قبادی مطرح کرد؛

دلیل مغفول ماندن توزیع کتاب نادیده گرفتن اقتصاد فرهنگ است

مشاور اجرایی سابق معاونت فرهنگی ارشاد گفت: ضعف بزرگ فرهنگ ما گذشتن از اقتصاد این حوزه است و دلیل اینکه کارهایی چون توزیع کتاب مغفول مانده است، نادیده گرفتن بعد اقتصادی آن است.

دلیل مغفول ماندن توزیع کتاب نادیده گرفتن اقتصاد فرهنگ است

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفت و گوی فرهنگی با موضوع نشر سوپر مارکتی و چالش های آن با حضور حمید قبادی مشاور اجرایی سابق معاونت فرهنگی ارشاد و کارشناس نشر و غلامعلی جهانی مقدم مدیر مسئول انتشارات کتاب مسافر روانه آنتن شد.

در ابتدای این برنامه، جهانی مقدم با بیان اینکه در هر کشوری عامل اصلی افزایش انتشار کتاب های جیبی، کاهش تمایل مردم به کتابخوانی بوده است، گفت: از آنجایی که پس از انقلاب مردم علاقه شدیدی به کتابخوانی پیدا کردند و در پی کتاب های اصلی بودند، نشر کتاب های جیبی تا حدود زیادی کاهش یافت اما در برخی از کشورهای خارجی با وجود استقبال خوب از کتاب های حجیم، تولید کتاب های جیبی ادامه دارد.

وی افزود: با عنوان سوپر مارکتی برای این دست کتاب ها موافق نیستم چرا که توزیع از طریق سوپرمارکت یکی از روش هاست، کما اینکه روش های بهتر و حجیم تری برای توزیع وجود دارد.

مدیر مسئول انتشارات کتاب مسافر با بیان اینکه توزیع موسیقی و فیلم در سوپرمارکت ها موفقیت آمیز بوده است، گفت: ما هنوز نتوانسته ایم آثار ارزشی خود را به صورت نوین به جامعه عرضه کنیم.یکی از راه ها تلخیص موضوعات برای قرار دادن مخاطبان نسل جوان در یک سیر فکری است که در این مقوله بسیار ضعیف هستیم. اولین فاکتوری که در توزیع این دست کتاب ها در نظر گرفته می شود پرجمعیت بودن مکان هاست.به عنوان مثال مترو و میادین میوه و تره بار پرجمعیت ترین مکان های شهری هستند که با برنامه ریزی می توان در آن وارد شد.

جهانی مقدم گفت: طرح کتابخوانی در اتوبوس ها و فروش کتاب در مترو نیز از دسته این ابتکارات بود که به دلیل ناپختگی شکست خورد.

در ادامه حمید قبادی گنجاندن مطالب مفید در حجم کم و کاربردی شدن مطالب کتاب های جیبی را از مهمترین ویژگی های آن برشمرد و گفت : باید از روش های نوین برای توسعه کتابخوانی بهره برد که یکی از آنها عرضه در سوپر مارکت ها ست.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: ما در توزیع، تجربه های موفقی نداشته ایم شاید به دلیل اینکه با پشتوانه دولتی به این طرح ها ورود کرده ایم و بسیاری از سازمان ها اجازه فروش و توزیع این کتاب ها را نمی دادند و برخی مانند مترو در سال پیش به شرطی جایگاه توزیع کتاب را در اختیار قرار می دادند که توزیع رایگان باشد.

مشاور اجرایی سابق معاونت فرهنگی ارشاد با بیان اینکه نیازمند بهره گیری از تمام روش ها جهت توسعه کتابخوانی هستیم، گفت: ضعف بزرگ فرهنگ ما گذشتن از اقتصاد این حوزه است و دلیل اینکه کارهایی چون توزیع کتاب مغفول مانده است، نادیده گرفتن بعد اقتصادی آن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر