با این روش نه تنها آئدس، بلکه هیچ پشه‌ای شما را نیش نمی‌زند!/ عکس

آیا می‌دانستید حشرات از اشعه مادون‌قرمز استفاده می‌کنند تا پوست شمارا پیدا کنند؟ شاید عجیب به نظر برسد اما محققان با توجه به این یافته به این نتیجه رسیدند که با پوشیدن لباس‌های گشاد می‌تواند از دید آن‌ها پهنان شوید.

با این روش نه تنها آئدس، بلکه هیچ پشه‌ای شما را نیش نمی‌زند!/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نیش پشه جدا از خارش، می‌تواند باعث انتقال بیماری‌هایی ازجمله تب دنگی، تب زرد و زیکا شوند. محققان می‌خواستند بدانند که دقیقه پشه‌ها از چه روشی برای پیدا کردن هدف خود استفاده می‌کنند. بنابراین آنچه پژوهش‌ها نشان داد حاکی از آن بود که این جانوران با استفاده از اشعه مادون‌قرمز پوست را پیدا می‌کنند. این اشعه برآوردی از co2  بازدم ما، بو، بینایی، گرمای پوست و همچنین رطوبت بدن ما است.

این حشرات بینایی خوبی ندارند، بنابراین برای پیدا کردن هدف هود به ترکیبی از حواس متکی هستند و این حواس از آن‌ها در برابر خطر محافظت می‌کنند. از طرفی پژوهش‌های انجام‌شده در سال 2020 حاکی از آن بود که پشه‌ها زمانی که در حال نیش زدن هستند به نشانه‌های بصری و مکانیکی پاسخ می‌دهند.

همچنین پیش‌ازاین می‌دانستیم که پشه‌ها می‌توانند در فاصله10 سانتی‌متر از پوست انسان، گرمای خروجی از آن را تشخیص دهند و هنگامی روی پوست ما فرود می‌آیند، می‌توانند مستقیماً دمای آن را حس کنند. اما پژوهش‌هایی که به‌تازگی انجام‌شده است، نشان می‌دهند که این حشرات مادون‌قرمز حرارتی را نیز شناسایی می‌کنند.

با این روش نه تنها آئدس، بلکه هیچ پشه‌ای شما را نیش نمی‌زند!/ عکس

محققان دو منطقه که کربن دی‌اکسید و بو انسان یکسان داشت را بررسی کردند، با این تفاوت که یکی از این مناطق علاوه بر بو و کربن دی‌اکسید، حرارت مادون‌قرمز از منبع دما پوست هم داشت. آنچه آن‌ها دریافتند این بود که این اشعه فعالیت پشه‌ها را بیشتر می‌کرد. با فعال بودن منبع مادون‌قرمز، حساسیت پشه‌ها به گرما تا فاصله 70 سانتی‌متری فعال می‌شد.

محققان بر این باورند که هیچ‌کدام یک از ویژگی‌ها مثل افزایش CO2 و بوی انسان در تابش این اشعه تفاوت ایجاد نمی‌کند. اما پوشیدن لباس‌های گشاد می‌تواند دفاعی ویژه در برابر پشه‌ها باشد، زیرا فضایی بین پوست و لباس برای پراکنده شدن اشعه حرارتی باقی می‌گذارد و پیدا کردن پوست برای پشه سخت‌تر می‌شود.

با این روش نه تنها آئدس، بلکه هیچ پشه‌ای شما را نیش نمی‌زند!/ عکس

اخیراً ردپای آئدس (A.aegypti)  مخصوصاً در اقلیم‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری گسترش‌یافته است. دامنه این‌گونه در حال حاضر به بسیاری از کشورها کشیده شده است. درک بهتر راه‌هایی که پشه‌ها از طریق آن ما را پیدا می‌کنند، کمک می‌کند تا راه‌هایی برای مقابله با آن‌ها کشف کنند و درنتیجه شیوع بیماری‌های که از طریق پشه منتقل می‌شوند را کاهش دهند.

با این روش نه تنها آئدس، بلکه هیچ پشه‌ای شما را نیش نمی‌زند!/ عکس

منبع: gizmodo

227323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان