شهرام دبیری؛ از تیم‌داری در فوتبال و نمایندگی پارلمان شهری تا معاونتِ مجلس دولت پزشکیان

شهرام دبیری درحالی با حکم مسعود پزشکیان به عنوان معاون پارلمانی به دولت راه یافته است که در رزومه کاری آن سابقه حضور در مجلس یا تعاملات پارلمانی وجود ندارد.

شهرام دبیری؛ از تیم‌داری در فوتبال و نمایندگی پارلمان شهری تا معاونتِ مجلس دولت پزشکیان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «شهرام دبیری»؛ احتمالا غافلگیرکننده‌ترین انتصاب مسعود پزشکیان از لحظه در اختیار گرفتن دولت چهاردهم است.

رییس‌جمهور نهم که دولت چهاردهم را در ایران تشکیل می‌دهد، همین چندماه قبل تاکید بسیاری داشت بر گزینش‌های کاملا تخصصی و بر مبنای نظرات کارشناسی. دولتی پاسخگو که برای هر انتخابی مبنای علمی دارد. او حالا یک متخصص طب هسته‌ای را که درست در شوروی قبل از انحلال، دوره ویژه محافظت از پرتوهای اتمی دیده را برای تعامل با مجلس می‌فرستد.

شهرام دبیری؛ از محله رشدیه تبریز تا دانشگاه علوم پزشکی تهران

شهرام دبیری متولد 1339 در تبریز است. پدری ارتشی داشته و در رشدیه از محله‌های با اصالت تبریز بزرگ شده و مدرسه رفته است.  او تحصیلات پزشکی را از دانشگاه تبریز شروع کرده و سپس به دانشگاه علوم پزشکی تهران رفته و دوره تخصص را گرفته است.

نام دبیری در تبریز برای دو اتفاق تقریبا یکی از معروف‌ترین نام‌هاست؛ یکی بیمارستان بین‌المللی ولیعصر، اولین بیمارستان فوق تخصصی بخش خصوصی و دیگری باشگاه دبیری.

اول تیم داری بعد نمایندگی شورای شهر

شهرام دبیری از جوانی همیشه به فوتبال علاقه داشته است، او البته‌ ورزش‌های بسیار دیگری را هم تجربه کرده است. از سال 77 تیم داری حرفه‌ای را در کنار باشگاه سوارکاری اختصاصی‌اش که پاتوق آخر هفته ورزشی‌های شهر است راه‌اندازی کرد و وارد لیگ فوتسال شد. او با وحید شمسایی و جمعی از ستارگان فوتسال چون سنگ سفیدی، حمید احمدی و فرهاد فخیم برای اولین بار توانست قهرمانی لیگ را برای تبریز کسب کند. با ورود صنایع مس به تیم داری در فوتسال او قید تیم داری را زد و باشگاه را در سال‌های میانی دهه 90 تعطیل کرد. دبیری در دهه 80 هم سه سالی قبل از ورود و سرمایه‌گذاری کلان زنوزی در فوتبال هزینه‌های ماشین‌سازی را در دسته‌های پایین تر داده بود.

این پزشک هسته‌ای از شورای سوم وارد شورای شهر تبریز شد. تقریبا همزمان با ورود مسعود پزشکیان به مجلس. او سه دوره متوالی دو بار به عنوان نفر اول و در دوره سوم با رای کف راهی شورا شده اما باز هم توانسته بود ریاست شورای تبریز را بدست بیاورد و تا ریاست شورای عالی استان‌های کشور هم پیش برود.

شهرام دبیری؛ از تیم‌داری در فوتبال و نمایندگی پارلمان شهری تا «معاونتِ مجلس» دولت پزشکیان

آغاز روزهای سخت برای شهرام دبیری

او در سال 1399 پس از بحران در شهرداری تبریز، از سوی نهادهای امنیتی به جرم تخلفات مالی و اداری بازداشت شد، اما توانست از این اتهامات تبرئه شود و تاییدیه حضور مجدد در انتخابات شورا به دست بیاورد. این پزشک اصلاح‌طلب که گرایش‌های مدیریتی نزدیک به کارگزارانی دارد و سال‌ها با افرادی چون نجفی شهردار پیشین تبریز همکاری داشته همچون پزشکیان توانسته فارغ از میزان مشارکت در رویدادهای انتخاباتی بومی صاحب اکثریت لازم برای حضور در شورا باشد.

کارنامه او اما حتی یک روز سابقه فعالیت پارلمانی ندارد و شاید همین دوره کوتاه حضور در مجمع عالی استان‌ها پزشکیان را برآن داشته تا رفیق و همکار قدیمی‌اش را به تهران بیاورد و به عنوان معاون پارلمانی دولت برگزیند. مسئولیتی سنگین و سخت که اولین گام آن لابی و تعامل با مجلس بر سر گرفتن رأی اعتماد برای کابینه پیشنهادی است.

این دومین حکم پزشکیان پس از معاونت اجرایی است که برای حلقه اول همکاران پزشک و رفقای قدیمی‌اش صادر می‌شود.

شاید اشراف بالای پزشکیان به لابی‌گری با مجلس سبب شده تا او به جای یک معاون کارکشته و متخصص به سراغ کسی برود که حتی یک روز تخصص مجلس ندارد و حتی کار حقوقی و پارلمانی نداشته است.

کسی که با تخصص ویژه محافظت از پرتوهای هسته‌ای در شوروی گورباچف، قرار است تعامل دولت و مجلس اصولگرا را ساماندهی کند.

27218

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان