دبیرکارگروه مد و لباس مطرح کرد

برخی از دولتی‌ها منتظرند گلوی تولیدکننده را فشار دهند

دبیر کارگروه مد و لباس گفت: بارها در جلسات با فعالان مد و لباس اعلام کردم که خودتان را در رسانه‌ها معرفی کنید اما آنها اظهار کردند که می‌ترسند‍! زیرا برخی از دولتی‌ها منتظرند تولیدکننده‌ای بزرگ شود تا توی سرش بزنند و گلویش را فشار دهند.

برخی از دولتی‌ها منتظرند گلوی تولیدکننده را فشار دهند

به گزارش ایسنا، حمید قبادی در مراسم رونمایی از دومین کتاب ملی مد و لباس ایران بیان کرد: متاسفانه یک رفتار تاریخی ـ فرهنگی منفی در کشور ما وجود دارد که باید آن را اصلاح کنیم و ترجیح می‌دهیم کارهایمان را پنهان کنیم. ما آمده‌ایم که این نگاه‌ها را برطرف کنیم. سال گذشته یکی از محوریت‌های کارگروه مد و لباس تغییر نگاه‌های دولتی بود. این طور نیست که فقط نگاه مسوولان معطوف به قاچاق شود.   

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: با تلاش کارگروه مد و لباس و صدا و سیما شرایط تبلیغات را در رسانه ملی فراهم کردیم. اما چند نفر از فعالان این حوزه از آن استفاده کرده‌اند؟ بنا بر آمار بازرگانی صدا و سیما حدود 15 تا 20 درصد تبلیغات به مد و لباس اختصاص پیدا کرده است اما واقعا ظرفیت مد و لباس این عدد است؟

قبادی بیان کرد: طراحی، بخش فکر و اندیشه‌ کار است. یکی از پیشرفت‌های ما توجه به فکر است که در این زمینه فرصت کافی نداریم. مهمترین درخواست کارگروه مد و لباس این است که جمع بسیار تولیدکنندگان با نقض احتمالی فضا را برای طراحان نبندند و به سمت حرفه‌ای شدن پیش بروند. کمپین «طهرون بپوشیم» نمونه‌ای از این افکار و خلاقیت‌هاست.

دبیر کارگروه مد و لباس با بیان اینکه باید به مراحل دیگر از جمله کیفیت نیز توجه شود، افزود: مراسمی که برای رونمایی از کتاب مد و لباس انجام شده، یک رسم بین‌المللی است که باید آن را به فال نیک گرفت. مد و لباس یک موتور مولد به نام رسانه دارد اما چقدر از عنصر رسانه در این زمینه بهره‌مند می‌شویم؟ چقدر توانستیم از ظرفیت موجود استفاده کنیم؟

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه کتاب یکی از ابزارهای تبلیغات است، از فعالان حوزه مد و لباس خواست تا به ماهیت تبلیغات پی ببرند.

قبادی همچنین اعلام کرد: من معتقدم تنها رونمایی از کتاب کامل نیست و در مرحله بعد باید شاهد رونمایی از اپلیکیشن مد و لباس در بستر وب باشیم، زیرا دنیا به سمت الکترونیکی شدن است. در این کتاب نیز به ظرفیت نساجی کمتر پرداخته شده است؛ در حالی که طراحان ما همیشه از کمبود پارچه گله دارند.

مردم به اجناس خارجی روی خوش نشان می‌دهند

رحیم چگینی ـ فعال حوزه مد و لباس ـ دیگر سخنران این مراسم بیان کرد: مُد نیاز مبرم و یکی از بحث‌های تنوعی در تولید کشور ماست. ما به نوآوری و مد نیاز داریم و باید اعتراف کنم بسیاری از فعالان این حوزه به این مقوله بی‌توجه هستند. خدا را شاکریم که مقام معظم رهبری به تولید و اشتغال اهمیت می‌دهند و امیدواریم نتیجه مثبتی برای مملکت داشته باشد.

او ادامه داد: برای آنکه بحث تولید ملی به موفقیت برسد، هر کدام از ما باید چهار گوشه این فرشی که پهن است را بگیریم و بلند کنیم. با این کار قطعا نتیجه خواهیم گرفت. یک طرف این قضیه مردم، طرف دیگر طراحان، تولیدکنندگان و دانشگاهیان هستند. اگر بخواهیم محصول ایرانی قابل رقابت باشد، باید از خودمان شروع کنیم، نوآوری کنیم و محصول درخوری برای مردم تولید کنیم. مردم به اجناس خارجی روی خوش نشان می‌دهند زیرا بحث نوآوری و کیفیت مطرح است. ما باید از این فرصت ایجاد شده استفاده کنیم و محصولی که مردم از آن خوششان می‌آید را تولید کنیم.

این فعال حوزه مد و لباس اضافه کرد: طراحان ایرانی باید دست به کار شوند و با توجه به ذائقه مردم طراحی کنند. ما حتی در این حوزه دانشگاه علمی کاربردی نیز دایر کردیم و همیشه به دانشجویان تاکید می‌کنم که بازار را خوب ببینند. اگر بخواهیم شعار امسال محقق شود، دولت که یک طرف این قضیه است باید از این مقوله حمایت کند و ارتباط بین دانشگاهیان و صنعت را در قوانین مورد حمایت قرار دهند و ارتباط بین دانشگاهیان و صنعت را برقرار کنند.

ما نمی‌دانیم در این مملکت ارز چند است؟

مهدی مذنبی ـ فعال دیگر حوزه مد و لباس ـ نیز در این مراسم که عصر امروز 17 اردیبهشت ماه در تالار رودکی برگزار می‌شد، اظهار کرد: تولیدکننده ناچار است هر جا که تریبونی به دست می‌آورد از مشکلات این حوزه فریاد بزند. امیدوارم چند جمله‌ای که می‌گویم به گوش مسوولان برسد. مسوولان آنچه را که هست و آنچه که باید اتفاق بیفتد به ما بگویند زیرا ما توانایی مقابله با بحران را داریم. 40 سال است که نسل ما یاد گرفته چگونه به بحران واکنش نشان دهد و از آن فرصت‌سازی کند. ما نمی‌دانیم در این مملکت ارز چند است؟ آیا ارز 4200 تومانی عرضه می‌شود؟ واردات، تعرفه‌های مشخصی دارد؟ یا عمر و رسالت این قوانین چقدر است؟ اینها از مسائل بزرگ تولید در کشور ماست.

او با بیان اینکه من به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولید و واحد صنعتی در امر پوشاک اینجا هستم، افزود:  متاسفانه در بسیاری از بخش‌ها حلقه‌ها را داریم در حالی که از هم گسسته هستند. شیوه فروش و تولید وجود دارد، می‌دانیم و می‌توانیم کسب کنیم، امکان تهیه مواد اولیه نیز وجود دارد اما این حلقه‌ها از هم گسسته است. من به عنوان تنها تولیدکننده زنجیره کامل پوشاک هستم اما نیاز به خوراک و دیده شدن دارم.

این سرمایه‌گذار اضافه کرد: با توجه به نیاز، مرکز طرحی را طراحی کردیم که از هفته جاری گشایش پیدا می‌کند به همین دلیل از همه فعالان این حوزه دعوت می‌کنم تا مجموعه ما را از آن خود بدانند زیرا ما رسالت سنگینی را برای این مرکز طراحی در نظر داریم. واقعیتی که وجود دارد تفاوت کلاس پوشاک ایرانی با پوشاک خارجی است. مردم ما مردم کم‌پوشی نیستند. اصل اقبال برندهای خارجی در ایران بالاست و توانستند در کوتاه‌ترین زمان سهم بازار را به دست بیاورند و دلیل آن هم کیفیت است که ما را در تنگنا قرار داده‌اند به همین دلیل باید کوشا باشیم تا کلاس پوشاک ایرانی را به سطح جهانی برسانیم.

تی‌شرت‌های 10 هزار تومانی چینی که از زواید بیمارستانی تولید می‌شوند

او با بیان اینکه باید اختلاف بین کیفیت پوشاک ایرانی و خارجی را برطرف کنیم، افزود: ما نباید از برند خارجی بترسیم و باید آن را برطرف و در بهترین شرایط گوی رقابت را از آن خود کنیم و در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم.

مذنبی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: چینی‌ها ملحفه و زواید بیمارستانی را جمع‌آوری می‌کنند و با بازیافت این مواد تی‌شرت 10 هزار تومانی را تولید و در بندرانزلی عرضه می‌کنند، این‌ها همه تقلب است که باعث می‌شود لباس چین وارد کشور و با کمترین قیمت عرضه شود. رسالت تولیدکننده این است که نیاز مردم در این زمینه را تامین کند.

تاریخچه هنری قوی داریم که روی پوشاک ارائه شود

مجید فخار ـ یکی دیگر از فعالان حوزه مد و پوشاک ـ با بیان اینکه 36 سال سابقه تولید لباس اسپرت دارد، بیان کرد: طی چند سال گذشته تغییراتی برای توسعه صنعت پوشاک در حال انجام است و حدود دو سالی می‌شود که انجمنی برای صنعت پوشاک تاسیس شده، ایجاد این انجمن برای نقصی بود که در این حوزه وجود داشته است. در کنار تشکل‌های خصوصی، سایر عزیزان از جمله کارگروه مد و لباس نیز شروع به فعالیت کردند و در این سال‌ها کارهای زیادی انجام شده است. مهمترین بخش صنعت پوشاک کشور، طراحی و مد است.

او ادامه داد: عملا صنعت پوشاک به دو قسمت تقسیم می‌شود که مغز آن مدسازی است. بخش دیگر نیز تولید که آن را طراح ایجاد می‌کند. در این زمینه توانایی بسیاری در کشور ما وجود دارد و جوانان خوش فکر بسیاری داریم. هزاران سال است که کشور ایران جزو بهترین‌ها در حوزه پوشاک بوده و این امر باید دوباره احیا شود.

این تولیدکننده اظهار کرد: چندین سال است که از گروه طراحی مجموعه خودم خواستم از آثار و تمدن ایرانی به بهترین شکل بهره‌برداری کند زیرا ما تاریخچه هنری قوی داریم که می‌تواند به شکل محصولات و پوشاک ارائه شود و به جای نوشتن حروف لاتین که معنی مناسبی ندارد، از طرح‌های غنی فرهنگ و هنر کشورمان خودمان روی لباس استفاده کنیم.

نتیجه جشنواره‌ها چه می‌شود؟!

بیتا بهرامی ـ مدیر کمپین «طهرون بپوشیم» ـ نیز به عنوان سخنران دیگر این مراسم، اظهار کرد: سال گذشته با حمایت شهرداری منطقه 12 و به همراه 38 طراح کمپین «طهرون بپوشیم» را ارائه کردیم که مراسم افتتاحیه آن در کاخ گلستان برگزار شد. طرح‌هایی که در این کمپین ارائه شد برگرفته از کاخ گلستان و دوره تاریخی قاجار بود. خروجی این طرح در لباس بانوان بیشتر از لباس آقایان بود و این کمپین نشان داد که ما در طراحی لباس آقایان خلاء داریم.

او اضافه کرد: بارها با شرکت هاکوپیان تماس گرفتیم تا ما را راهنمایی کنند و راهکاری برای چگونگی عرضه این طرح‌ها در اختیارمان بگذارند اما متاسفانه در این زمینه ما را همراهی نکردند. من خواهش می‌کنم کسانی که در عرصه تولید فعالیت می‌کنند ما را ببینند. ما تقاضایمان را مطرح کردیم اما از جانب صنعتگران پذیرفته نشد. امیدوارم تولیدکنندگان، طراحان کشور خودمان را به جای طراحان خارجی ببینند. ما جشنواره برگزار می‌کنیم اما نتیجه جشنواره‌ها چه می‌شود؟! در حالی که می‌توان به عنوان جایزه برای برگزیدگان این جشنواره‌ها خط تولید خردی راه‌اندازی کنیم. ما توانستیم اقتصادهای خرد کوچک را ایجاد کنیم و با آن کسب درآمد و اعتبار کنیم. صحبت‌های من به عنوان درد و دل بخشی از طراحان کشور است که آثارشان تولید شده اما جایی برای عرضه آن ندارند. کدام تولیدکننده می‌تواند پاسخگوی 38 طرح و 38 ایده‌ای که ما برای تولید آن زحمت کشیدیم، باشد؟

به گزارش ایسنا، دومین کتاب ملی مد و لباس ایران در 352 صفحه با معرفی برندهای ایرانی و دو مقاله در حوزه مد و لباس عصر امروز 17 اردیبهشت ماه در تالار رودکی رونمایی شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر