ماهان شبکه ایرانیان

علت فرو رفتن وسط کیک و راه های جلوگیری از آن

بعضی اوقات کیک ما در وسط آن ، گود و فرورفته می شود. ممکن است ناراحت شویم ، ممکن است عصبانی شویم یا به فکر فرو برویم که چرا این اتفاق رخ داده. اما لازم نیست کیک را دور بیندازیم. ما در این مقاله ب علت های فرو رفتن وسط کیک خواهیم پرداخت.

علت فرو رفتن وسط کیک و راه های جلوگیری از آن

یکی از مشکلاتی که در پخت کیک های اسفنجی وجود دارد فرو رفتگی در وسط کیک ها است اگر می خواهید این اتفاق برایتان نیافتد باید ترفند هایی را در حین پخت و همچنین علت فرو رفتن وسط کیک را بدانید.

علت فرو رفتن وسط کیک چیست؟

گودی کیک

این علت ها عبارتند از :

استفاده از بکینگ پودر زیاد

استفاده از بکینگ پودر زیاد سبب فرو رفتن وسط کیک  می شود زیرا وقتی بکینگ پودر را بیشتر از مقدار لازم بریزید کیک خیلی پف می کند و نمی تواند وزن خودش را تحمل کند و سپس در قسمت بالائی فرو ریخته و گود می شود. همچنین بکینگ پودر اگر کهنه یا خراب باشد باعث می شود اطراف کیک به کمک دیواره های قالب کمی پف کنند اما وسط کیک اصلا پف نکند و فرورفته شود.

دمای زیاد و خیلی کم فر

دمای زیاد فر سبب می شود که کیک در حین پخت پف کند اما درون آن خام و نپخته باقی بماند به همین خاطر این کیک پس از خارج شدن از فر درونش فرورفته خواهد شد. اگر از فر گازی استفاده می کنید می توانید از یک دماسنج برای اندازه گیری دما استفاده کنید.

همچنین اگر دمای فر خیلی پایین باشد دیواره های قالب گرم می شود و اطراف کیک می پزد اما وسط آن خوب نمی پزد و فرو رفته می شود.

باز بسته کردن زیاد در فر

باز و بسته کردن در فر تاثیر زیادی بر روی دمای پخت گذاشته و از پخت یکنواخت آن جلوگیری می کند و می تواند باعث فرورفتن وسط کیک شود. آخرین ناحیه ای که در یک کیک تنظیم می شود مراکز کیک است به همین خاطر با باز و بسته کردن فر دما به طور ناگهانی کم شده و کیک از وسط فرو می رود. بعضی از فر ها اختلاف زیادی بین دما در بالا و پایین فر دارند پس کیک خود را روی قفسه میانی پخت کنید جایی که بیشترین احتمال است که دمای آن ثابت باشد.

دمای کم زیاد فر

نپختن کیک

برخی افراد در هنگام تهیه کیک عجله کرده و قبل از پختن کامل کیک آن را از فر خارج می کنند اگر بیرون کیک پخته اما وسط هنوز نپخته و خام باشد سطح کیک تان پایین رفته و کیک فرو رفته شده و یک سوراخ گود در کیک ایجاد می شود.

استفاده از تخم مرغ بزرگ

استفاده از تخم مرغ بزرگ سبب می شود که مایع کیک شما شل شود و وسط کیکتان بعد پخت فرورفته شود. تخم مرغ مناسب برای کیک پزی 55 تا 60 گرم می باشد.

زیاد بودن مواد مرطوب کیک

زیاد بودن مواد مرطوب کیک مانند آب شیر یا ماست باعث شل شدن زیادی مواد کیک و در نهایت فرو رفتن وسط کیک می شود.

فاصله تهیه مواد و قرار دادن در فر

اگر شما زمان زیادی است که مواد کیک را آماده کرده اید ولی درون فر نگذاشته اید باید بگوییم کیک شما فرو رفته خواهد شد زیرا اگر فاصله زمانی که مواد کیک را آماده کرده اید و داخل قالب ریخته اید با زمانی که کیک را در فر قرار می دهید زیاد باشد فعالیت بکینگ پودر خنثی می شود و کیک فرو رفته می شود.

زیاد هم زدن مواد کیک

زیاد هم زدن مواد کیک به خصوص بعد از افزودن سفیده تخم مرغ به کیک باعث خشکی و پف کردن دور کیک شده اما وسط کیک فرو رفته می شود. بهتر است مواد کیکتان را نیز به ترتیب اضافه کنید.

هم زدن زیاد

کم بودن آرد نسبت به مواد درون کیک

برای اینکه وسط کیک شما فرو رفته و گود نشود باید مقدار استفاده از آرد دقیق باشد. اگر آرد نسبت به مواد کم باشد بعد از پخت وسط کیک فرو رفته و گود خواهد شد.

اسیدیته کافی نیست

کیک های اسیدی سریعتر پخته می شوند وقتی که اسید بیشتری در دستور آنها باشد. در دستور پخت کیک اگر مقدار جوش شیرین زیادی باشد سطح شیرینی افت پیدا می کند و کیک شما نمی پزد.

راهکار برای کیک های فرو رفته

1.سوراخ را پر کنید

سوراخ را با هر چیزی که فکر می کنید در کنار کیکتان خوش طعم می شود پر کنید.

بسته به طعم کیکتان می توانید آن را با کرم میوه شکلات اسمارتیز پاستیل یا مارشمالو آب نبات رنگی پر کنید.

پر کردن فرو رفتگی

2.سوراخ را بزرگ تر کنید

از یک لیوان کوچک یا رینگ کیک برای برش کامل سوراخ استفاده کنید این کار هوشمندانه است و هیچکس نخواهد فهمید که این سوراخ در ابتدا چیز دیگری بوده.

3.از کیک فرو رفته برای درست کردن چیز دیگری استفاده کنید.

مانند کیک توپی دسر پارافه ترایفل استفاده کنید یا پاپ کیک درست کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان