طغیان آفت پروانه سفید آمریکایی در گیلان/ عکس

پروانه سفید آمریکایی در گیلان دارای دو نسل  و در صورت مساعد بودن شرایط به سه نسل لاروی هم می‌رسد.

طغیان آفت پروانه سفید آمریکایی در گیلان/ عکس

به گزارش خبرآنلاین،پروانه سفید آمریکایی (Hyphantria cunea Drury) که پروانه سفید اشجار به آن گفته می­شود آفت قرنطینه­ ای است که اولین بار در سال 1381  در گیلان مشاهده شد. 

کانال تلگرامی چند ثانیه در خبری نوشت:طبق مقالات و خبرهای همان سال این آفت به همراه الوار از کشور روسیه وارد و به دلیل نبود قرنطینه مناسب به راحتی وارد گیلان  شد و به دلیل سازگاری با آب و هوای شمال به سرعت در اکثر نقاط گیلان بویژه مناطقی که درخت توت  در آن زیاد است گسترش یافت و حتی سبب آسیب جدی به نوغانداری شد.
این حشره در گیلان دارای دو نسل  و در صورت مساعد بودن شرایط به سه نسل لاروی هم می‌رسد. اواخر اردیبهشت تا اواخر خرداد، اواخر مرداد تا اواخر شهریور.

این آفت یکی از مهمترین آفت­های جنگل، باغ و مزارع در دنیا محسوب می­­ شود. به دلیل تمایل بالا به نور و گرما آن را در روی درختان حاشیه جاده ها و جنگلها بیشتر می­ توان مشاهده کرد. میزبان این آفت 636 گونه گیاه است که برگ درخت توت مهمترین آن است. گوجه سبز، گردو، کیوی، خرمالو، گلابی، سیب، درختان پهن برگ جنگلی مانند افرای سیاه، زبان گنجشک، عرعر، نارون، گیلاس وحشی، صنوبر، چنار، توسکا، بید و گیاهان علفی و خوراکی نظیر خیار، ذرت، لوبیا، گوجه فرنگی را می­توان نام برد.

این آفت تقریبا در همه روستاهایی که دارای درخت هستند نفوذ کرد. پروانه سفید بومی آمریکای شمالی است که پس از جنگ جهانی دوم در تمام اروپا گسترش یافت. 

این آفت در دو منطقه گیلان: لشت نشا و پره سر طغیان کرد و همه درختان نامبرده را بی برگ کرد. این حشره در گیلان دارای دو نسل  و در صورت مساعد بودن شرایط به سه نسل لاروی هم می‌رسد. اواخر اردیبهشت تا اواخر خرداد و  اواخر مرداد تا اواخر شهریور. پس از تخمگذاری پروانه ها لاروهای سن اول به صورت دسته­جمعی روی برگها ظاهر شده و شروع به تغذیه می­کنند. معمولا میزان خسارت در سنین بالا بیشتر از سن پایین است.

photo_2024-08-24_18-00-14.jpg

photo_2024-08-24_18-00-11.jpg

233217
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان