عبدالله هاشمی‌نسب درگذشت

استاد سیدعبدالله هاشمی‌نسب نمین، عکاس پیشکسوتی که سال‌ها در اصفهان زیست و سوژه‌های مختلفی را از لنز دوربینش گذراند و ثبت و ضبط کرد، امروز درگذشت

عبدالله هاشمی‌نسب درگذشت

.

سیدعبدالله هاشمی نسب نمین 16 آذرماه 1310 در شهرستان نمین اردبیل متولد شد. پدرش «سید هاشم» در تهران پزشک راه‌آهن ایران بود. سیدعبدالله نیز مدرسه را در اراک شروع کرد و بعد از دوران دبیرستان به تهران رفت.در تهران، ابتدا در پخش روزنامه کیهان کار می‌کرد و سپس به «جنرال مد» رفت و تبلیغات آن را به عهده داشت. ضمن اینکه سوژه‌های مورد نظر مجلۀ «گنجینه» را نیز عکاسی می‌کرد.

هاشمی نسب نمین دربارۀ داستان ورودش به عکاسی چنین توضیح داده بود: «پدرم درعین‌حال که رئیس بیمارستان بود، اما صدای خیلی خوبی داشت و مثنوی را با آواز می‌خواند. ما در اراک یک خانه‌باغِ 5000 متری داشتیم که انواع درخت‌ها در آن وجود داشت و وقتی پدرم به سر کار می‌رفت به ما سفارش‌هایی می‌داد تا انجام دهیم. یک روز به ما گفت که وقتی به خانه برگشت هرکس خوب آواز بخواند برای او جایزه می‌خرد. من آوازهای استاد تاج اصفهانی و قمرالملوک وزیری را دوست داشتم و زمزمه می‌کردم. یادم است ما اجازه نداشتیم بدون اجازه با پدرمان حرف بزنیم برای همین وقتی پدر از بیمارستان آمد و ناهارش را خورد به او گفتم که «بابا اجازه» پدرم نگفت بگو پسرم، گفت «بگو پسر» گفتم که «من می‌خواهم بخوانم» و بعد از شادروان تاج اصفهانی برای او خواندم. پدرم شنید و دست زد و گفت «فردا برای تو جایزه می‌خرم.» و فردای همان روز یک دوربین کداک انگلیسی که فیلم 120 سیاه‌وسفید می‌خورد همراه با دو حلقه فیلم 12 تایی برای من خرید. به‌این‌ترتیب من از سن 16 سالگی عکاسی را شروع کردم و وقتی به تهران رفتم و کار کردم دوربین خوب تهیه کردم و به عکاسی ادامه دادم.»

استاد سیدعبدالله هاشمی نسب نمین سال 1358 به اصفهان آمد و به گفتۀ خودش و هرچه داشت و نداشت در راه عکاسی بود. او که شعار زندگیش «خدا، میهن و محبت» بود امروز سه‌شنبه (پنجم تیرماه) مصادف با عید سعید غدیر خم در منزلش درگذشت. آئین خاکسپاری این هنرمند فردا در باغ رضوان اصفهان برگزار می‌شود.

245245

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان