عوامل تاثیر گذار بر جلوگیری از رشد قد را بشناسید

علل مختلفی سبب جلوگیری از رشد قد می شوند و مسیر صفحه رشد را با مشکل روبرو می کنند. اگر به دنبال دانستن این علل هستید با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

عوامل تاثیر گذار بر جلوگیری از رشد قد را بشناسید
عواملی وجود دارند که سبب جلوگیری از رشد قد شده و فرد را در مسیر افزایش سطح کار صفحه رشد با مشکل روبرو می کنند. در ادامه ضمن بررسی این علل که از افزایش قد جلوگیری می کنند صحبت کرده و به راهکارهای بازگشت به روند رشد قبلی اشاره می شود.

عوامل مسبب جلوگیری از رشد قد

علل کوتاهی قد به دو فاکتور ژنتیکی و غیر ژنتیکی بستگی دارد و همچنین عواملی وجود دارند که مانع از افزایش قد شده و شما را در مسیر ارتقای سطح کار صفحه رشد با مشکل روبرو می کنند. در ادامه مطلب قصد داریم به عواملی که مسبب جلوگیری از رشد قد می شوند اشاره و راهکارهایی برای بازگشت به روند رشد قبلی بیان می شود.

اختلالات خواب

اگر شب ها ساعت زیادی را بیدار مانده و در روز می خوابید یکی از علل کوتاهی قد محسوب می شود. در این باره وسواس به خرج داده و توجه داشته باشید که فاکتورهای ژنتیکی صرفا سبب کوتاه ماندن قد نشده و عوامل غیر ژنتیکی نیز دخیل هستند. به این ترتیب اگر در طی روز 8 ساعت خواب کافی نداشته باشید اثرات منفی آن روی رشد قد ظهور می یابند و صفحه رشد محدود می شود.

به این ترتیب برای جلوگیری از این مشکل به خاطر داشته باشید که باید دوباره صفحه رشد وارد عمل شود ولی این امر زمانبر و پیچیده است. بنابراین تایم خواب خود را تنظیم نمایید.

مصرف غذاهای ناسالم

یکی از اصلی ترین عواملی که مانع از رشد کافی قد شما می شود مصرف غذاهای ناسالم است. همیشه در انتخاب برنامه غذایی خود دقت به خرج دهید و به این موضوع فکر کرده که رژیم غذایی بدون کلسیم و سایر مواد معدنی چطور می تواند عملکرد بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

در ضمن سعی کنید غذاهای حاوی روی، کلسیم، ویتامین دی و … را مصرف نمایید. مواد غذایی مانند نخود، مارچوبه، تخم مرغ، شکلات تلخ و .. از غذاهایی هستند که می توان توسط آن ها رشد قد را تقویت نمود و در مقابل مواد قندی نظیر نوشابه جذب روده را کاهش داده و ممکن است سبب جلوگیری از رشد قد شده و کوتاه قدی را به دنبال داشته باشند.

سیستم ایمنی ضعیف

سیستم ایمنی ضعیف یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که می تواند سبب بروز اختلال در رشد قد گردد. باید دانست افرادی که در سنین کودکی دچار بیماری های عروقی، تب، تشنج، سل، آنفولانزا و … می شوند بیشتر درگیر این مشکل خواهند شد. بنابراین تقویت سیستم ایمنی راهکاری است که از این مشکل جلوگیری می کند.

به جای مصرف غذاهای فراوری شده خوارکی های ارگانیک مصرف کنید. غذاهای سبوس دار، میوه و سبزی، محصولات لبنی بدون لاکتوز، مکمل های دارویی و ویتامین ها از مواردی هستند که در این راه کمک کننده می باشند.

در ضمن از مصرف الکل خودداری و اگر به به روند درمان رشد قدی خود می اندیشید نبایستی هیچ عامل بازدارنده چربی سوزی در بدن وجود داشته باشد. الکل به صورت ویژه ای این اختلال را ایجاد و علل کوتاهی قد صرفا به ضعف سیستم ایمنی مربوط نبوده و عوامل دیگری هم دخیل هستند.

مکمل های نامناسب

برخی مکمل ها آنچنان که باید در روند رشد کمک کننده نیستند. و در بهترین حالت می توانند مولتی ویتامین باشند. توصیه شده از مکمل های دارای جنسینگ و مولتی ویتامین های ساخت شرکت های معتبر داروسازی استفاده شود. شاید فرد با غیرمتخصصین این حوزه مشورت نماید و به شما مکمل هایی پیشنهاد که تاثیری روی رشد نداشته باشند.

بیهوشی و جراحی

در صورتی که شخص بیهوش شده باشد احتمال دارد در روند رشد وی اختلال ایجاد شود. در این شرایط می توان از روش های درمانی، ورزشی، حجامت و ترکیب چند مکمل استفاده و ضمنا تزریق هورمون رشد نیز به عنوان مرحله آخر انجام می شود. دقت کنید برخی تبلیغات در مورد افزایش قد در مدت یک سال حدود 15 سانتی متر نادرست است و صرفا در این زمینه باید با متخصصان این حوزه مشورت داشت.

در صورتی که قد فرد کوتاه است و به سن رشد رسید، به هیچ وجه امکان ندارد که با تکنیک های پزشکی و غیرپزشکی قد را تا 15 سانتی متر افزایش داد و بحث بر سر این است که اگر افزایش قد 5 سانتی متر هم صورت گیرد می تواند اتفاق خوبی تلقی شود.

تمارین ورزشی نادرست

یک عامل اصلی دیگر که از رشد قد جلوگیری می کند، تمرینات ورزشی نادرست خواهد بود. در حقیقت گاهی انجام حرکات کششی و برخی حرکات اشتباه ژیمناستیک از اصلی‌ترین و عوامل کوتاه ماندن قد است، به ویژه اگر این اتفاق در سنین کم و تا نوجوانی روی دهد.

بهتر است که هر چه سریعتر کنترل شده و نسبت به درمان آن هم اقدام گردد. در ضمن بیماری های مرتبط با هورمون نیز بایستی خیلی سریع شناسایی و برطرف گردند. در غیر این صورت علاوه بر رشد قد ممکن است بر سیستم ایمنی بدن نیز تاثیرات بدی داشته باشند.

توصیه می شود در همه روش های درمان رشد قد به کیفیت غذا و خوراکی های مصرفی خود حتما اهمیت دهید. به طوری که بایستی از همه مواد مغذی در طیف های مختلف استفاده و سعی کنید مداوم کلسیم و روی در سبد غذایی مصرفی حضور داشته باشد. غذاهای حاوی این مواد عبارت است از: پنیر، سویا، محصولات لبنی و غلات.

عناصر غذایی موثر بر رشد قد

در راستای تقویت رشد قد نباید از عناصر غذایی زیر غافل بمانید:

  • کلسیم: این عنصر برای رشد و افزایش تراکم استخوان ها ضروری بوده زیرا ماده معدنی اصلی استخوان است. در کودکی استخوان ها در حال رشد هستند حتی بعد از توقف رشد هنوز استخوان سازی ادامه داشته ولی موجب رشد طولی و افزایش قد نمی شود. کلسیم در محصولات لبنی، تخم مرغ، اسفناج، مغزها و … حضور دارد.
  • روی: این عنصر روی با تاثیر بر ترشح برخی هورمون ها و تاثیر مثبت بر غده تیرویید و ترشح کلسیتونین و ضمنا با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین دی و در نتیجه جذب کلسیم در رشد استخوانی و افزایش قد موثر می باشد. گزارشات نشان می دهد کمبود روی موجب  مشکلات حاد رشدی از جمله کوتاهی قد می گردد.

  • منیزیم: عنصر منیزیم محرک غده تیروئید جهت ترشح هورمون کلسیتونین می باشد، این هورمون میزان کلسیم در خون و فعالیت سلول های استخوان ها را تنظیم کرده و با افزایش منیزیم و کلسیم در خون سبب افزایش ساخت و رشد طولی استخوان ها می شود.
  • ویتامین د: حداکثر تاثیرگذاری این ویتامین بر سلامت استخوان و بافت های همبند موثر به منظور افزایش قد در استفاده همزمان با کلسیم می باشد. ویتامین دی با افزایش جذب کلسیم و نشست آن در استخوان موجب تحریک رشد اسکلت استخوانی و افزایش قد می شود.
  • ویتامین های ب 1 و ب 2

در پایان همچنین می توانید برای آشنایی با رژیم افزایش قد و افزایش قد در خانه روی لینک ها کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان