نگاهی عمیق به چری تیگو ۷: خودرویی که ارزش خرید ندارد!

مدتی می‌شود که چری تیگو ۷ از سوی مدیران‌خودرو معرفی شده و این شرکت با قیمتی عجیب‌ غریب ثبت نام و تحویلش را آغاز نموده است. گذشته و سابقه مدیران‌خودرو نشان می‌دهد که این کمپانی با شرایط ویژه‌ای که در نظر می‌گیرد، می‌تواند بدترین خودروهای چینی را نیز به‌خوبی بفروشد!

مدتی می‌شود که چری تیگو 7 از سوی مدیران‌خودرو معرفی شده و این شرکت با قیمتی عجیب‌ غریب ثبت نام و تحویلش را آغاز نموده است. گذشته و سابقه مدیران‌خودرو نشان می‌دهد که این کمپانی با شرایط ویژه‌ای که در نظر می‌گیرد، می‌تواند بدترین خودروهای چینی را نیز به‌خوبی بفروشد!

تیگو 7 از سوی مدیران خودرو در دو تیپ لاکچری و اکسلنت عرضه خواهد شد که این نام گذاری برای یک خودروی چینی خنده‌دار بنظر می‌رسد و بطور کلی معنای کلمه لاکچری به چالش کشیده شده است! این چینی پر سر و صدا در مدل اکسلنت در حال حاضر نزدیک به 142 میلیون تومان قیمت دارد که همین باعث می‌شود رقبای آن نیز بیشتر و سرسخت‌تر شوند. در ابتدای این مقاله تیگو 7 را بررسی خواهیم کرد و سپس به سراغ رقبای آن می‌رویم. با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

تیگو 7 از چهره‌ای متفاوت و خارج از عرف نسبت به رقبا بهره می‌برد و چری در این خودرو مجموعه‌ای از مشخصات خوب و بد را در کنار هم قرار داده است. باید به این نکته اعتراف کرد که چینی‌ها در طراحی خودرو رشد داشته‌اند اما همچنان فاصله زیادی با رقبای آسیایی خود مانند کمپانی‌های کره‌ای و ژاپنی دارند.

در نگاه اول تصاویر تیگو 7 شما را جذب می‌کند اما نباید فراموش کرد که بین تصویر تبلیغاتی و آنچه که شما حضوری مشاهده می‌کنید تفاوت وجود دارد و بدون شک با بررسی نزدیک این خودرو چهره آن چندان که در تصاویر نمایش داده شده‌اند، شما را جذب نخواهد کرد. در بخش جلوی تیگو 7 چراغ‌ها زیبا طراحی شده‌اند اما جلوپنجره کوچک کمی از جذابیت آن کم کرده و برای رفع این مشکل، چری به‌سراغ نوار‌های کرومی رنگ رفته‌ است تا با رنگ براق آن‌ها بتواند زیبایی را به جلوپنجره خودرو بیاورد.

چیزی که در بدنه این خودرو می‌توان بطور واضح دید، استفاده بیش از حد از خطوط بدنه عمیق و بدون هدف در بدنه خودرو است که نمونه بارز آن را می‌توان در بخش عقب خودرو دید. چینی‌ها همیشه با خطوط عمیق قصد داشته‌اند تا بدنه عضلانی و جذاب ایجاد کنند که در بسیاری از موارد موفق نبوده‌اند.

تضاد بین طراحی بخش جلویی و عقبی تیگو 7 را نمی‌توان دوست داشت چرا که بر خلاف بخش جلو، نمای عقب خودرو اصلا خوب طراحی نشده‌ است. چری برای رفع حاجت خود در بخش عقب از طراحی نمونه‌های کره‌ای مانند توسان و اسپورتیج تقلید کرده است که نوع طراحی چراغ‌های آن باعث بوجود آمدن فضای خالی بسیاری در این بخش شده که زیبایی خودرو را از بین برده است. در قسمت زیرین نمایه عقب خودرو، چراغ‌های باریکی دیده می‌شوند که طراحی ساده‌ای دارند.

چری برای آنکه ظاهر اسپرت به خودرو ببخشد از شیشه عقب کوچکی استفاده نموده که کاهش دید را به‌همراه خواهد داشت. در نمای جانبی طراحی رینگ خودرو را می‌توان دوست داشت و لاستیک‌ها نیز برخلاف سایر رقبای چینی از ابعاد تقریبا مناسبی بهره می‌برند.

طراحی داخلی

زمانی که داخل خودرو مستقر می‌شوید، مشاهده می‌کنید که تیگو 7، آن چیزی که گفته می‌شود نیست، چرا که تبلیغات گسترده در فضای مجازی باعث اغراق در معرفی این خودرو شده است. داشبورد پلاستیکی خودرو با متریال نه چندان باکیفیت، با کلمه لاکچری تناسب چندانی ندارد. نمونه این جنس از داشبورد را می‌توان در بسیاری از خودروهای چینی کمتر از 100 میلیون تومان دید و حتی برخی از آن‌ها شرایط بهتری نیز دارند.

کابین بیش از حد ساده، یک ضعف دیگر برای این خودرو محسوب می‌شود که اصلا حس خوبی را منتقل نمی‌کند و شما با یک طراحی تکراری و قدیمی روبرو خواهید شد. حتی غربیلک فرمان نیز بیش از حد ساده طراحی شده و نحوه قرارگیری دکمه فلاشر و بخش تهویه خودرو، زیبا و مناسب نیست. صندلی‌های راحت را می‌توان بخش دوست داشتنی کابین دانست که از طراحی و جنس خوبی بهره می‌برند. فضای کابین برای سرنشینان عقب را نیز می‌توان خوب دانست و بعنوان یک کراس‌اوور راحت آن را پذیرفت.

پیشرانه

بسیاری پیشرانه تیگو 7 را دلیل محکمی برای خرید آن می‌دانند ولی متاسفانه در ایران روند استفاده از کلمه توربو به گونه‌ای پیش می‌رود که شرکت‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند.

پیشرانه این خودرو با حجم 1.5 لیتری خود قادر است تنها 147 اسب بخار قدرت و  210 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این ارقام نشان می‌دهند که موتور این خودروی 142 میلیون تومانی به‌حدی قدرتمند نیست که ارزش پرداخت چنین مبلغی را داشته باشد و می‌توان با پول کمتر گزینه‌های قوی‌تری را انتخاب کرد و یا به سراغ خودروهایی با شجره‌نامه موفق‌تر رفت. همچنین در تبلیغات این خودرو از پیشرانه اتریشی نام برده شده است که ساخت شرکت AVL بوده است. این شرکت آنچنان که بزرگ‌نمایی شده، معروف و جزء کمپانی‌های مطرح نیست و بیشتر شرکت‌های ایرانی با نام آن آشنایی دارند!

تجهیزات

تیگو 7 قصد دارد با ارایه آپشن‌های نسبتا خوش رنگ و لعاب، خودش را به معرض نمایش بگذارد و متاسفانه در ایران به حواشی بیش از اصل موضوع پرداخته می‌شود چرا که خریداران در ابتدا چهره و بعد آپشن خودرو برایشان اهمیت دارد و بعد به‌سراغ بخش فنی و ایمنی خودرو می‌روند.

از جمله مهم‌ترین آپشن‌های تیگو 7 فول می‌توان به سانروف و سقف پاناروما، دوربین 360 درجه، صندلی برقی راننده، 6 کیسه هوا، نمایشگر 9 اینچی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، سامانه ورود و استارت بدون کلید اشاره کرد که البته برخی رقبای ارزان قیمت‌تر از این خودرو نیز همین تجهیزات را دارند. در واقع آپشن‌هایی که به شما عرضه می‌شود، چندان هم دندان گیر نبوده انتظار بیشتری از این کراس‌اور گران قیمت چینی می‌رفت.

رقبایی که ارزش خرید بیشتری نسبت به تیگو 7 دارند

در ایران شرایط به‌گونه‌ای هست که خودروها بیشتر از لحاظ قیمت با یکدیگر مقایسه می‌شوند تا تیپ و نوع شاسی که یکی از دلایل این نوع مقایسه، عدم تنوع است. در اینجا برخی از رقبای تیگو 7 که بیشتر می‌توان به آنها اعتماد کرد را به شما معرفی می‌کنیم.

1- هایما S7 توربو

هایما S7 توربو در بسیاری از موارد مانند تجهیزات، پیشرانه و کیفیت ساخت، شرایط مشابه تیگو 7 دارد و حتی در برخی موارد از این خودرو قوی‌تر نیز هست و می‌توان با پرداختی در حدود 100 میلیون تومان و با اختلاف قیمتی در حدود 40 میلیون تومان، یک محصول مشابه تیگو 7 را انتخاب نمود.

حجم موتور حداکثر قدرت /حداکثر گشتاور حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) نوع جعبه دنده حجم باک (لیتر) استاندارد آلایندگی
1.8 لیتر 170/230 170 6 سرعته اتومات 61 یورو 5

2- جک اس 5

در اینکه جک کمپانی خوش نام‌تری نسبت به چری در ایران هست، شکی وجود ندارد و به‌عنوان گزینه دوم، می‌توان جک S5 محبوب را با کیفیت ساخت بهتر و قیمت کمتر انتخاب کرد. این خودرو در حدود 100 میلیون تومان قیمت دارد اگر چه باز هم این قیمت برای یک خودروی چینی زیاد است اما بهتر از 142 میلیون تومان است!

حجم موتور حداکثر قدرت حداکثر گشتاور حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) نوع جعبه دنده حجم باک (لیتر) استاندارد آلایندگی
2.0 لیتر 174/265 170 6 سرعته اتومات 55 یورو 5

3- رنو کپچر

یک خودروی خوب اروپایی بدون شک به یک محصول چینی که مانند هندوانه در بسته می‌ماند، برتری دارد. مدل فول اپشن رنو کپچر در حدود 130 میلیون تومان قیمت دارد. بدون شک رنو کپچر ارزش خرید بیشتری دارد.

حجم موتور حداکثر قدرت حداکثر گشتاور حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) نوع جعبه دنده حجم باک (لیتر) استاندارد آلایندگی
1.2 لیتر 116/190 192 6 سرعته اتومات 61 یورو 5

4- پژو 2008

مدتی هست که پژو 2008 با قیمتی در حدود 120 تا 130 میلیون تومان در بازار قابل خرید است. در جایی که گزینه‌ای مانند 2008 فرانسه وجود دارد، رفتن سراغ یک محصول از کمپانی چری چین، چندان عاقلانه نیست. این خودرو از هر لحاظ گزینه معقول‌تری از تیگو 7 است.

حجم موتور حداکثر قدرت حداکثر گشتاور حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) نوع جعبه دنده حجم باک (لیتر) استاندارد آلایندگی
1.6 لیتر 163/190 192 6 سرعته اتومات 50 یورو 5

کلام آخر

اگر بخواهیم لیست خودروهای بهتر از تیگو 7 را ادامه دهیم، می‌توانیم چندین گزینه دیگر را به شما معرفی کنیم که از یک شاسی‌‌بلند الکی گران بهتر هستند. حتی می‌توان منتظر محصولاتی چون هاوال بهمن موتور هم ماند که از همه نظر چون برند، کیفیت ساخت، موتور و تجهیزات، یک سر و گردن بالاتر از این ناشناخته چینی قرار می‌گیرند.

در سوی دیگر گزینه‌های دست دوم کره‌ای و ژاپنی نیز قرار دارند که اگر سال‌ها از عمرشان بگذرد باز هم می‌توان به‌عنوان یک خودروی خوب به آن‌ها نگاه کرد، ولی آیا چری تیگو 7 چنین خودرویی است؟ به‌نظر نمی‌رسد مدیران‌خودرو این‌بار بتواند با شرایط فروش قسطی خود مثلا فروش ویژه با پرداخت ماهی 1000 تومن هم، تیگو 7 را با آمار بالایی بفروشد!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر