وزیر فرهنگ دولت پزشکیان مرد حوزه و دانشگاه؛ فقه و فلسفه

امروز در صحن علنی مجلس سید عباس صالحی توانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کرده و از ۲۸۸ رای مواخذه ۲۷۲ رای را از آن خود کند.

وزیر فرهنگ دولت پزشکیان مرد حوزه و دانشگاه؛ فقه و فلسفه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید عباسی صالحی که امروز با اخذ  272 رای از نمایندگان باری دیگر سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد، متولد 1343 در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزا حسن صالحی است.

صالحی که یک دوره وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت دوم حسن روحانی را در کارنامه دارد، این بار به دنبال حل بحران ها و دغدغه‌های ملی و وفاق در دو شکل نظری و عملی است.

سید عباس صالحی دانش آموخته علوم حوزوی است و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده است با این همه لباس روحانیت به تن ندارد.

صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال 1370 دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده و از سال 1401 و پس از فوت محمود دعایی تا کنون به‌عنوان رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و نماینده رهبر انقلاب در موسسه اطلاعات فعالیت کرده است.

او همچنین عضویت در هیأت مدیره و هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سال 76 اداری (5 دوره)، عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) از ٨٥ تا ٨٧، عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی کشور و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است 

در 28 مهر 1395 علی جنتی از سمت وزیر ارشاد استعفا داد. حسن روحانی، بلافاصله پس از استعفای علی جنتی، سید عباس صالحی را به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب کرد. صالحی تا زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس، سرپرست این وزاتخانه باقی ماند. با آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی، او از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شد و توانست با کسب 242 رای موافق، 25 رای مخالف و 21 رای ممتنع از مجموع 288 رای ماخوذه وزیر فرهنگ دولت دوازدهم شود عباس صالحی در دولت اول حسن روحانی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی بود. عملکرد او در طول حضورش در معاونت فرهنگی، اهالی فرهنگ و کتاب را تا حد قابل توجهی به رضایت می‌رساند. شرکت با اصحاب فرهنگ و نشر و همچنین ارتقای مشارکت با تشکل مدنی نشر در اجرای مناسبت‌های فرهنگی، به ویژه مشارکت دهی در سیاست‌گذاری و اجرای امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌های نشر را باید از نقاط مثبت در کارنامه صالحی خواند.

حالا او بعد از یک دوره تجربه مدیریت روزنامه اطلاعات  نزدیک تر به مطالبات رسانه‌ای و فرهنگی دوباره به بهارستان و ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد خواهد رفت تا بتواند، گسل های فرهنگی و نسلی و... را با درایت کاهش داده و شرایط را بهبود دهد.

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان