فوت و فن پرورش کاکتوس پیوندی

این کاکتوس‌های پیوندی زیبا مدتی است که بسیار رایج شده اند و در طیفی از رنگ‌ها موجود هستند. پرورش‌شان بسیار ساده است. خودتان ببینید!

فوت و فن پرورش کاکتوس پیوندی

این کاکتوس‌های پیوندی زیبا مدتی است که بسیار رایج شده اند و در طیفی از رنگ‌ها موجود هستند. پرورش‌شان بسیار ساده است. خودتان ببینید!

 

در این کاکتوس‌ها قسمت رنگی بالایی معمولا کاکتوس ژیمینو است و پایه سبز رنگ هر کاکتوسی می‌تواند باشد. کار پایه تنها نمایش ژیمینو در ارتفاع دلخواه است!

این نوع کاکتوس به فراوانی در دیش گاردن‌های کاکتوسی دیده می‌شود. نگهداری این کاکتوس اصلا سخت نیست، اما اندکی توجه هم می‌خواهد.

اگر نیازهای کاکتوس پایه با کاکتوس بالای آن فرق داشته باشد، قسمت چالش برانگیز نگهداری آنها شروع می‌شود! باید راهی پیدا کنید تا هر دو را راضی نگه دارید و شرایط را طوری متعادل کنید که هر دو بتوانند رشد کنند.

شرایط رشد

– نور

ژیمینوی بالای کاکتوس پیوندی‌، نسبت به بقیه کاکتوس‌ها، به کم نوری مقاوم تر است و اصلا نور مستقیم را دوست ندارد. برعکس پایه سبز کاکتوس معمولا عاشق خورشید است! برای راضی نگه داشتن هر دو، دنبال مکانی روشن با نور غیر مستقیم بگردید تا کاکتوس بالایی آسیب نبیند و رنگش به خاطر نور زیاد محیط کم نشود.

– آبیاری

برای آبیاری مجدد کاکتوس ابتدا صبر کنید خاک آن اندکی خشک شود، سپس آبیاریی خوب و عمیق انجام دهید. زهکشی خوب جز ضروری نگهداری این گیاه است. پس هیچ وقت اجازه ندهید خاک گیاه غرقاب بماند و گیاه در زیر گلدانی پر از آب باشد. در زمستان آبیاری را کمتر کنید اما هر از گاهی گیاه را غبار پاشی کنید.

– خاک

از خاک‌های کاکتوسی که غنی از مواد غذایی هستند و زهکشی خوبی هم دارند استفاده کنید. می‌توانید مقداری شن یا سنگریزه هم به خاک اضافه کنید تا زهکشی آن بهتر شود.

– کود دهی

در طول فصل رشد، گیاه را با کودهای مخصوص کاکتوس تغذیه کنید. در فصول سرد کود دهی را متوقف کنید و یا کاهش دهید.

تکثیر

همانطور که گفتیم این کاکتوس‌ها پیوندی هستند و برای تکثیر مناسب نیستند.

اما اگر به درست کردن کاکتوس‌های پیوندی علاقه دارید، خبر خوب این است که این کار سختی نیست و بسیاری از گونه‌های کاکتوس به راحتی به این شکل درمی‌آیند.

البته بعد از مدتی، ژیمینو بالای پیوند شروع به تولید گیاهچه‌های کوچکی می‌کند که مانند سیارک‌هایی دور سیاره بزرگ تری را می‌گیرند! می‌توانید بعد از چند وقت آنها را از گیاه اصلی جدا کنید و به عنوان گیاهی مستقل در گلدان دیگری بکارید. اما چون کاکتوس پایه برای‌ آنها کلروفیل تامین می‌کرده، به آن نیاز خواهند داشت و شانس زنده ماندن‌شان کم است.

خود کاکتوس پایه هم بعد از چند وقت شروع به تولید گیاهچه می‌کند. اجازه دهید گیاهچه‌ها اندکی رشد کنند و بزرگ شوند سپس در فصل بهار آنها را به کمک تیغ یا چاقوی تیز و تمیز به دقت از گیاه مادری جدا کنید. یک یا دو روز اجازه دهید زخم گیاهچه‌ها خشک و بسته شود سپس آنها را در گلدان کوچکی بکارید.

تعویض گلدان

هر زمان احساس کردید کاکتوس‌تان به قدری بزرگ شده که دیگر جایی برای رشد بیشتر ندارد گلدان گیاه را عوض کنید. تعویض گلدان را ترجیحا در فصول گرم انجام دهید. برای تعویض گلدان، ابتدا اجازه دهید خاک کاکتوس خشک شود. سپس کاکتوس را به کمک دستکش از طوقه بگیرید و گلدان را برعکس کنید و چند ضربه آهسته به کف گلدان وارد کنید. به این ترتیب گیاه به راحتی و با کمترین آسیب از گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی چسبیده به ریشه‌ها را به آرامی جدا کنید. در این هنگام هر گونه ریشه مرده یا پوسیده را از گیاه جدا کنید. به کاکتوس‌تان قارچ کش بزنید و آن را درون گلدانی یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی‌اش قرار دهید و گلدان را با خاک تازه پر کنید. تا مدتی (حتی تا چند هفته) به گیاه آب ندهید تا احتمال پوسیدگی ریشه‌ها بالا نرود و سپس کم کم شروع به آبیاری گیاه کنید.

چند نکته …

– اگر سابقه خوبی در پرورش کاکتوس و ساکولنت داشته اید، این کاکتوس پیوندی را هم به راحتی می‌توانید پرورش دهید. مانند بسیاری کاکتوس‌های دیگر آنها ترجیح می‌دهند خاک‌شان در بین دو آبیاری خشک باشد.

– آبیاری را به خوبی انجام دهید و سعی کنید آب به تمام خاک گیاه نفوذ کند.

– در طول فصل رشد کاکتوس‌تان را تغذیه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر