هوندا HRV در کلینیک تخصصی خودرو قبل از عرضه بررسی شد

شرکت گلرنگ موتور که این روزها قصد دارد با یک محصول جدید دوباره به بازار خودرویی کشور بازگردد، پنج‌شنبه هفته گذشته اقدام به برگزاری یک کلینیک تخصصی خودرو کرد که در آن جدیدترین محصول این شرکت یعنی هوندا HRV به همراه دو رقیب هم سگمنتی خود حضور داشتند و جمعی از مهمانان از اقشار مختلف از جمله خبرنگاران و یا مشتریان قدیمی این شرکت برای بررسی این محصول ج ...

شرکت گلرنگ موتور که این روزها قصد دارد با یک محصول جدید دوباره به بازار خودرویی کشور بازگردد، پنج‌شنبه هفته گذشته اقدام به برگزاری یک کلینیک تخصصی خودرو کرد که در آن جدیدترین محصول این شرکت یعنی هوندا HRV به همراه دو رقیب هم سگمنتی خود حضور داشتند و جمعی از مهمانان از اقشار مختلف از جمله خبرنگاران و یا مشتریان قدیمی این شرکت برای بررسی این محصول جدید حضور داشتند.
در کنار هوندا HRV یک دستگاه نیسان جوک با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی و یک دستگاه سانگ یانگ تیوولی نیز حاضر بودند که از نظر سگمنت رقیب مستقیم هوندا HRV خواهند بود اما در این جمع جای خالی تویوتا CHR نیز حس می‌شد که به زودی قرار است روانه بازار شود. همچنین با یک مقدار ارفاق می‌توان میتسوبیشی ASX را نیز رقیبی برای هوندا HRV دانست.

در این مراسم هر مهمان به بررسی جداگانه و مقایسه‌ای این خودروها پرداخت و از نظر ظاهر، فضای داخل و دیگر فاکتورها هر یک را در اولویتی قرار داد و در نهایت پیشنهاد خود را برای قیمت مناسب این محصول جدید برای موفقیت در بازار ارایه داد.
قبلاً در مورد نیسان جوک و سانگ یانگ تیوولی زیاد صحبت کرده ایم و اجازه دهید بیشتر با هوندا HRV آشنا شویم که قرار است به زودی پیش فروش این خودرو آغاز شود.

هوندا HRV را بهتر بشناسیم
هوندا HRV یک محصول کراس‌اوور ساب‌کامپکت یا جمع‌و‌جور است که از سال 1999 به بازار معرفی شده است. نسل اول این خودرو با طراحی جعبه‌ای و بسیار محافظه‌کارانه بین سال‌های 1999 تا 2006 بر روی خط تولید قرار داشت اما نسل دوم این خودرو با طراحی بسیار بهتر و نوآوری‌های زیادی در سال 2014 نخست به عنوان یک خودروی مفهومی معرفی شد. در همان سال هوندا در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس نمونه نهایی و قابل تولید این خودرو را نیز معرفی کرد و در نهایت این خودرو در سال 2015 و به عنوان مدل 2016 وارد بازار شد. تغییر زبان طراحی هوندا در نسل دوم این خودرو را باید ناشی از تحرکات رقبا دانست چون HRV با ورود به بازار باید با رقبایی چون نیسان جوک، جیپ رنگید و فورد اکواسپرت رقابت کند که البته جدیداً دو رقیب قوی نیز با نام‌های تویوتا C-HR و میتسوبیشی اکلیپس نیز به جمع رقبای این خودرو اضافه شده‌اند.

هوندا HRV

هوندا HRV

نسل دوم HRV قرار است به زودی در بازار ایران نیز عرضه شود. این خودرو دارای پلتفرم مشترکی با هوندا سیویک است و از نظر فنی، دو خودرو تشابهات بسیاری با یکدیگر دارند. هوندا HRV در بخش ابعاد خارجی دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4.2، 1.8 و 1.6 متری است که گرچه در مقایسه با نسل اول این خودرو افزایش پیدا کرده‌اند اما در بین محصولات هوندا یک خودروی کوچک محسوب می‌شود و از نظر کلاس‌بندی، پایین‌تر از هوندا پایلوت و CR-V قرار می‌گیرد.
این خودرو در بازار جهانی با سه نوع موتور عرضه می‌شود. قوی‌ترین موتور آن که در بازار آمریکای شمالی عرضه می‌شود، یک موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری است که می‌تواند 141 اسب بخار قدرت و 172 نیوتون متر گشتاور را تولید کند. اما موتوری که در بازار ایران وارد خواهد شد موتور L15B هوندا را در سینه خود جای داده که این موتور یکی از جدیدترین پیشرانه‌های این خودروساز محسوب می‌شود. این موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ دارای حجم دقیق 1496 سی‌سی است و از نوع تنفس طبیعی است.

هوندا HRV

هوندا HRV

این موتور از نوع تک میل سوپاپ است و ابعاد آن نیز در مقایسه با موتورهای دارای حجم یکسان بسیار کوچک‌تر شده است، دلیل کوچک بودن ابعاد این موتور این است که هوندا قصد داشته بیشترین فضا را به اتاق خودرو و نه به محفظه موتور اختصاص دهد. حتی ابعاد سر سیلندر این موتور نیز کوچک‌تر شده و به این ترتیب محفظه احتراق نیز سایز کوچکی دارد که البته این مورد سبب افزایش سرعت احتراق شده و پرفورمنس موتور را افزایش می‌دهد.
از نظر ظاهری شاید مقایسه کردن هوندا HRV با رقیبانی چون تویوتا CHR کار درستی نباشد چون تویوتا محصول خود را به تازگی به بازارهای جهانی عرضه کرده اما هوندا HRV محصولی نسبتاً قدیمی‌تر نسبت به CHR است. اما در داخل خودرو هوندا کیفیت بسیار مطلوبی را ارایه می‌دهد و خروجی هوای سمت سرنشین جلو یکی از نکات متفاوت و جالب این خودرو است. یکی از دغدغه‌های این نوع خودروها، فضای بار کم نسبت به ابعاد خودرو است که هوندا HRV نه تنها در ردیف صندلی عقب بسیار جادار و راحت است، بلکه فضای صندوق عقب این خودرو بسیار خوب و جادار است و برای مسافرت‌های برون شهری نیز کافی به نظر می‌رسد.

تکنولوژی پیشرفته پیشرانه هوندا HRV
در این موتور به تنفس پر بازده پیشرانه نیز توجه بسیاری شده بطوریکه مانیفولد هوای آن دارای طراحی خاصی است که سبب افزایش گشتاور در دورهای پایین می‌شود. ابعاد کوچک موتور نه تنها دست مهندسان را در بکارگیری این مانیفولد هوای کارآمد باز گذاشته بلکه سبب شده تا فضای اطراف موتور نیز برای کار کردن سرویس کار و یا مکانیک راحت باشد و البته گردش هوا به دور موتور نیز در خنک‌کاری بهتر آن تاثیر دارد. برای افزایش راندمان موتور، هوندا تمهیدات دیگری نیز اندیشیده بطوریکه پیستون‌های این خودرو دارای روکش مولیبدنی هستند تا اصطکاک آنها کاهش پیدا کند ضمن اینکه استفاده از چنین پوششی در بهبود روغن کاری نیز موثر است.

هوندا HRV

هوندا HRV

میل لنگ و پیستون نیز در این خودرو در یک راستا قرار ندارند (همانند تویوتا کمری) که این مورد سبب می‌شود در سیکل احتراق، حالت اهرمی بیشتری ایجاد شده و قدرت موتور افزایش پیدا کند. برای تایمینگ موتور نیز از زنجیر تایم استفاده شده تا دیگر نیازی به سرویس‌های اضافی مربوط به تسمه تایم وجود نداشته باشد.

زیر پوست هوندا HRV
برای کاهش آلایندگی نیز از سیستم بازچرخانی گازهای اگزوز و مبدل کاتالیستی نیز استفاده شده است. نکته جالب این موتور این است که تنها از یک میل سوپاپ در آن استفاده شده است. شاید در ابتدا به نظر برسد که این اقدام نوعی صرفه‌جویی بوده، چون اکثر موتورهای امروزی دارای دو میل سوپاپ هستند و از نوع DOHC محسوب می‌شوند اما باید گفت که هوندا توانسته یک موتور SOHC را طراحی کند که البته 16 سوپاپ نیز است. به این ترتیب ضمن اینکه تمامی مزایای موتورها 16 سوپاپ در این خودرو وجود دارند، سادگی و کم استهلاکی یک موتور تک میل سوپاپ را نیز در این موتور می‌توان مشاهده کرد. در نهایت تمامی این اقدامات سبب شده تا این موتور قدرت 130 اسب بخار در 6600 دور بر دقیقه و گشتاور 156 نیوتون متر را در 460 دور بر دقیقه تولید کند. قدرتی که برای یک موتور 1.5 لیتری عددی بسیار خوب محسوب می‌شود.

هوندا HRV

هوندا HRV

در نهایت باید منتظر عرضه این خودرو به بازار باشیم و ببینیم که در نهایت گلرنگ موتور هوندا HRV را با چه قیمتی و در چه سطح امکاناتی به بازار عرضه می‌کند و جدیدترین محصول هوندا در ایران چه عملکردی خواهد داشت.
به نظر شما هوندا HRV با موتور 1.5 لیتری با چه قیمتی می‌تواند در بازار ایران موفق شود؟
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر