دیپلمات پیشین: عراقچی را نباید محدود به برجام دید

یک دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت خارجه، هم شرایط داخل کشور را به خوبی می‌شناسند و از دیگر سو به مسائل بین‌الملل نیز تسلط خوبی دارند، گفت: نباید آقای عراقچی را فقط در چارچوب برجام دید.

دیپلمات پیشین: عراقچی را نباید محدود به برجام دید

به گزارش خبرآنلاین، «ابراهیم رحیم‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از معرفی «سید عباس عراقچی» به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: در کمیته انتخاب وزیر خارجه که متشکل از تعدادی از اعضای وزارت خارجه، اساتید دانشگاه و متخصصان روابط بین‌الملل و همچنین تعدادی از نمایندگان سابق و فعلی مجلس شورای اسلامی بود اعضا سه گزینه را برای این سمت مناسب تشخیص دادند که آقای عراقچی در راس آن‌ها قرار داشت و بر روی ایشان اجماع خوبی وجود داشت.  

وی با بیان این‌که «نظر آقای ظریف و پزشکیان بر انتخاب عراقچی بود»، اظهار کرد: آقای عراقچی جزو اولین افرادی بودند که حضورشان به عنوان وزیر پیشنهادی در لیست کابینه نهایی شد و تاییدیه‌های لازم را اخذ کرده است.

معاون وزیر خارجه در دولت یازدهم در ادامه گفت: آقای عراقچی از بدنه وزارت خارجه هستند و فعالیت خود را از رتبه کارشناسی در وزارت خارجه شروع کردند و سپس مدارج لازم را طی کردند. آقای عراقچی سفیر ایران در فنلاند و ژاپن بوده‌اند با مسائل 2 جانبه کاملا آشنا هستند؛ ایشان مدتی رئیس اداره، مدیرکل و معاون وزیر خارجه بودند در جریان مذاکرات برجام عضو تیم مذاکره کننده بودند.

دیپلمات پیشین: عراقچی را نباید محدود به برجام دید
سید عباس عراقچی

آشنایی با عرصه داخلی

رحیم‌پور با تاکید بر این‌که آقای عراقچی نباید محدود به برجام دید و همانطور که اشاره کردم ایشان دارای تسلط در حوزه روابط 2 جانبه و بین‌الملل هستند، ادامه داد: ایشان مسائل داخل را به خوبی می‌شناسند و این یک مزیت مهم برای وزیر خارجه است که در کنار تسلط بر مسائل بین‌المللی به عرصه داخلی نیز آشنایی داشته باشند.

این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد بر این‌که انتخاب عراقچی یک انتخاب معقول و مناسب بوده است، ادامه داد: اگر تفاهم ملی در کشور برای پیشبرد مذاکرات انجام شود ایشان از توانایی و تجربه لازم برای انجام مذاکرات برخوردار هستند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که عراقچی بتواند در مجلس شورای اسلامی رای بالایی کسب کند، گفت: این رای بالا به آقای عراقچی در پیشبرد مسئولیت‌شان در عرصه بین‌المللی بسیار کمک خواهد کرد.

رحیم‌پور همچنین با بیان این‌که عراقچی به مناسبات داخل وزرات خارجه نیز آگاهی دارد، اظهار کرد: این‌که فردی از داخل و بدنه وزارت خارجه مسئولیت این سمت را برعهده بگیرد در پیشبرد وظایف دستگاه دیپلماسی کمک کننده است.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر