آینه پژوهش در ایستگاه ۱۶۲

گروه اندیشه: شماره ۱۶۲ «آینه پژوهش» دو ماهنامه نقد کتاب، کتاب‌شناسی و اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شماره 162 «آینه پژوهش» دو ماهنامه نقد کتاب، کتاب‌شناسی و اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شد. مدیرمسئول این نشریه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی بوده و سردبیری آن را حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد بر عهده دارد.
در بخش مقاله این دوماهنامه،  «آن بر سر گنجست که...» نوشته جویا جهانبخش، نسخه‌‍خوانی تالیف حجت‌الاسلام و المسلمین رسول جعفریان، «قلم‌انداز» نوشته سهیل یاری و «معرفی مراکز اسنادی کشور»‌ تالیف نیره خداداد شهری و محمدحقی خوانساری منتشر شده است.
در بخش نقد و بررسی کتاب نیز می‌خوانیم: «شکوفه‌های بهاری نکته نکته از زهر الربیع»، نوشته علیرضا ذکاوتی قراگزلو، «سرگذشت عاشقان روزگار» تالیف مهدی فیروزیان، «نگاهی به کتاب مسائل اخلاق فناوری اطلاعات در روایات اسلامی» اثر عبدالحسین طالعی، «نخستین تلاش‌های شیعی در تفسیر کتاب مقدس» از حیدر عیوضی، «انتشاری نه‌چندان خوش‌خوان از کتابی «خوش‌خوان» نوشته مهدی امیریان، «با کاروان قصیده» از مهدی فیروزیان و «نگرشی بر نگارش‌های کلامی» از حمید عطائی‌نظری.
محمد‌علی رضایی‌کرمانی‌نسب‌پور و فاطمه محرمی‌دوری ذیل بخش «کتاب‌شناسی موضوعی» به کتاب‌‍شناسی مراتب قرائت قرآن کریم پرداخته‌اند. در چکیده این نوشتار می‌خوانیم: قرآن کتاب هدایت، نسخه‌ای شفابخش و سرشار از معارف است و اندیشمندان و علمای هر عصر به فراخور توان و استعداد خویش و از بعدی ویژه به بررسی علوم آن پرداخته‌اند. یکی از این ویژگی‌ها،‌علم «قرائت» قرآن مجید است. در علم قرائت مباحث مختلفی از جمله مراحل شکل‌گیری علم قرائت، اقسام قرائت از منظر موافقت با زبان عربی و مطابقت با رسم و سند و اختلاف قرائات و دلایل وقوع آن و انواع قرائات و تجوید و ... بررسی می‌شود و از جمله آن مباحث،‌ بحث در «انواع قرائت به لحاظ سرعت» است. هرچند در این زمینه تا آنجا که ما بررسی کردیم، کتاب مستقلی وجود ندارد، اما دانشمندان اسلامی در ضمن دیگر مباحث علوم قرآنی، به این مهم نیز توجه کرده و به بررسی آن همت گماشته‌اند. مجموعه حاضر با فهرست کردن کتاب‌هایی که درباره این مهم نیز توجه کرده و به بررسی آن همت گماشته‌اند. مجموعه حاضر با فهرست کردن کتاب‌هایی که درباره این موضوع مطالبی ذکر کرده‌اند، به توضیح مختصری که در این کتاب آمده می‌پردازد.
در بخش تازه‌های نگارش و نشر کتاب‌هایی مانند «اثر المحتسب فی الدراسات النحویه»، «پنج سفرنامه: ژاپنی‌های دیدارکننده از ایران در دهه 1920 میلادی» و «فرهنگ آثار عرفان اسلامی» معرفی شده‌اند.
در پایان این دوماهنامه به ذیل عناوین «بررسی زندگی و آثار استاد محمدحسن عرب» و «درگذشتگان» به اخبار حوزه مطالعات دین پرداخته است. گفتنی است این شماره از این نشریه مربوط به دوره بهمن و اسفند 95 می‌باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان