از بین بردن کنه با چند روش و توصیه طلایی

اگر با مشکل بسیار آزار دهنده کنه در محل زندگی خود روبرو هستید، در این مطلب با روش هایی برای از بین بردن کنه آشنا می شوید. کنه ها با چسبیدن به بدن پرندگان، انسان، حیوانات و &#۸۲۳۰; از خون آن ها تغذیه می کنند.

از بین بردن کنه با چند روش و توصیه طلایی

کنه جزو آفاتی است که مشاهده آن در خانه قطعا بسیار آزاردهنده خواهد بود. زیرا سریعا تعداد آن زیاد می شود و آلودگی و حساسیت بسیاری را به وجود می آورد. از این رو روش هایی برای از بین بردن کنه بایستی به کار گرفت. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

روش های از بین بردن کنه

کنه از جمله آفاتی است که مشاهده آن در خانه قطعا بسیار آزاردهنده خواهد بود. زیرا سریعا تعداد آن زیاد می شود و آلودگی و حساسیت بسیاری را به وجود می آورد. به این ترتیب باید با روش های از بین بردن کنه در منزل آشنا بود تا در صورت مشاهده سریعا از روش های پاکسازی استفاده کنید.

کنه به خانواده عنکبوتیان انگلی تعلق دارد که با تغذیه از خون جانداران مختلف از جمله حیوانات، پرندگان، انسان و … زنده می می ماند. این حشره دوست دارد در نواحی جنگلی خود را به بدن حیوانات و انسان ها چسبانده و از خون بدن آن ها تغذیه کند. کنه و پوره های آن بیماری های مختلفی را هم منتقل می کنند و در مواردی موجب آلرژی و کم خونی می گردند. در این مطلب قصد داریم به روش های از بین بردن کنه اشاره نماییم.

کنه

کنه آفتی است که اگرچه علاقه ای به زندگی در محیط داخلی منزل ندارد ولی ممکن است به روش های مختلفی به محیط زندگی انسان وارد شود. به این ترتیب تا تعداد این آفت افزایش نیافته باید سریعا اقدام به از بین بردن کنه از منزل نمود. همانطور که اشاره شد کنه به عنوان ناقل برخی بیماری های جدی از جمله تب خالدار کوه راکی، لایم و تولارمی شناخته می شوند.

بیشتر درمان کنه شامل آفت کش هایی است که در صورت عدم استفاده صحیح می تواند به انسان و حیوان خانگی آسیب بزند. اگر در منزل مکررا کنه مشاهده می کنید، اقداماتی برای کاهش حضور آن انجام داده یا با یک شرکت حرفه ای کنترل آفات تماس گرفته تا به کنترل طولانی مدت این آفت کمک نماید.

کنه پاسیاه یا کنه گوزن یکی از انتقال دهنده های شناخته شده بیماری لایم می باشد. اکثرا کنه در بدن حیوانات خانگی و لباس هایی که از بیرون به منزل آورده می شوند، مشاهده می شوند. اگر حیوان خانگی شما یا یکی از اعضای خانواده در جنگل و علفزارهای بلند تایمی را سپری کرده یا در منطقه ای زندگی که کنه نگران کننده شده حیوان خانگی یا اعضای خانواده که بعد از کلی ماجراجویی در فضای باز به منزل می آیند را بررسی کنید.

کنه ها به دو گروه سخت و نرم دسته بندی می شوند. کنه های سخت با هر بار تخم ریزی هزاران تخم می گذارند ولی تعداد تخم گذاری کنه های نرم بسیار کمتر است. عمر مفید این حشرات هم 18-21 روز می باشد. مطالعات نشان داده کنه های آلوده در 24 ساعت اول تغذیه بیماری لایم را انتقال نمی دهند.

در ضمن کشف شده دوش گرفتن در مدت دو ساعت بعد از ورود به منزل می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری لایم و دیگر بیماری های توزیع کننده کنه کمک نماید. در ضمن کنه هایی که هنوز فرصت چسبیدن ندارند را بشویید.

چگونه کنه ها را از بین ببریم؟

حال که مختصری با آفت کنه آشنا شدید. در ادامه به روش های رفع این آفت اشاره می شود.

درمان حیوان خانگی مبتلا به کنه

حیوانات معمولا آفت کنه را به منزل منتقل می کنند. کنه ها با چسبیدن به حیوان خانگی شما به تغذیه خود پرداخته و هزاران کنه تولید می کنند. این شرایط ممکن است سبب کم خونی در حیوان خانگی شما گردد. کنه می تواند بسیار ریز باشد و در ابتدا به سختی آن را روی بدن حیوان تشخیص داد.

کنه خود را در خز یا پشم حیوان فرو کرده و خود را به بدن آن چسبانده و به آرامی تغذیه می کند تا هنگامی که متوجه آن شوید.  منتظر نمانده و سریعا حیوان خانگی خود را با داروهای کک و کنه درمان کنید و وقتی حیوان را از بیرون به منزل می آورید خوب بررسی کنید.

بررسی لباس ها و درزهای خانه

لباس ها و پوست و موی خود را هنگامی که بعد از مدتی سپری کردن در نواحی جنگلی یا علفزار به منزل می آیید خوب بررسی کنید. موها، اطراف چشم و گوش و لای انگشتان حیوان خانگی خود را نیز بررسی کنید و اگر در منزل شکاف یا درزی وجود دارد آن را حتما پر کنید.

کنه علاقه زیادی به پنهان شدن در محیط های تاریک دارد و احتمال مخفی شدن لای درزها و شکاف های منزل بسیار است. در صورت ورود کنه به داخل شکاف ها و تخم ریزی این آفت آلودگی بیشتری ایجاد می شود. این جاندار به نواحی مرطوب علاقه زیادی دارد از این رو در صورت زندگی در محیط های مرطوب، بعد از ورود به منزل سریعا لباس ها را خشک کرده بعد شستشو دهید.

در این شرایط هرگز لباس نمدار نیز در منزل نگه ندارید.

استفاده از جاروبرقی

یکی از روش های نه زیاد مطمئن برای رفع کنه از منزل، استفاده از جاروبرقی می باشد. با مکش جاروبرقی می توان کنه ها و دیگر حشرات موذی منزل را به دام انداخت و خارج کرد. البته این روش آنچنان قابل اعتماد نیست. زیرا احتمال این که تمام کنه ها را بیابید وجود ندارد.

سمپاشی

بهترین و قابل اطمینان ترین روش برای رفع کنه از منزل، سمپاشی آن می باشد. اکثر افرادی که شخصا اقدام به سمپاشی کنه می کنند معمولا از این کار گلایه مند بوده زیرا هنوز هم این حشرات را در محیط خود مشاهده می کنند. به این ترتیب بهتر است این کار را افراد متخصص و کار بلد در زمینه سم پاشی حشرات از جمله سمپاشی ساس انجام دهند. به این ترتیب همه درزها و شکاف های منزل از حضور کنه ها پاکسازی خواهد شد.

در ضمن هزینه این کار با توجه به شدت آلودگی، متراژ محیط آلوده، سم مورد استفاده و قیمت های مشخص شده از سوی شرکت سمپاشی می تواند متفاوت باشد. مراحل سمپاشی به صورت زیر است:

  • ابتدا باید همه حیوانات و افراد به ویژه افراد سالمند یا کودک و افراد مبتلا به بیماری های تنفسی از منزل خارج شوند. در ضمن اگر همسایه ای دارید که از بیماری پوستی یا بیماری تنفسی رنج می برد، وی را نیز در جریان گذاشته تا از ساختمان خارج شود.

  • حداقل 48 ساعت باید منزل تخلیه باشد.
  • همچنین ظروف را در داخل کمد بگذارید و روی آن ها پارچه ای کشیده شود.
  • مواد غذایی را درون یخچال و محیط سربسته قرار دهید.
  • هنگام انجام عملیات سم پاشی بهتر است لباس مخصوص به تن داشته و مراقب باشید با سم تماس پیدا نکنید. استفاده از ماسک در سمپاشی از ضروریات است.
  • سپس به دنبال مخفی گاه های این آفت باشید و سم پاشی را از این نقاط شروع کنید. فضای خارج از منزل و جلوی درب ورودی را هم از یاد نبرید.
  • بعد از اتمام از سم پاشی، در و پنجره ها را باز کرده تا جریان هوا به پاکسازی خانه کمک نماید. و مجدد تاکید می شود تا دو روز وارد منزل نشوید.

استفاده از اسانس ها

برخی استفاده از اسانس های روغن لیمو یا روغن اکالیپتوس را برای از بین بردن کنه پیشنهاد می کنند.

استفاده از خشک کن

می توانید از خشک کن هم برای از بین بردن کنه استفاده کنید. هنگامی که از بیرون به منزل وارد می شوید قبل از شستن لباس ها ابتدا آن را در خشک کن قرار داده بعد بشویید و مجددا خشک نمایید. استفاده از خشک کن سبب از بین رفتن کنه ها می شود. در آوردن لباس و خشک کردن آن در حرارت زیاد حدود 10 دقیقه سبب خشک شدن و از بین رفتن کنه هایی خواهد شد که ممکن است هنوز روی لباس باقی مانده باشند.

راهکارهای دور کردن کنه از منزل

اگر می خواهید کنه ها را از محیط زندگی خود دور نگه دارید از روش های زیر کمک بگیرید.

  • حیوانات خانگی تان را با یک داروی کنه کش با کیفیت بالا درمان نمایید.
  •  در بیرون از منزل محصولات دافع کنه به کار بگیرید.
  • از نواحی که می دانید ممکن است کنه ها آنجا پنهان شده اند، اجتناب کنید.
  • قبل از ورود به داخل، اعضای خانواده و حیوانات خانگی خود را به درستی و کامل بررسی کنید، به ویژه اگر در جنگل بوده یا چمنزار متراکمی در اطراف محل زندگی شما وجود دارد.
  • لباس ها را خوب شستشو داده و قبل از آن از خشک کن استفاده کنید.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با روش های  از بین بردن هزارپا و سمپاشی سوسک و ساس در منزل روی لینک ها کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان