اولین واکنش قیمت دلار و سکه به خبر انتصاب علی طیب‌نیا/ بازار ارز وارد فاز جدید شد

قیمت دلار و سکه در جریان معاملات نقدی دومین روز هفته برخلاف چند روز گذشته نزولی شدند. اما بازار ارز به خبر انتصاب علی طیب‌نیا به سمت مشاور عالی رئیس‌جمهور چه واکنشی نشان داد؟

اولین واکنش قیمت دلار و سکه به خبر انتصاب علی طیب‌نیا/ بازار ارز وارد فاز جدید شد

آرمان زارعی: بازار ارز تهران دومین روز هفته را با دو خبر مهم آغاز کرد. فعالان ارزی معتقد بودند که یاران مسعود پزشکیان به صف شده‌اند؛ برخی از معامله‌گران دلار می‌گفتند که طبیب تورم ایران آمد.

طبیب تورم ایران آمد

 گواه این مدعا انتصابات امروز رئیس‌جمهور است. صبح امروز رسانه‌ها گزارش دادند که مسعود پزشکیان با صدور حکمی، «علی طیب‌نیا» را به‌عنوان مشاور عالی خود منصوب کرده است. همچنین «سیدحمید پورمحمدی» به‌عنوان رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و «شهرام دبیری» به‌عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور معرفی شدند.

 شواهد گویای آن است که وضعیت اقتصادی ایران در دوران طیب‌نیا یکی از دوره‌های درخشان به شمار می‌رود. زمانی که او به‌عنوان وزیر اقتصاد منصوب شد، نرخ تورم در کشور به 30 درصد رسیده بود و نوسانات شدید نرخ ارز، بازارها را دچار آشفتگی کرده بود. طیب‌نیا با استفاده از توانمندی‌های خود موفق شد نرخ تورم را از 30 درصد به 5 درصد کاهش دهد و قیمت ارز، طلا و سکه را در طول چهار سال بدون نوسان و تغییرات ناگهانی حفظ کند.

بازداشت چهار فعال غیرمجاز در حوزه ارز

 خبر دیگری که امروز در میان معامله‌گران منتشر شد، بازداشت چهار فعال غیرمجاز در حوزه ارز بود. رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران اعلام کرد که بیش از 10 میلیارد ریال ارز از دفتر این افراد ضبط شده است.

دامنه نوسان قیمت سهام تغییر کرد

 همچنین امروز با تعیین دامنه نوسان قیمت سهام به مثبت و منفی یک درصد، کاهش شاخص‌های بازار سهام کاهش یافت. بر اساس اعلام مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، از امروز دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی یک درصد تغییریافته است.

 اما قیمت‌ها در جریان بازار نقدی امروز چه مسیری را دنبال کردند؟

 بر اساس ادعاهای معامله‌گران، نرخ دلار در معاملات پشت خطی شبانه تحت‌تأثیر هیجانات و فشارهای روانی دلالان ارزی به سمت وضعیت بحرانی حرکت می‌کند، درحالی‌که در بازار نقدی وضعیت نسبتاً آرام‌تری حاکم است.

 بر اساس اظهارات گروهی از فعالان ارزی، قیمت دلار در معاملات پشت خطی شنبه‌شب نزدیک به مرز 62 هزار تومان معامله می‌شد، اما در روز یکشنبه با قیمت 61 هزار و 400 تومان وارد بازار شد و سپس به سمت پایین‌ترین سطح کانال 61 هزار تومان حرکت کرد.

 در کنار نرخ دلار، قیمت درهم نیز امروز نزولی شد. حواله درهم صبح امروز در حوالی 16 هزار و 750 تومان آغاز به کار کرد و در نهایت با کاهش 90تومانی به 16 هزار و 630 تومان رسید.

 همچنین قیمت تتر که در معاملات شبانه به 62 هزار و 150 تومان افزایش‌یافته بود، پس از آن کاهش یافت و به کانال 61 هزار تومان سقوط کرد. تتر روز معاملاتی خود را با قیمت 61 هزار و 870 تومان آغاز کرد و با ادامه روند نزولی، به 61 هزار و 120 تومان رسید. با ازدست‌دادن سطح حمایتی 61 هزار و 300 تومان، احتمال کاهش قیمت تتر تا 60 هزار و 500تومان وجود دارد.

 اما دلیل این اصلاح قیمت چه بود؟

 آنها نوسانات افزایشی ارز در بازار شبانه را به یک عامل کلیدی نسبت می‌دادند. عامل نخست این است که در این بازار، برخی دلالان ارزی به تحریک و فریب خریداران مشغول هستند و سعی می‌کنند در روز روشن، خریداران را به دام خود بیندازند.

 معامله‌گران معتقدند که در کنار اخبار مربوط به خاورمیانه، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حال حاضر بزرگ‌ترین ریسک سیاسی بازار به شمار می‌آید و برخی به تحولات کاخ سفید و پیامدهای آن توجه ویژه‌ای دارند.

سیگنال کویت به بازار ارز تهران 

همچنین در بازار امروز، خبری دیگری توجه معامله‌گران را به خود جلب کرد. بر اساس گزارش‌های برخی رسانه‌ها، یک منبع ارشد در شورای‌عالی امنیت ملی ایران به روزنامه الجریده اعلام کرده است که یک هیئت امنیتی آمریکایی با واسطه‌گری عمان به ایران سفر کرده تا پیام «آرامش و هشدار» را به تهران منتقل کند و از وقوع جنگ بزرگی که نخست‌وزیر اسرائیل در نظر دارد، جلوگیری کند. این ادعا به دلیل سابقه میانجی‌گری عمان در اختلافات ایران و آمریکا مسبوق به سابقه بوده است. به همین دلیل برخی از بازیگران ارزی سعی کردند از تاکتیک صبر استفاده کنند و از موج هیجان خارج شوند.

قیمت سکه اصلاح شد

 اگر از نوسانات ارز فاصله بگیریم، می‌توان گفت که روند تغییرات قیمت‌ها در بازار سکه نیز مشابه بازار ارز بوده است.

 قیمت طلای آبشده با رقم 15 میلیون و 775 هزار تومان آغاز شد و پس از کاهش ارزش به 15 میلیون و 490 هزار تومان، در میانه کانال 15 میلیون تومان نوسان کرد.

 قیمت سکه امامی نیز بدون تغییر نسبت به روز شنبه، صبح امروز با 43میلیون و 700 هزار تومان شروع شد و در نیمه اول معاملات به 43 میلیون و 550 هزار تومان رسید. در نیمه دوم معاملات، قیمت سکه امامی از کانال 43میلیون تومان پایین‌تر آمد و به 42 میلیون و 950 هزار تومان رسید.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان