عشق به امام حسین از زبان ۵ عالم اهل سنت

پنج عالم اهل سنت در نشست «امام حسین(ع) احیاکننده دین اسلام» چه گفتند؟

عشق به امام حسین از زبان 5 عالم اهل سنت

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، ماموستا شیخ عبدالرحمن مرادی، امام جمعه اهل سنت کرمانشاه، اظهار کرد: حب حسنین از زبان پیامبر(ص) برای ما ثابت شده است و در بسیاری از روایات در کتب اهل سنت که مناقب اهل بیت را نوشته‌اند ذکر شده و در امت اسلامی مشهود است. بسیاری از صحابه و تابعین و محدثین در مورد مناقب امام حسن(ع) و امام حسین(ع) کتاب و مقاله نوشتند.

وی افزود: ابوهریره نقل می‌کند رسول اکرم(ص) حسنین(ع) را بر دوش می‌گرفت و آنها را می‌بوسید. وقتی از ایشان پرسیدند که آیا این دو کودک را دوست دارید؟ فرمود هرکس آنها را دوست داشته باشد مرا دوست دارد و هر کس به آنها دشمنی ورزد با من دشمنی می‌ورزد. این بیان برای ما سرلوحه ایمان و عشق به اهل بیت(ع) است. از ابوسعید خدری روایت شده است که پیامبر(ص) فرمودند حسن و حسین(ع) بزرگ و سرور جوانان بهشت هستند. بنابراین آنچه باید بیان شود و امت اسلامی بداند این است که عشق و علاقه و محبت اهل سنت به اهل بیت(ع) به خصوص امام حسین(ع) ریشه در ایمان دینی مسلمانان دارد.

وی با تاکید بر اینکه در ایام عاشورا شیعه و اهل سنت از مناقب امام حسین(ع) می‌گویند و در فراق ایشان ناراحت هستند، گفت: این نقطه عطفی می‌شود که مشترکات را بشناسیم و از اختلافات دور باشیم. عشق به امام حسین(ع) به مذهب خاصی اختصاص ندارد و امت اسلامی به ایشان به لحاظ اینکه نوه پیامبر(ص) و دارای کمالات و مناقب هستند عشق و ارادت دارد و اهل سنت با نوشتن کتب مناقب، مقالات، سرودن اشعار و... ارادت خود را به اهل بیت(ع) نشان داده‌ است.

وی تصریح کرد: اهل سنت در قبال اهل بیت(ع) نه همانند خوارج هستند و نه همانند یزیدیان بلکه اهل سنت صد درصد محب اهل بیت(ع) هستند به سبب فضائلی که پیامبر برایشان بیان کردند و مقام و منزلتی که خداوند برای آنها قرار داده است. هیچ اهل سنتی نیست که یزید و شمر را دوست داشته باشد. ما ندیدیم از اهل سنت کسی محبت یزیدیان را داشته باشد و محبت اهل بیت(ع) را نداشته باشند. اگر اهل سنت مثل شیعیان مراسم عزاداری و سیاه‌پوشی ندارند به معنای عدم ارادت به آن حضرت نیست، بلکه عرف و عادت ماست و حتی برای خلفا نیز مراسم عزاداری نداریم. بنابراین اهل سنت نه خوارج، نه یزیدی و نه ناصبی هستند و اگر کسی چنین نسبتی به اهل سنت بزند کار اشتباهی کرده است. بنابراین ما حسینی، حسین‌دوست و پیرو امام حسین(ع) هستیم و حادثه کربلا را محکوم می‌کنیم و از جنایتی که یزیدیان مرتکب آن شدند تبری می‌جوییم.

توصیه پیامبر(ص) به محبت اهل بیت(ع)

آخوند شیخ عبدالرزاق رهبر، امام جمعه و مدیر مجتمع دینی عرفانی آق‌قلا، نیز گفت: خداوند به رسول اکرم(ص) می‌فرماید ای پیامبر(ص) تو به مردم بگو که برای تبلیغ رسالتم مزدی نمی‌خواهم جز محبت اهل بیت(ع). اگر جامعه مسلمان به اهل بیت(ع) محبت داشته باشد، هم رسول اکرم(ص) از ما راضی خواهد شد و هم به دستور الهی عمل کرده‌ایم.

وی افزود: یک روز پیامبر(ص) عبای خود را فرش کرد و حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و حسنین را به آن دعوت کرد و آنها را دعا کرد و فرمود آنها اهل بیت من هستند، هر کس اینها را دوست داشته باشد به من علاقه‌مند است و هر کس محبت اهل بیت(ع) داشته باشد داخل سفینه نجات است. پیامبر(ص) حسنین را خیلی دوست داشت و هر موقع چشمش به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می‌افتاد دعا می‌کرد و می‌فرمود خدایا من این دو بزرگوار را دوست دارم، شما هم این دو را دوست داشته باش و هرکس حسنین را دوست دارد نیز دوست بدار. باید ایام میلاد و شهادت حسنین را گرامی بداریم، چراکه اینها شعائر الله است. پیامبر(ص) فرمود ایمان شخص کامل نیست مگر اینکه محبت من و اهل بیت من، نزد او از همه چیز بالاتر باشد. روایت دیگری از پیامبر(ص) نقل شده که از آن حضرت سوال شد کدام‌یک از اهل بیت(ع) نزد شما عزیزتر است و ایشان فرمودند حسن و حسین(ع). پیامبر(ص) به دخترش می‌فرمود که فرزندانم را صدا بزن تا من آنها را ببینم. بنابراین اگر امت حقیقی پیامبر(ص) باشیم، باید به اولاد نبی بها بدهیم.

فاجعه عاشورا؛ نقطه ننگی در تاریخ اسلام

ماموستا شیخ مامد گلشی‌نژاد، امام جمعه اهل سنت ارومیه، بیان کرد: ماه محرم یاد و خاطره شهیدانی است که برای اعتلای دین و امر به معروف و نهی از منکر در میدان مبارزه با کسانی که باطل بودند جان خود را تقدیم حق کردند. قیام عاشورا و قیام محرم یکی از نقاط ننگ تاریخ اسلام است که کسانی به دور از عدالت و در کمال قساوت قلبی در راستای رسیدن به اهداف شومشان به اهل بیت پیامبر بی‌احترامی کردند و آنها را به شهادت رساندند. این نقطه ننگی در تاریخ اسلام است که در برابر شخصیت‌های بزرگواری که خداوند در وحی خود بر پاکی و صداقت و احترام به آنها تاکید کرده است چنین رفتاری صورت گرفت.

وی افزود: بیان خداوند در آیه تطهیر برای جامعه بشری مسجل می‌کند که این شخصیت‌ها نمونه والای اخلاق و پاکی و پاکدامنی هستند و اهداف بلند آنان اهداف بلند دین است. پیامبر(ص) در حدیث ثقلین دو نقطه محوری را به امت خودش معرفی می‌کند یکی قرآن که چراغ راهنمای امت است و امت را در مسیر سعادت قرار می‌دهد و یکی اهل بیت(ع) که قرآن گویا هستند برای اینکه مردم بتوانند از سرچشمه زلال حقیقت بهره‌مند شوند. امروز همین مسئله را در کلام امام حسین(ع) و یارانش می‌بینیم. وقتی ایشان هدف قیام خود را به مردم اعلام می‌کند هدف خود را در امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت منحصر می‌کند، چراکه حکام اسلامی در آن زمان مردم را به سمتی می‌کشاندند که دور از حقیقت اسلام بود. امام حسین(ع) تصمیم می‌گیرد که برای تبیین مواضع دینی و قرآنی حرکت کند و در مقابل یزید قرار بگیرد تا امروز امت اسلامی در وادی انحراف قرار نگیرد. کسانی که در مقابل امام حسین(ع) و یارانش قرار گرفتند مورد لعن جامعه اهل سنت هستند و تا قیام قیامت منفور خواهند ماند.

قیام حسینی؛ درس بزرگی برای بشریت

ماموستا شیخ فائق رستمی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج، اظهار کرد: روایت داریم کسانی که بر محبت اهل بیت(ع) بمیرند درجه شهادت دارند. مردم کردستان تا حدی اهل بیت(ع) را دوست دارند و محبتشان به ایشان مهم است که فرزندانشان را با اسم اهل بیت(ع) متبرک می‌کنند و در هر خانواده‌ای یکی از فرزندانشان را به اسامی اهل بیت(ع) نامگذاری کردند. اهل سنت بر اساس آیه تطهیر اهل بیت(ع) را سرچشمه زلال و پاکی می‌دانند که تا روز قیامت جاری است. در خطبه ائمه جمعه ما باید این خطبه به آل بیت رسول اکرم(ص) متبرک باشد. این دیدگاه اهل سنت درباره اهل بیت(ع) است.

رستمی افزود: قیام امام حسین(ع) درس بزرگی برای بشریت و زنده کردن معارف اسلامی تا روز قیامت بود. قیام ایشان برای جاه و مقام نبود بلکه برای ایجاد یک حرکت عظیم برای شناختن برنامه اسلام بود. این نهضت برای دفع ظلم و اجرای عدالت برای بشریت بود. اینکه امروز وجدان مسلمانان در برابر ظلم رژیم صهیونیستی بیدار شده از نتایج قیام آن حضرت است. بنابراین امام حسین(ع) شهید شد، ولی شهادت ایشان یک مکتب را تشکیل داد و انقلاب جهانی مهمی را به ثمر رساند.

وی تاکید کرد: شهادت امام حسین(ع) هزاران فلسفه و حکمت دارد از جمله اینکه شهادت امام حسین(ع) هجرت برای نشر دین، دفع ظلم و اجرای عدالت بود، هجرتی که از پیامبران الهی شروع شد. هجرت‌ها می‌تواند تحولات و تغییرات مهم جهانی در پی داشته باشد، کمااینکه هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه سبب وحدت و اخوت بین مهاجر و انصار و استقرار حکومت الهی در مدینه منوره بود. لذا با این هجرت‌ها نه تنها مسلمانان بلکه وجدان بشری در قبال ظلم بیدار شد.

/منبع: ایکنا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان