خواص عسلک و فواید گوناگون مصرف عسلک

اکثر مردم دنیا فکر می کنند که عسلک همان عسل معمولی است که مورد استفاده قرار می دهند . اما این تفکر اشتباست عسلک و عسل تفاوت های زیادی با هم دارند . ما در این مقاله سعی کردیم تفاوت های این دو و خواص عسلک را به شما آموزش دهیم امیدواریم از این مطالب لذت ببرید.

خواص عسلک و فواید گوناگون مصرف عسلک

عسلک نوعی عسل منحصر به فرد است که فرایند تولید و جمع آوری آن با عسل های شهد گل متفاوت است. عسلک حاصل نوشیدن شیره درختان توسط حشرات مکنده همانند شته یا شپشک و در نهایت جمع آوری آن و تبدیل به عسل توسط زنبور عسل است. این ماده چه قبل چه بعد از فراوری زنبور عسل چسبندگی بالاتری نسبت به انواع عسل طبیعی داشته و با سرعت بالا شکرک می زند. خواص عسلک تفاوت های بارزی با یکدیگر دارند. که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

از خواص عسلک چه می دانید؟

درست است که بسیاری از خواص عسلک به خواص عسل شبیه است اما این ماده غذایی فوایدی را به همراه خود دارد که شاید در هیچ عسلی دیده نشود.

1. خواص آنتی اکسیدان قوی تر

عسلک ها به نسبت انواع عسل خواص ضد سرطانی قوی تری دارند . عسلک سرشار از آنتی اکسیدان بوده که عامل اصلی در پیشگیری و درمان انواع سرطان و تومور های بدخیم است.

2. خواص مواد معدنی غنی تر

مواد معدنی و ویتامین ها در انواع عسل ها دیده می شود. اما میزان و تنوع این مواد معدنی در عسلک بیشتر است. عسلک یک مکمل غذایی مقوی محسوب می شود.

3. ترکیبات پلی فنولی بیشتر

ترکیبات پلی فنول هم مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال های آزاد بدن را که عامل اصلی بروز بیماری و انواع سرطان است خنثی می کند.

4.خواص آنتی باکتریال قدرتمند تر

این خاصیت هم یکی دیگر از خواص مشترک عسل و عسلک محسوب می شود. با این تفاوت که خواص ضد میکروبی عسلک قوی تر است. عسلک یک آنتی بیوتیک قدرتمند و کاملا طبیعی است.

5.درصد ساکاروز بالاتر

ساکاروز نوعی قند طبیعی مورد نیاز بدن است که درصد شیرینی بالایی داشته و در عسلک به وفور یافت می شود. ساکاروز بالا در عسلک انرژی بالایی تولید کرده و گزینه مناسبی برای اشخاص با ضعف عضلانی و ورزشکاران است.

حشرات تولید عسلک

6. بهبود گردش خون

افزایش گردش خون در بهبود افزایش نشاط بدن موثر است. با استفاده از عسلک می توان گردش خون را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

7. تقویت حافظه

کودکانی که در سنین پایین از عسلک استفاده می کنند از حافظه قوی تری برخوردارند. ضمن اینکه استفاده مداوم از عسلک در سنین بالا از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند.

8. کاهش کلسترول خون

کلسترول خون بالا باعث گرفتگی عروق می شود. عسلک به تنهایی باعث کاهش کلسترول خون می شود. استفاده  ترکیبی از عسل و آب لیمو تازه این خاصیت را قدرتمند تر کرده و به سرعت کلسترول خون را تنظیم می کند.

9. درمان بیماری های دستگاه گوارش

عسل ها خاصیت ضد التهاب داشته و در درمان زخم های دستگاه گوارش به کار می روند. این خاصیت در عسلک هم وجود دارد عسلک زخم و ورم معده و روده را درمان می کند. با کنترل رژیم غذایی و استفاده روزانه از این نوع عسل بیماری های دستگاه گوارش هرگز به سراغ شما نخواهند آمد.

10. درمان سرفه و سرماخوردگی

یکی از خواص مشترک انواع عسل و عسلک درمان سرفه های حاصل از آلودگی محیطی و بیماری هایی همچون سرماخوردگی است. خواص عسلک در از بین بردن عامل بیماری بسیار موثر بوده و سینه و گلو را نرم می کند. استفاده از این عسل یکی از بهترین روش ها برای درمان بیماری های عفونی و سرماخوردگی است. از طرفی مصرف عسلک سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

عسلک روی گیاه

عسلک چگونه تولید می شود؟

عسلک به صورت غیر مستقیم از گیاه تولید می شود. حشره های زیادی در طبیعت هستنند که بر روی گیاهان مختلف تغذیه می کنند و به ایجاد شیره های قندی می پردازند. از مهم ترین نوع این این حشره ها می توان به زنجیرک ها شته ها و شپشک های نباتی و…. اشاره کرد. زنبور عسل پس از مصرف این شیرآبه های قندی خوش طعم می تواند عسلک فوق العاده پر خاصیت و خاصی تولید کند که از نظر ساختار با عسل طبیعی تفاوت زیادی دارد. در بررسی های اخیری که توسط محققان انجام گرفته مشخص شده است که درون ترکیبات این محصول آننزیم های طبیعی وجود دارند که از روده و بزاق حشرات مکنده وارد آن شده اند. همچنین وجود ماده ملزیتوز در عسلک که ماده ای غیر قابل حل است باعث بروز خاصیت ها و ویژگی های فوق العاده در آن می شود. معمولا بسیاری از ویژگی های عسل و این محصول به هم شباهت دارند. اما درصد ترکیبات این دو ماده باهم متفاوت هستند.

مهم ترین منابع گیاهی برای تولید عسلک

هر گیاهی برای تولید عسلک مناسب نیست . بهترین گیاهان برای تولید عسلک درختان هستند . که در بین آنها مخروطیان اهمیت بیشتری دارند.

معروف ترین عسلک دنیا

عسلک ها در دنیا به ویژه در کشور های اروپایی شناخته شده اند. این عسل ها معمولا از مناطق جنگلی استخراج می شوند. و به عنوان عسل جنگل نیز عرضه می شود. از جمله از مهم ترین عسلک های دنیا میتوان به عسلک کاج اشاره کرد که به وسیله گونه ای از شپشک بر روی گونه های مختلف کاج تولید می شود.

عسلک ها از گوننه های جنگلی کشور ترکیه و یونان برداشت می شوند. که سالانه بیش از 15 تن آن در ترکیه تولید می شود. همچنین عسلک های مهم دیگیری همچون عسل بلوط شاه بلوط نوئل و عسلک نراد وجود دارند که به طور ویژه در کشور های اروپایی تولید می شوند و جز عسل های با کیفیت و گران قیمت این مناطق محسوب می شوند.

معروف ترین عسلک در ایران

در ایران یکی از مهم ترین و معروف ترین عسلک ها عسل ترنجبین است. این عسلک به شدت پر خاصیت است به طوری که خواص زیاد آن باعث شده که این عسلک را جز عسل های طبیعی به فروش برسانند. و از گیاه خار شتر برداشت می شود. دو نوع عسلک دیگر که از بلوط ایرانی برداشت می شوند عسلک شوکه و گزو هستند که به صورت خالص و زیاد قابل برداشت هستند.

ویژگی عسلک

یکی از مهم ترین ویژگی های عسلک این است که این ماده بسیار چسبنده است در نتیجه آلودگی هوا و گرد و خاک به سرعت می تواند وارد عسلک شود. اگر دقت و مهارت شخص در برداشت عسلک کافی نباشد به راحتی عسلک آلوده شده و از کیفیت آن کاسته می شود. همچنین به این دلیل که عسلک به سرعت رس می بندد خیلی سریع باید از کندو برداشته شود.

ترکیبات عسلک

  • ساکاروز
  • امینو اسبد
  • پروتئین
  • مواد معدنی
  • ویتامین ها
  • پلی ساکارید ها

شیره درختان

روش تشخیص عسل از عسلک

معمولا عسلک رنگ تیره تری نسبت به عسل دارد. طعم آن بیشتر و قوی تر بوده شیرینی آن متوسط است . عطر تند و قوی دارد. ممکن است کمی طعم تلخی نیز داشته باشد. ماندگاری طعم آن در دهان بیشتر از عسل است. همچنین در پایان پیشنهاد می کنیم در با کلیک روی لینک مقابل با خواص موم عسل نیز آشنا شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر