سطح عمومی مناظرات پایین است و در حد مناظرات ریاست‌جمهوری نیست

نوری قزلجه می‌گوید یکی از منتقدین اصلی صداوسیما هستم و خیلی هم ایراد متوجه عملکرد این رسانه می‌دانم اما اگر از حق نگذریم این بار البته به جز یکی دو مورد خوب عمل کردند.

سطح عمومی مناظرات پایین است و در حد مناظرات ریاست‌جمهوری نیست

مهسا بهادری: چهار روز دیگر چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. میزگردهای سیاسی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برگزار شده و سه مناظره نیز روی آنتن زنده رفته است و با بررسی این شرایط، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی معتقد است اگر از حق نگذریم صداوسیما این بار البته به جز یکی دو مورد خوب عمل کردند اما به طور کلی باید گفت که سطح عمومی مناظرات پایین است و در حد مناظرات ریاست‌جمهوری نیست.

به همین بهانه با او به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

در میان شش کاندیدای ریاست‌جمهوری به باور برخی دو تن از آن‌ها کاندیدای پوششی هستند و احتمال اینکه کنار بروند یا در نهایت از مردم بخواهند رای خود را به کاندیدای مورد نظر بدهند وجود دارد، البته ممکن است چنین اتفاقی هم رخ ندهد، با این حال در دوره‌های قبلی نیز ما شاهد حضور چنین کاندیداهایی بودیم، حضور این کاندیداها در مناظرات و برگزاری میزگرد برای آن‌ها تا چه میزان باعث هدر رفت بودجه در صداوسیما و از دست رفتن زمان مخاطبان می‌شود؟

معمولا وجود کاندیدای پوششی برای جناحی توجیه پذیر است که احتمال می‌دهند تایید صلاحیتشان با مشکل مواجه شود به همین دلیل چند نفری ثبت نام می‌کنند تا بالاخره یک نفرشان تایید صلاحیت شود. به نظرم جناحی که در تایید صلاحیت مشکل ندارد و می‌داند که خیلی راحت می‌تواند از این سطح عبور کند دیگر این داستان‌ها را ندارند و مردم هم متوجه این ماجرا هستند به همین دلیل هم این پرسش برایشان ایجاد می‌شود که چرا با انجام این کار زمان خودشان و مردم را این‌گونه اتلاف می‌کنند و این ماجرا در میان کاندیداهایی که از ابتدا جایگاهشان مشخص است بیشتر رخ می‌دهد. از طرفی هم بحث هدر رفت بودجه‌های میلیاردی برای افرادی است که نمی‌خواهند بمانند.

محمود صادقی و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگویی با خبرآنلاین اعلام کردند که اگر صداوسیما هم بخواهد عدالت رسانه‌ای را رعایت کند و در این امر موفق باشد، به واسطه چینش چهار یک یک به احتمال زیاد این اتفاق رخ نمی‌دهد. حالا به عقیده شما ایین عدالت رسانه‌ای تا چه اندازه توانسته رعایت شود؟

من هم با دوستان هم عقیده هستم و این‌بار تقصیر را بر گردن صداوسیما نمی‌اندازم چون این کاندیداها معرفی شدند اما درمورد عدالت رسانه‌ای صرفا در این مورد خاص، صداوسیما خوب عمل کرده است و کاری هم ندارم که صداوسیما در باقی موارد در یک جناح خاص فعالیت می‌کند و برنامه‌هایشان هم مطابق با همان موضوع است.

بسیاری از منتقدان بر این باورند که کار خوبی که صداوسیما در این دوره انجام داده این است که میزگردها را با حضور کارشناسان برگزار کرده و از طرفی هم برای اجرای بسیاری از برنامه‌ها از مجریان خانم استفاده کرده است، فکر می‌کنید این ماجرا تا چه اندازه تاثیرگذار بوده و یک گام روبه جلو برای صداوسیما تلقی می‌شود؟

به نظرم اقدام بسیار خوبی است. من یکی از منتقدین اصلی صداوسیما هستم و خیلی هم ایراد متوجه عملکرد این رسانه می‌دانم اما اگر از حق نگذریم این بار البته به جز یکی دو مورد خوب عمل کردند. البته نقدی به نحوه دعوت کارشناسان وجود دارد اما این موضوعات را کنار بگذاریم همین مسئله که متوجه نقش‌ پر رنگ زنان در همه امور علی‌الخصوص امور اجتماعی متوجه شدند گام مثبت و قابل تحسینی است.

مناظراتی که در حال حاضر برگزار می‌ود، به لحاظ شکلی تا چه اندازه به مناظرات کشورهای دیگر نزدیکی دارد؟ به هرحال باید یک استاندارد جهانی درباره این ماجرا وجود داشته باشد.

چیدمان، دکور و نوع نشستن‌ در این دوره از مناظرات لاجرم به شکلی بود که نامزدها خیلی نمی‌توانستند به یدیگر حمله کنند و بیشتر به مدار اخلاق نزدیک بود. این موضوع را هم در نظر بگیریم که فرهنگ کشورها و میزان دموکراسی حاکم بر هر کشوری با دیگری متفاوت است به همین خاطر نمی‌توانیم این تصور را داشته باشیم که مناظرات چه به لحاظ شکلی و چه به لحاظ محتوایی شبیه به هم باشند.

در مناظرات قبلی چه ایراداتی به لحاظ محتوایی و به لحاظ شکلی وجود داشت که بهتر است در این دوره از مناظرات رعایت شود؟

در دوره‌های گذشته کاندیداها بسیار وارد مسائل شخصی یکدیگر می‌شدند البته هنوز هم تا پایان مناظرات زمان باقی مانده اما اینکه تا اینجای ماجرا وارد این فضا نشدند باز هم تا حدودی قابل تقدیر است. اما به این ماجرا هم اشاره کنم که سطح عمومی مناظرات پایین است و در حد مناظرات ریاست‌جمهوری نیست.

از چه لحاظ؟

از لحاظ سوالی که مطرح می‌شود، پاسخش سطح بیان دغدغه‌ها و دیگر موارد سطح جلسات می‌توانست بالاتر باشد.

در این میان یک از نامزدها مخالف فیلترینگ است و کار تبلیغاتش را هم در همان عرصه فضای مجازی انجام می‌دهد، از طرفی پنج کاندید دیدگر تا حدودی موافق فیلترینگ هستند اما بازهم کار تبلیغاتشان را در همان فضا انجام می‌دهند، این دو موضوع کمی با یکدیگر در تعارض نیست؟

این تناقض و نفاق است. وقتی می‌گوییم نفاق یعنی آدم چیزی را برای دیگران نخواهد و برای خودش بخواهد، در این رفتار هم دو رویی وجود دارد و کسانی که در این مسیر هستند هیچ‌گاه خیرش را نمی‌برند. در دنیای امروز صحبت از فیلترینگ و این موضوعات اگر امروز هم خنده‌دار نباشد که هست، در آینده قطع به یقین خنده‌دار است. مردم باید این دسته از افراد را بشناسند یک دسته از پیام‌ها به صورت مستقیم بیان می‌شود و یک دسته دیگر به صورت غیر مستقیم بیان می‌شود، این رفتار و ماجرا هم به صورت غیر مستقیم پیام‌های بسیاری را در بر دارد که مردم باید نسبت به آن آگاه باشند.

245245

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان