداشتی نوشت با اشاره به تاثیر شوک‌های نظامی و امنیتی بر اقتصاد، نوشت: بخش مهمی از کنترل بازار و اقتصاد بر عهده مردم بوده و آنها باید در این زمینه نقش اساسی خود را در کنترل مصرف، پرهیز از هجوم به بازارها و منابع، رعایت انصاف و غیره ایفا کنند.

نشریه روزانه سپاه: اقتصاد ایران به همزیستی نسبی با شوک‌های امنیتی و سیاسی رسیده /در شرایط شوک‌های نظامی و امنیتی مردم باید از هجوم به بازارها بپرهیزند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشریه روزانه معاونت سیاسی سپاه پاسداران در مطلبی با عنوان «الزامات اقتصادی تنبیه متجاوز»، نوشت: «در حال نزدیک شدن به ساعت صفر خونخواهی از عاملان ترور شهید هنیه هستیم. بدیهی است بار اصلی تحقق این خواست مردمی، بر دوش ساختار نظامی کشور است».

بنا بر روایت وبسایت بصیرت، در ادامه این یادداشت آمده «اما مدیریت و پشتیبانی از آن، وظیفه و رسالتی تعیین‌کننده بوده و مترتب بر همه بخش‌ها و اجزای حاکمیت و به ویژه مردم است.‌ یکی از مهم‌ترین بخش‌های پشتیبان‌کننده، حکمرانی اقتصاد کشور است که برعهده دولت بوده و باید شرایطی باثبات و پایدار را در کشور فراهم کند.»

این یادداشت افزوده است: «عطف به این موضوع بسیار مهم، توجه به چند نکته اساسی ضروری به نظر می‌رسد:

چنانکه نگاشته شد، بخش بسیار مهمی از ثبات و پایداری اقتصادی بر عهده دولت است. در واقع، همه وزارت‌خانه‌ها، به ویژه وزارت‌خانه‌های مرتبط با بازار و اقتصاد باید آرایش جنگی بگیرند و نظارت و مدیریت بر بازار باید تقویت و تشدید شود. در این بین، نقش بانک مرکزی به منزله  قرارگاه مرکزی جنگ اقتصادی، بی بدیل است. این نقش از حیث کنترل نرخ ارز به عنوان لنگرگاه انتظارات تورمی کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

البته باید بانک مرکزی را از حیث تعدیل اثرات شوک‌های امنیتی بر بازار ارز در این دو سال گذشته تحسین کرد. بازخوانی تحولات گذشته نشان می‌دهد، بانک مرکزی ایران در مدیریت شوک‌های سیاسی و امنیتی به یک تجربه کافی رسیده است. به ویژه که دولت منابع لازم برای کنترل تتر و بازار آزاد را در اختیار دارد. در تأیید این دو نکته باید به فردای عملیات «وعده صادق» اشاره کرد که بانک مرکزی با اشرافیت و رصد کامل توانست تتر را به عنوان سیگنال‌دهنده اصلی بازار ارز، کنترل و مدیریت کرده و بر خلاف انتظار بازار، روند حرکت دلار را نزولی کند.

این ادعا به دور از ذهن نیست اگر بگوییم که اقتصاد ایران به یک همزیستی نسبی با شوک‌های امنیتی و سیاسی رسیده است. البته منظور این نیست که چنین شوک‌هایی تأثیر ندارند، بلکه این طور به نظر می‌رسد شدت تأثیر چنین وقایعی بر بازار ارز به نسبت چند سال پیش کمتر است و بازار به یمن حکمرانی ارزی بانک مرکزی و منابع کافی، بخش مهمی از تأثیرات چنین شوک‌هایی را هضم می‌کند.

از آن سو، آنچه درباره دولت و حکمرانی اقتصاد در شرایط شوک‌های نظامی و امنیتی در منطقه گفته شد، نافی توجه مردم به وظیفه و تکلیف‌شان نیست. بدیهی است بخش مهمی از کنترل بازار و اقتصاد بر عهده مردم بوده و آنها باید در این زمینه نقش اساسی خود را در کنترل مصرف، پرهیز از هجوم به بازارها و منابع، رعایت انصاف و غیره ایفا کنند. به عبارتی، عبور از وضعیت فعلی و کاهش تأثیرات منفی اقتصادی با همکاری همیاری همه اجزای حاکمیت و نظام، به ویژه دولت و مردم امکان پذیر است.»

2929

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان