گرگ ۴۴هزار ساله با دندان‌های سالم پیدا شد/ عکس

در کشفی شگفت‌انگیز، بقایای یک گرگ باستانی با دندان‌های سالم و ترسناک پس از ۴۴ هزار سال از یخ‌های دائمی سیبری بیرون کشیده شد. این گرگ نر بالغ که در یاکوتیا در شرق روسیه پیدا شده، پوست، استخوان و حتی اندام‌های داخلی اش به خوبی حفظ شده است.

گرگ 44هزار ساله با دندان‌های سالم پیدا شد/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش روزیاتو، این نمونه به آزمایشگاه موزه ماموت دانشگاه فدرال شمال شرقی در یاکوتسک منتقل شده و تحت کالبدشکافی قرار گرفته است. یخ‌های دائمی که زمینی همیشه منجمد حتی در تابستان است، می‌تواند بقایای باستانی را برای هزاران سال حفظ کند.

گرگ مذکور در سال 2021 توسط مردم محلی در عمق حدود 40 متری یخ‌های دائمی در کنار رودخانه تیرختیاخ در منطقه آبی یاکوتیا، سردترین منطقه سیبری روسیه، کشف شد. متخصصان می‌گویند این قدیمی‌ترین گرگ شناخته شده است که تحت چنین کالبدشکافی قرار گرفته و حتی معده آن نیز سالم مانده است.

گرگ 44هزار ساله با دندان‌های سالم پیدا شد/ عکس

دکتر آلبرت پروتوپوپوف، رئیس بخش مطالعات ماموت آکادمی علوم یاکوتیا، می‌گوید: «معده آن بدون آلودگی باقی مانده است. امیدواریم با تجزیه و تحلیل آن، برشی لحظه‌ای از زیست‌بوم دوره پلیستوسن باستان را به دست آوریم. این گرگ یک شکارچی بزرگ و فعال بوده و ما شانس ان را داریم بفهمیم چه می‌خورده است.»

دکتر ماکسیم چپراسوف، رئیس آزمایشگاه موزه ماموت، اظهار داشت که بر اساس فرسودگی دندان‌ها و رشد تاج ساجیتال، می‌توان گفت که این یک گرگ نر بالغ است.

پروفسور آرتمی گونچاروف، رئیس آزمایشگاه ژنومیک و پروتئومیک کاربردی در انستیتو پزشکی تجربی، معتقد است نتایج چنین تحقیقاتی می‌تواند برای زمانه ما هم مفید باشد. او می‌گوید: «ما فهمیده‌ایم که باکتری‌های زنده می‌توانند هزاران سال در بقایای حیوانات فسیلی زنده بمانند. امیدواریم نتایج خوبی به دست آوریم که به ما اجازه دهد بیشتر بفهمیم جوامع میکروبی باستانی چگونه بودند و چه عملکردی داشتند.»

این کشف نه‌تنها اطلاعات ارزشمندی درباره زندگی در عصر یخبندان ارائه می‌دهد، بلکه می‌تواند به پیشرفت‌های پزشکی و زیست‌فناوری نیز کمک کند. محققان امیدوارند میکروارگانیسم‌هایی را پیدا کنند که بتوانند در تولید مواد زیست فعال مفید باشند.

227227